Kilpirauhas-arvot

  • Viestiketjun aloittaja miss_piggy
  • Ensimmäinen viesti
miss_piggy
Onko kenelläkään kokemusta, että mitä noiden kilpirauhasarvojen tulisi olla, jotta ne olisivat oikeasti "hyvät"?

Mulla oli siis keskeytynyt keskenmeno, ja tänään kävin kilpirauhaskokeissa. Tulokset olivat seuraavat:

S-TSH 2.60 (viitearvo 0.3-4)
S-T4V 13 (viitearvo 9-19)

Itse kun en noista mitään ymmärrä, mutta hoitajan mukaan ovat "normaalit", eli tuostakaan ei löytynyt selitystä KKM:lle, joka on siis edelleen minulle täysi mysteeri.
Alkion kehitys lakannut rv 8, huomattiin vasta nt-ultrassa rv 11+1 eikä mitään oireita/viitteitä KM:stä ollut.
 
Itsellä kilpirauhasen vajaatoiminta johon sain lääkkeet vasta vuoden taistelun jälkeen. Yksi lääkäreistä ilmoitti, että vaikka on arvot rajojen sisällä niin silti voidaan kokeilla lääkettä. Syön nyt thyroxiniä puolitoista tabua päivässä.
Mun arvot oli lähes samat sillon, että kannattaa kyllä käydä niitä tarkkailemassa ja kysyä voisiko lääkitystä kokeilla. Itsellä arvot on nyt paljon paremmat ja niin on olokin. :)
 
miss_piggy
Täytyypä tuosta vaikka mainita sitte ku on aika yksityiselle, tai kuukauden päästä se uusi verikoe raskaushormonin tiimoilta.. Pitää nyt ottaa kyllä kaikki tekijät huomioon, jotta tulis onnistunut raskaus :)
 
S-TSH raskautta yrittävillä alle 2, mieluusti alle 1 (viitearvo 0.3-4.2)
S-T4V ihanteellinen 16-18 (viitearvo 11-22)

Itselläni TSH lääkityksen alkaessa 2.36 ja T4V 12.6. Oireilu oli rajua ja raskautta yritetty tuloksetta 2½ vuotta. Thyroxin-lääkityksen myötä arvot paranivat, mutta oireista hävisi vain osa ja olo oli edelleen kehno. Biologiseen lääkkeeseen vaihdettiin reilun puolen vuoden lääkityksen jälkeen ja heti ekasta hoidosta plussa, joka meni kesken. (Alkiot pakastettu ivf-hoidosta Thyroxin-lääkityksen aikaan.) Nyt siis yritystä jo yli kolme vuotta, ja plussan myötä vihdoin lapsettopmuutta hoitavat lääkärit alkavat myöntää kilpirauhasen olevan ongelma. |O

Kontrollilabraon suositeltava heti plussaamisen perään ja lääkeannoksen säätäminen tarvittaessa. Itselläni oli hieman liikatoiminnalla, joten annosta pienennettiin. Ei siis pidä nostaa annosta itse ennen labra-arvojen näkemistä vaikka lievä liikatoiminta ei sikiölle haitaksi olekaan. Raskaana kontrollit on suositeltavaa ottaa 4-8 viikon välein, itselleni sovittiin väliksi 6 viikkoa. Yleensä kilpirauhasarvot huononevat raskaushormonin vaikutuksesta eli vajaatoiminta pahenee. Vajaatoiminta on riski ja hedelmättömyyttä aiheuttava tekijä. Hoitotasapaino on hyvä silloin, kun hyvien labra-arvojen lisäksi olokin on hyvä.

Endokrinologi en ole. Kirjoitan omasta kokemuksesta ja niiden ohjeiden mukaan, mitä minulle on lääkärit kertoneet.

