Kilpirauhasarvojen viitearvot?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

?

Vieras
Vaikka kuinka googletan niin aina löytyy että tsh:n pitäisi olla 0,4-4?
Minulla oli 0,01 ( olen kärsinyt vajaatoiminnasta 6 vuotta ) ja lääkäri sanoi että se on hyvä kun on niin matalalla ettei voida edes mitata? :o
Onko näin?
T4V oli 21 ( aiemmin päivällä tein aloituksen ja muistin että se oli 0,21 mutta 21 se oli oikeasti :) ) ja se kuulema on 'huono'arvo ja sen vuoksi lääkeannostusta lääkäri muutti.

Minulle jäi kuitenkin hirveän epävarma olo tästä... En edes tiedä kuka tämä lääkäri oli, kandeja ollut nyt kesän aikana töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Onko sulta poistettu kilpirauhanen syövän vuoksi? Silloin TSH-arvot pidetään mittaamattoman pieninä. Ei muutoin.

Ei ole. Sairastuin vajaatoimintaan n. 6 vuotta sitten ja sen vuoksi olen syönyt thyroxinia.

Mulla oli 0,7 tai 7, en muista, jommin kummin lääkäri sanoi mutta en oikein tajunnut siinä puhelimessa oikein mitään. Sanoi että seuraillaan tilannetta..?!

Mitähän oikeen tarkottaa??

Alkuperäinen kirjoittaja Mulla oli:
Mulla oli 0,7 tai 7, en muista, jommin kummin lääkäri sanoi mutta en oikein tajunnut siinä puhelimessa oikein mitään. Sanoi että seuraillaan tilannetta..?!

Mitähän oikeen tarkottaa??

No jos arvo on 7 niin sul on vajaatoiminta tai kilpirauhasen tulehdus. Jos arvo on 0.7 niin se on normaali, ei häikkää ellei sitten käänny liikatoiminnan puolelle.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onko sulta poistettu kilpirauhanen syövän vuoksi? Silloin TSH-arvot pidetään mittaamattoman pieninä. Ei muutoin.

Ei ole. Sairastuin vajaatoimintaan n. 6 vuotta sitten ja sen vuoksi olen syönyt thyroxinia.

Kun TSH menee noin alas, se kertoo siitä, että Thyroxinia on tullut popsittua liikaa. Lääkärisi vähentää Thyrohin-annostasi ettet ole "liikatoiminnassa".

• Tykkää
Reactions: Hilpuri Tilli
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hmm, silloin kun mulla toimi liikatoiminnalla niin papruis oli TSH 0.03. Ja sen kyl tunsi sydämen muljahteluina. Itellä olo on parhain TSH välillä 2-3.

Vaikuttaako se muuten sydämeen jos on liikatoimintaa?
Minulla nimittäin tuntuu välillä siltä kuin sydän löisi hetken jotenkin epätahtiin? Melkein kipua mutta ei kuitenkaan. Hmmm, mitenhän sen selittäisi... Siis tuntuu vähän siltä kuin vauva loppuraskaudessa vaihtaa asentoa vatsassa niin että koko massu venyy :D Siltä kuin jotain liian suurta olisi liian pienessä tilassa ja se siellä muljuaa.
Mutta tuo tunne vaan tuntui sydämessä.

Mitä muita oireita liikatoimintaan kuuluu? Pitääkin googlettaa.

Jäi vaan huono maku tuosta että lääkäri sanoi sen olevan oikein hyvä kun sitä ei voi mitata ja nyt itse löysin ihan muuta tietoa googlettamalla.

Kun TSH menee noin alas, se kertoo siitä, että Thyroxinia on tullut popsittua liikaa. Lääkärisi vähentää Thyrohin-annostasi ettet ole "liikatoiminnassa".

Joo, sen ymmärrän kyllä ja annostusta muutettiin niin että otan yhtenä päivänä viikossa 50 mikrogrammaa ja muulloin sen 100 mikrogrammaa niinkuin nyt olen syönyt joka päivä.
Mutta minua ei vakuuttanut se että lääkäri sanoi että tuo T4V on huono mutta tuo tsh normaali koska löysin tietoa ettei noilla arvoilla tsh ole oikeasti normaali!

Minulla nimittäin tuntuu välillä siltä kuin sydän löisi hetken jotenkin epätahtiin? Melkein kipua mutta ei kuitenkaan. Hmmm, mitenhän sen selittäisi... Siis tuntuu vähän siltä kuin vauva loppuraskaudessa vaihtaa asentoa vatsassa niin että koko massu venyy :D Siltä kuin jotain liian suurta olisi liian pienessä tilassa ja se siellä muljuaa.

Jäi vaan huono maku tuosta että lääkäri sanoi sen olevan oikein hyvä kun sitä ei voi mitata ja nyt itse löysin ihan muuta tietoa googlettamalla.

