Kilpirauhas vasta-aineet

Ensinnä kiitos tällaisesta palstasta!

Kysymys olisi kilpirauhasen vajaatoiminnan ja eteenkin vasta-aineiden vaikutuksesta raskautumiseen.

Takana 3v yrittämistä ilman plussan hiventäkään. Yli 10v kilpirauhasen vajaatoimintaa takana, ja papereissa lukee että vasta-aineet on koholla. Olemme ivf:ssä saaneet erittäin hyvälaatuisia alkioita ja pakkasessakin olisi neljä. Kaikki on kaikin puolin normaalia (paitsi amh arvo kertoo että alkaa olemaan munasolut lopussa) ja minulla on myös joku autoimmuunisauraudesta kertova arvo koholla.

Nyt kuitenkin haluaisin tietää vaikuuttaako nämä kilpirauhas asiat kiinnittymiseen? Ja jos niin miten?

Voiko esim beetasalpaajilla (emconkor) olla jotain haittavaikutuksia raskautumiseen??

-Ahkera Yrittäjä

Hei "yrittäjä83"!

Kiitos kysymyksestäsi.

Kilpirauhasen normaali toiminta on naisen hedelmällisyyden kannalta oleellista, joten kyllä myös näillä vasta-aineilla on merkitystä raskauden onnistumisen kannalta. Kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttaa usein heikentävästi ovulaatioon ja myös keltarauhashormonin tuotannossa saattaa olla häiriöitä. Tämä voi vaikuttaa juuri siten, että kohdun limakalvo ei kehity kunnolla alkion kiinnittymistä varten, myös keskenmenon riski kasvaa myös.
Olen siinä ymmärryksessä myös, että joskus beetasalpaajat saattavat pahentaa kilpirauhasen vajaatoimintaa.
Nämä autoimmuunisairauden ovat usein kovin vaikeita selvittää, mitä kaikkea ne milläkin tasolla aiheuttavat. Toisinaan hoitojen yhteydessä on käytetty apuna myös kortisonihoitoa, mutta nämä ovat tietysti asioita, mistä sinun täytyy keskustella hoitavan lääkärisi kanssa.

Onnea matkaan!

Noami80
Kilpparivasta-aineiden kanssa täälläkin painiskellaan.

Yristystä on nyt takana vajaa kaksi vuotta. Sinä aikana olen plussannut kolmesti, joista kaksi ensimmäistä menivät kesken rv 5-6. Nyt viimeisimmästä plussasta nostin heti thyroxin lääkitystä ja ovulaation jälkeen aloitin Lugesteroni kuurin, foolihappoja olen napsinut myös. Tänään ultrassa ei paljoa näkynyt ja kun raskausviikkoja olisi pitänyt 7 vastasi ultra jotakin rv6:tta.

Viikon päästä kontrollikäynti. Lääkäri antoi 5% mahdollisuuden siihen että tuosta vielä jotain syntyisi, raskausoireita itselläni ei hetkeen ole ollut, joten luulenpa että tämänkin tästä kesken menee.

Tutkimuksissa ei muuta estettä ole vielä ilmennyt kuin nuo vasta-aineet. Seuraavaksi otetaan kromosomitesti.

Olen ollut julkisella hoidossa ja kysellyt kortisonihoidosta, mutta vastaukset ovat epämääräisiä "ei meillä tällaisessa tilanteessa". Hoidoiksi ehdotetaan inseminaatiota, mutta mielestäni se ei hoida ongelmaa. Raskaus on alkanut spontaanisti kolme kertaa, joten en ymmärrä mitä inseminaatio tässä vaiheessa auttaisi.

Kilpirauhasen vajaatoiminta todettiin minulla 19-vuotiaana, arvot olivat silloin hurjat: TSH: 499 ja T4-V: 4. Viime syksynä arvot olivat: TSH 1,29 ja T4-V 19,4. Thyroxinia otan yleensä 0,15mg/pv ja postiivisen raskasutestin jälkeen annosta nostettiin niin että otan joka toinen päivä 0,2mg. Tänään kyselin myös T3-V arvoista, niitä kun minulta ei ole kertaakaan vielä 12-vuoden aikana otettu. Olen useampaan otteeseen käynyt lääkärillä, koska olo on ollut kuin vajaatoimintaisella, mutta arvot ovat olleetkin liikatoiminan puolella. T3-V-testiin sain myös vastatukseksi ettei tarvetta kuulemma ole, koska TSH ja T4V ovat ok.

Eli olisiko kellään teitoa saako kortisoonihoitoa luomuraskauden tueksi. Tällaista hoitoa varten täytyy mennä ainakin yksityiselle?

Onko teillä tietoa T3-V arvojen vaikutuksista raskauteen ja tiedättekö ketään hyvää kilpparilääkäriä joka pystyisi tässä asiassa auttamaan? Asun itse Tampereella.

Kiitos jo etukäteen

Hei vaan!

Kilpirauhaseen liittyvät asia yhdistettynä lapsettomuuteen ovat monimutkainen asia, ja kovin varmasti ei kaikkea niiden vaikutuksesta edes tiedetä. Onneksi kuitenkin näihin asioihin yritetään kiinnittää nykyään paljon huomiota.

Kehoittaisin sinua hakeutumaan suoraan lapsettomuuteen erikoistuneen lääkärin luo, mielellään vielä sellaisen jolla olisi endokrinologiasta erityispätevyys. Hän pystyisi myös ottamaan kantaa tuohon kortisoniasiaan. Lisäksi hän pysyisi kokonaisvaltaisesti hoitamaan sekä tuota kilpirauhasasia että myös tuota keskenmenoihin liittyvää ongelmaa. Olet aivan oikeassa, en minäkään usko, että inseminaatio kohdallanne olisi ratkaisu ongelmaan.

Onnea matkaan ja jaksamista!

Yhteistyössä