Muoks* Labra-arvojen viitearvot ovat laboratoriokohtaisia, joten niissä on pieniä eroavaisuuksia. Oleellista on arvojen suositukset eli määritelmä ihanteellisista arvoista, joihin lääkityksellä pyritään ongelman korjaamiseksi. Sekin voi olla hieman yksilöllistä millaisilla arvoilla on hyvä olo. Joillakin hyvä vointi edellyttää lievää liikatoimintaa tai TSH-arvon mittaamattomissa olemista. Jokainen siis joutuu hakemaan tasapainon itse, lääkärin kanssa yhteistyössä.
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy > Joskus menee vuosia, ennen kuin vajaatoimintaan sairastuneella menee arvot yli raja-arvojen. Ei kannata jäädä odottamaan, jos koet oireiden haittaavan elämääsi tai kun nyt näyttää olevan ongelma raskautumisessa. Pienellä lääkeannoksella kokeilemisesta ei ole mitään haittaa, mutta sillä saa varmistettua tarvitseeko keho lääkkeellistä tsemppausta. rvojen muutoksia on hyvä seurailla lääkityksen alussa parin kuukauden välein. Synteettinen lääke käsittääkseni vaikutata hitaammin ja siksi sen kanssa pitemmät kontrollivälit kuin biologisella. Lääkityksen aloittamisesta menee kolmisen viikkoa, kun alat huomata olon kohentuneen, jos omaat vajaatoiminnan oireita.

Suosittelen katsomaan tämän:
Testaa itsesi! |

Voit tulostaa listan, tehdä siihen merkintöjä ja ottaa sen mukaan lääkärille mennessäsi. Pyydä myös terveyskeskuksesta labratutkimusten tuloslistaus vähintään parin vuoden ajalta. Siitä näkee mihin suuntaan arvot ovat menossa. Pyydä myös lähetettä seuraavien arvojen mittaamisen: P-T3V sekä S-TPOAb.

Täältä löytyy hyvää tietoa: Raskaus ja vajaatoiminta | Suositelen tutustumaan koko sivustoon. Sieltä löytyy runsaasti tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
Mulla on paperiversio noista tuloksista, ja kysyin kahdelta eri hoitajalta ja kerroin keskenmenosta, niin sanoivat että ne on ihan ok tällä hetkellä. Kun en tiedä mitä ne oireet mulla vois olla..ei oo muita oireita kun epäsäännöllinen kierto, mutta siitä oon kärsiny jo 14-vuotiaasta samoin kuin meidän äiti. Ja mullahan pitkiin kiertoihin syyksi löytyi se pco.
Kilppari-arvojahan saa kyllä laskemaan painonpudotuksellakin, eli täytyis varmaan taas alkaa jollekin vähähiilariselle dieetille. Se on vaan niin vaivalloista :) No otan ne kilppari-tulokset mukaan ku meen yksityiselle, ja mun pitää käydä verikokeissa taas 25.3 niin kyselen äitiyspolilta vielä sitte samalla ku kysyn raskaushormoni-tuloksia että mitä mieltä ne on noista kilpirauhas-arvoista.
 
miss_piggy > Ei ne tk- ja polihenkilökunta niistä arvoista ymmärrä muuta kuin raja-arvot. Ne tuijottaa pelkkiä lukemia vaikka pitäisi tarkastella kokonaisuutta. Kokemusta on kolmen vuoden ajalta perusterveydenhoidosta ja kahden vuoden ajalta fertipolilta. Suosittelen hakeutumaan sisätautilääkärille, mahdollisesti endokrinologille. Asiaan perehtynyt lääkäri osaa parhaiten arvioida kokonaisuutta ja sanoa tarvitseeko kilpirauhasesi lisäpotkua. Itse olen hyvä esimerkki siitä, että arvot eivät kerro kaikkea. Joillekin sinun arvosi ovat ihan riittävän hyvät, sinä kuitenkaan et ole onnistunut lasta saamaan. Polilla jolla käyn on TSH:n raja 2,5 ja sulla se ylittyy.

Lopetan nyt tämän rautalangan vääntämisen. Jos tk-lääkäri tai toisen alan erikoislääkäri on mielestäsi riittävän pätevä arvioimaan myös kilpirauhasasioita, niin usko vain heitä. Itsehän valintasi teet ja elät niiden kanssa.
 
miss_piggy
macy gray:En oo onnistunut lasta saamaan kun yksi luomukierto oli ennen keskenmenoa, terojen aikana en ovuloi. Enhän oo ilman ehkäisyäkään ollu vasta ku vuoden, ja ekat kuukautiset ehkäisyn jälkeen tuli vasta viime vappuna.
Muhun otetaan ensi tiistaina yhteyttä neuvola-lääkäristä vielä noista arvoista mitä mieltä se on, mutta en nyt kyllä sanois että en ole onnistunut lasta saamaan. Eihän tässä oo yritystäkään vielä paljon takana, ja edelleen sitä jatketaan.. En nyt oikein tajunnut tuota rautalangasta-vääntämistä, tai sitä että itse teen valintani ja elän niiden kanssa.
 