Liika- ja vajaatoiminta vaikuttaa molemmat sydämeen. Vajaatoiminta vaikuttaa myös kolestroliin ja verenpaineeseen. Tästä johtuukin et useat kilpirauhasvaivaiset sairastuu myös paniikkihäiriöön koska sydän tykyttää ja muljahtelee ja aiheuttaa univaikeuksia sekä pelkotiloja. Itse tiedän just sydän tuntemuksista milloin oon joko liikatoiminnan ja milloin vajaatoiminnan puolella. Liikatoiminnassa muljahtelee ja vajaatoiminnassa tykyttää ja tuntuu et sydän jättää lyönnin väliin. Niin ja hoitamaton kilpirauhanenhan aiheuttaa usein sydämen laajentumaa.

Liika- ja vajaatoiminta vaikuttaa molemmat sydämeen. Vajaatoiminta vaikuttaa myös kolestroliin ja verenpaineeseen. Tästä johtuukin et useat kilpirauhasvaivaiset sairastuu myös paniikkihäiriöön koska sydän tykyttää ja muljahtelee ja aiheuttaa univaikeuksia sekä pelkotiloja. Itse tiedän just sydän tuntemuksista milloin oon joko liikatoiminnan ja milloin vajaatoiminnan puolella. Liikatoiminnassa muljahtelee ja vajaatoiminnassa tykyttää ja tuntuu et sydän jättää lyönnin väliin. Niin ja hoitamaton kilpirauhanenhan aiheuttaa usein sydämen laajentumaa.

Mitähän sitä sitten kannattaisi tehdä? Varata aika 'kunnon' lääkärille? Vai mitä ihmettä?
Tuo varmaan auttaa että syön pikkuisen vähemmän viikossa lääkettä MUTTA silti vaivaa kun lääkäri puhui mitä sattuu.
Ei tunnu siltä että olisin osaavissa käsissä.

No, näin ei varmaan saisi neuvoa. Mutta olen itse säädellyt annoksen sopivaksi. Mun lääkäri meinaan meinas et TSH 4.9 on ihan sopiva annos mulle, ei ollut. Mulla oli täysin samat vajis oireet kuin ennen lääkitystä jolloin TSH oli 12.10. Mä sit suurensin annosta. Söin ennen 1 kokonainen neljänä päivänä ja puolikas kolmena. Vaihdoin sen et viitenä 1 kokonainen ja kahtena puolikas. Varasin vain verikoeajan 6 viikon päähän ja katsoin mitkä arvot oli ja kuuntelin omia tuntemuksia.

Tietty ainahan voit hakea uuden ajan ja sanoa et sul on liikatoiminnan oireita et pitäiskö annosta vähän muuttaa.

Niin ja googleta kilpirauhasliitto, sen jäsenistöön kuuluu yksi Suomen parhaista kilpirauhaseen perehtyneistä sisätautilääkäristä. Hän on kirjoittanut erittäin hyvän puheen huonosta kilpirauhasen hoidosta ja diagnosoinnista Suomessa. Kilpirauhassairauksia kun tahdotaan vähätelllä lääkärien toimesta koska, ne eivät ole pikaisesti tappavia väärin hoidettuina.

Joo, sen ymmärrän kyllä ja annostusta muutettiin niin että otan yhtenä päivänä viikossa 50 mikrogrammaa ja muulloin sen 100 mikrogrammaa niinkuin nyt olen syönyt joka päivä.
Mutta minua ei vakuuttanut se että lääkäri sanoi että tuo T4V on huono mutta tuo tsh normaali koska löysin tietoa ettei noilla arvoilla tsh ole oikeasti normaali!

TSH oli huono ja T4V viitealueen ylärajalla joskin vielä normaali mutta siinä hilkulla että kohta ei enää ole normaali jos vielä nousee. Siksi pienennettiin Thyroxinia ja TSH eli aivolisäkehän olikin jo reagoinut ylenmääräiseen Thyroxiniin ja T4V- pitoisuuteen.

TSH on aivolisäkehormoni jonka TEHTÄVÄ on saada kilpirauhanen tuottamaan enemmän kilpirauhashormonia eli T4V:tä. Jos T4V on korkea, ei aivolisäkepiiskausta tarvita ja TSH pienenee. Jos T4V on matala, aivolisäke tuottaa enemmän TSH:ta joka yrittää piiskata kilpirauhasta töihin tuottamaan hormonia.

Tuon kun sisäistät niin muistat miten nuo menee.

Jos kilppari ei hormonia tuota, ei ole merkitystä vaikka aivolisäke puskisi kuinka TSH:ta. Silloin otetaan purkista ja annostus sovitetaan siten että sekä TSH että T4V pysyvät normialueella.

TSH oli huono ja T4V viitealueen ylärajalla joskin vielä normaali mutta siinä hilkulla että kohta ei enää ole normaali jos vielä nousee. Siksi pienennettiin Thyroxinia ja TSH eli aivolisäkehän olikin jo reagoinut ylenmääräiseen Thyroxiniin ja T4V- pitoisuuteen.

TSH on aivolisäkehormoni jonka TEHTÄVÄ on saada kilpirauhanen tuottamaan enemmän kilpirauhashormonia eli T4V:tä. Jos T4V on korkea, ei aivolisäkepiiskausta tarvita ja TSH pienenee. Jos T4V on matala, aivolisäke tuottaa enemmän TSH:ta joka yrittää piiskata kilpirauhasta töihin tuottamaan hormonia.

