kilpirauhas oireista

Onko teillä kokemusta vajaatoiminnan aiheuttamasta aineenvaihdunnan hidastumisesta ja liikakilojen kertymisestä ? Tulivatko nopeasti ? Noudatitteko diettiä, liikuitteko enemmän ? Auttoiko Tyroxin ?

Mulla todettu liikatoiminta helmikuussa -04 kääntynyt pikkuhiljaa vajaatoiminnaksi. Lääkäri jutteli oireista. Hiukset lähtevät jo, mutta kilot ovat pysyneet normaalissa. Syön vain yhden aterian ja sekin melko usein iso salaatti (+ aamu- ja iltapala). Liikuntaa kaksi kertaa viikossa + vauvan kanssa ulkoilua päivittäin muutama tunti. Vinkkejä !
 
Joo kokemusta on! Mulla kun vajaatoiminta alko, nous paino 1-4kg viikossa eli tosi nopeasti! Pidin ruokapäiväkirjaa ja kaloreita ei kuitenkaan ollu liikaa..Tästä huomattiin se vajaatoiminta.

Mulle hlökohtaisesti ei oikeestaan oo ollu tyroxinista merkittävää apua, en laihtunu eikä aineenvaihdunta nopeutunu, ainut on että ei väsyttäny enää niin paljoa.
Tokan raskauden aikana lopetin tyroxinin, mut kai ne pitäis nyt taas hakea (2v ilman) kun yrittää laihtua.. voi olla että ei paino ees tippuis ilman :ashamed:
 
Kiitos rehellisestä vastauksesta. Täytyy yrittää olla painon kanssa siis todella tarkkana. Tylsää "kuulla", että Tyroxin ei ole auttanut sinua.

On tämä ärsyttävä vaiva, toisessa ääripäässä paino laskee ja virtaa on niin, että uni ei tule silmään ja sitten toisessa päässä painoa kertyy ja väsyttää.

Kilpirauhasvaivoista kärsiville on muuten oma yhdistys, huomasin Hyvinkään sairaalassa käydessäni mainoksen siitä. Sieltä vois saadakin kaikenlaisia vinkkejä.

Mukavaa kesän jatkoa sinulle ja tsemppiä myös.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.07.2004 klo 00:25 SuSu79 kirjoitti:
Joo kokemusta on! Mulla kun vajaatoiminta alko, nous paino 1-4kg viikossa eli tosi nopeasti! Pidin ruokapäiväkirjaa ja kaloreita ei kuitenkaan ollu liikaa..Tästä huomattiin se vajaatoiminta.

Mulle hlökohtaisesti ei oikeestaan oo ollu tyroxinista merkittävää apua, en laihtunu eikä aineenvaihdunta nopeutunu, ainut on että ei väsyttäny enää niin paljoa.
Tokan raskauden aikana lopetin tyroxinin, mut kai ne pitäis nyt taas hakea (2v ilman) kun yrittää laihtua.. voi olla että ei paino ees tippuis ilman :ashamed:
Lopetitko ihan itseksesi thyrokxinin raskauden aikana? Minulla nimittäin on ollut vajaatoiminta n. 4 vuotta ja raskauden aikana mun on pitänyt käydä n. 3 kk:n välein kontrolleissa ja annosta on jouduttu lisäämään. Mun pitää edelleen syödä samaa annosta kuin raskauden ja imetyksen aikana. Saa nyt nähdä pieneneekö annos kun imetyksen lopettamisesta kuluu enempi aikaa. Tietämäni mukaan on tärkeää raskauden aikana seurata noita kilpirauhasarvoja ja tarvittaessa syödä thyrokxiinia.
Mulla todettiin vajaatoiminta v. 00 keväällä. Koin helmikuussa enneaikaisen synnytyksen, vauva syntyi kuoleena rv 24. Sen jälkeen minulle tuli hirveä kutina jolle ei löytynyt syytä. Kaikki vaan sanoivat että johtuu tressistä (vauvan kuolemasta). Lopulta yksi lääkäri laittoi labraan verikokeisiin ja silloin syy kutiinaani selvisi eli kilpirauhasen vajaatoiminta. Mulla ei siis ollut muita oireita kuin toi kutina mikä loppui kun sain lääkkeet. Ylipainoa on ollut aina ja siihen ei kyllä thyrokxiini ole auttanut.
 
Elina83
tuota.. voisko joku kertoa tarkemmin niitä kilpitauhasen vajaatoiminnan oireita?
meillä on suvussa jonkun verran sitä sairautta ja mun serkulta vasta on todettu sama sairaus. se mun serkku on koittanut potkia muakin tutkimuksiin, matta ei oo saanut aikaseksi, ku kuitenkin musta tuntuu, että ei mulla oo mitään eikä kehtais ihan turhaankaan mennä tutkimuksiin...
vaikuttaako se muuten kuukautisiinkin?
kiitos jos kehtaatte neuvoa.
 
Vajaatoiminnassa aineenvaihdunta hidastuu. Siitä voi seurata painon nousua. Lisäksi voi olla väsymyksen tunnetta ja masentuneisuutta. Hiukset lähtevät ja kynnet ovat huonokuntoiset. Kilpirauhanen kaulalla voi suurentua ja voi tuntua pala kurkussa. Tässä sellaisia oireita joista olen kuullut itse.
 
Mulla on ollu niin pieni annostus kun arvot on ollu aina vaan alarajalla ei sen enempää, mutta oireet on oolu kyllä ihan kun kunnon vajaatoiminnassa.. mun annostus on 1mg tabletti päivässä, joskus oon miettiny että onkohan sillä mitään merkitystä vai antoiko lääkäri sen vaan sillon lumelääkkeeksi kun olo ei parantunu siitä huolimatta. Painon nousu vaan stoppas ja oli ehkä hiukan pirteämpi. Kun lopetin lääkkeen syönnin niin sanoin siitä kyllä lääkärille joka olkiaan kohautti :/
Mulla kans seurattiin niitä ekan raskauden aikana mut ei enää tokalla kun muutaman kerran. Ylipainosta vaan valitettiin ja kävin sokerirasituksissa ym ja kaikki hiilarit ja sokerit joutu jättää pois.
 
kilpirauhas oireista...Olen tautia sairastanut noin 13 vuotta, joten tutuksi on tullut. Raskauden aikana lääkkeiden käyttö on ehdotonta! Muuten itse oireilen väsymyksellä, huimauksella, haluttomuudella kaikeen ja masennusoireilla. vaikka viva tuntuu "mitättömältä", on se hoitamattomana tosi vaarallinen, voi johtaa jopa mielisairauteen verrattavaan masennukseen. Itseltäni se löytyi etsittäessä syytä pahaan anemiaan ja painoin tosi vähän ennenkuin se todettiin. Nyt on painoa kertynyt runsaasti ja karvoitus lisääntyy, vaikka arvot ovatkin kohdallaan. Jos hoitotasapaino on kunnossa, ei kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuta painoon vaan kyllä ne on ne makkaart ja munkit, sekä laiska liikunta, joka lihottaa!!!Kun vaan jaksais lähteä sinne lenkille :/ .....
 

Yhteistyössä