Tuon kun sisäistät niin muistat miten nuo menee.

Jos kilppari ei hormonia tuota, ei ole merkitystä vaikka aivolisäke puskisi kuinka TSH:ta. Silloin otetaan purkista ja annostus sovitetaan siten että sekä TSH että T4V pysyvät normialueella.

Juu. Ymmärrän sen kyllä miten nuo hormonit menee mutta nyt minua lähinnä harmittaa ja huolestuttaakin se etten voi luottaa minua hoitaviin lääkäreihin.
Annostusta pienennettiin niin kuin pitikin tässä tilanteessa mutta perustelut sille sai minut epävarmaksi. En uskalla luottaa siihen että minua varmasti hoidetaan oikein kun tuollaista puppua minulle suollettiin tuosta tsh arvosta joka EI OIKEASTI ole normaali.
Vaikka kuinka googletan ja luen ja koetan etsiä tietoa niin aina sanotaan että 0,01 tarkoittaa sitä että arvo ei enää ole mitattavissa ja se on HUONO merkki.
Minulle sanottiin että se on niin pieni ettei sitä voi mitata eli se on hyvä asia!

No jos annosta on nyt pienennetty niin varaa uusi verikoe aika kuuden viikon päähän, ellei sitä jo sitten annettu. About 6 viikkoa kestää et elimistö tottuu uuteen annokseen ja sit näkee onko se sopiva vai ei.

No jos annosta on nyt pienennetty niin varaa uusi verikoe aika kuuden viikon päähän, ellei sitä jo sitten annettu. About 6 viikkoa kestää et elimistö tottuu uuteen annokseen ja sit näkee onko se sopiva vai ei.

Lääkäri sanoi että 2kk päästä sitten labraan taas.

Lääkäri sanoi että 2kk päästä sitten labraan taas.

No hyvä, että kehitystä seurataan. Kolmen viikon päästä varmaan jo huomaat positiivisia muutoksia jos annosta on laskettu tarpeeksi.

Hei, itselläni oli arvot 0.01*( lähes mittaamattomissa) ja toinen arvo, eli vapaan thyroksinin määrä 20,7. Työterveyshoitaja määräsi minut lääkärille, koska tätä on jatkunut jo maaliskuusta asti. Hän oli aidosti huolissaan, koska arvot on pielessä.

Olen ihan kylmissän koko ajan (kotonakin kaksi fleecepuseroa päällekäin), lepopulssi aamulla 82 eli korkea. Kurkku kipeä, ääni käheänä ( huom! ei flunssaa) ja olen aivan voimaton, kilpirauhaseni koko vaihtelee, mutta juuri lääkärikäynnillä ihan normaali. Tiedän sen, koska eräs hoitaja tutki sitä ennen lääkärille menoa-kilpirauhanen myös narisi siihen kosketeltaessa.
Pyrin kuitenkin ulkoilemaan päivittäin, ihan sen takia että jaksaisin töissä.

Tuli todella tyhmä olo lääkärillä, kun hän sanoi, että onpa hyvä kun arvo on näin matalalla. Mietti hieman pulssiani ja sanoi, että ota joka toinen päivä 1 ja joka toinen päivä 1½ pilleriä. No asia ok, mutta verikokeisiin VASTA huhtikuun puolivälissä.

Onkohan asia ihan Ok? Mielestäni en ole kunnossa, neuvokaa hyvät ihmiset1 Pitääkö tilata aika oikein kunnon endokrinologille?
Onko teillä vastaavia kokemuksia lääkärien suhteen. Tunsin olevani ihan luulosairas :(

Päikyn viestiin jatkoksi. Minulla on ihan samat oireet. Flunssan oireet vaikkei flunssaa. Palelee. Sydän tykyttää. Just sain labravastaukset ja tsh oli tuon 0,01. Mulla on vajaatoimintaa ollut jo monta vuotta mutta aloin epäillä että tyroksiinia on liikaa. Ja näinhän se oli. Nyt voin omatoimisesti sitä vähentää. En myöskään luota lääkärien ammattitaitoon tässä asiassa, sama kuin diabetes, että sekin on itse osattava hoitaa ja annostus säätää kohdalleen, ei sitä kukaan muu tee. Aikanaan jouduin tappeleen tyroksiinin itelleni kun ei lääkäri suostunut antamaan. Oireet oli tosi rajut mutta se vaan tuijotti viitearvoja joita sairastuneiden määrän lisääntyessä on laajennettu vaan. Ja jos lääkäri ei satu osaamaan tuota, niinkuin ketjun aloittajalla oli käynyt, niin itse on oltava skarppina. Oireet helpotti heti kun sain tyroksiinin. Mutta nyt on annos raskauden jälkeen säätämättä ja siksi sitä menee liikaa. Oon onneks jo vähentänyt tyroksiinia ja jättäny välistä joinain päivinä kokonaan. Sitten puolentoista kuukauden päästä uudet kokeet varattava.

Yhteistyössä