Mun verikoeet lapsettomuuspolilla katsottiin läpi (siis kaikki hormonikokeet jota ottavat). Mikään arvo ei mennyt viitearvojen ulkopuolelle, mutta lääkäri sanoi että tietyt arvot suhteessa toisiinsa olivat sellaisia että ne saavat mulle aikaan ovuloimattomuuden. Eli toisaankaan aina ei veriarvojen tarvitse olla viitearvoista yli vaan kun suhde toisiinsa nähden on pielessä, voi se jo vaikuttaa hedelmällisyyteen.

Ja väitän että lääkäri joka ei olisi perehtynyt lapsettomuuteen, ei varmasti tulkitsisi kokeitani oikein ja toteaisi mulla ovuloimattomuutta.
 
Mun verikoeet lapsettomuuspolilla katsottiin läpi (siis kaikki hormonikokeet jota ottavat). Mikään arvo ei mennyt viitearvojen ulkopuolelle, mutta lääkäri sanoi että tietyt arvot suhteessa toisiinsa olivat sellaisia että ne saavat mulle aikaan ovuloimattomuuden. Eli toisaankaan aina ei veriarvojen tarvitse olla viitearvoista yli vaan kun suhde toisiinsa nähden on pielessä, voi se jo vaikuttaa hedelmällisyyteen.

Ja väitän että lääkäri joka ei olisi perehtynyt lapsettomuuteen, ei varmasti tulkitsisi kokeitani oikein ja toteaisi mulla ovuloimattomuutta.
Hei! Saanko kysyä mitä kokeita sinulta katsottiin? Ja mitkä olivat ne tietyt arvot, suhteessa toisiinsa, jotka saavat aikaan ovuloimattomuuden?
Pakko ei tietenkään ole vastata :)
 
Kilpirauhasarvoista TSH, T4V ja T3V ovat niitä, joita vertaillaan suhteessa toisiinsa. Suuri osa lapsettomuuslääkäreistäkään ei tosin ole riittävästi perehtynyt kilpirauhasasioihin voidakseen sanoa mikä osuus sillä on ongelmiin. Tk-lääkäreilläkin on vain perustietmys ja tuijottavat lähinnä arvoja, endokrinologi on se jolta kannattaa kysyä. Oma lääkärini ei ymmärrä lapsettomuushoidoista, mutta osaa kyllä hoitaa kilpirauhastani siihen kuntoon, että raskautuminen on mahdollista.

miss_piggy > Niin eihän sinulla tosiaan ole kauaa vielä tuota yritystä, mutta jotain ongelmaa on, kun olet teroillut yms. Muistan sinut toisesta pinosta. Oletkohan kenties niitä, jotka lykkäävät terokuurien aloitusta ovulaatiotestejä dippaillen? Kuurien tarkoitus on normalisoida kierrot, jolloin oviksenkin ajankohta voisi asettua aikaisemmaksi. Toivottua tulosta ei kuureilla saavuteta, jos lääkärin ohjeita ei noudateta.

Itse tosiaan teet valintasi. Ärsyttää vaan, että täällä kysellään neuvoja, joista ei sitten kuitenkaan oteta onkeen. Tämä siis yleisesti, ei henkilökohtaisesti. Saat sinäkin takoa päätäsi seinään, jos haluat. Älä sitten marmata täällä, että olisi pitänyt toimia toisin ja että kukaan ei neuvonut.

Erikoisläkäri on oikea henkilö arvioimaan kilpirauhasesi toimintaa. Lapsettomuuteen perehtynyt gyne on oikea henkilö neuvomaan kiertojen kanssa. Sinun tehtäväsi on kuunnella ja noudattaa ohjeita, joita erikoistuneet lääkärit sinulle antavat. Tk-läkäreillä on vain se pintaraapaisutieto ja toisen alan erikoislääkärillä rajallisesti toisen alan tietoa. Parhaan hoidon saat, kun keskustelet kilpirauhasasioihin perehtyneen lapsettomuuslääkärin kanssa tai hakeudut kahdelle eri erikoislääkärille, jotka ovat hyviä omalla alueellaan. Sitten ei tarvitse takoa päätä seinään ja voivotella jälkeenpäin.

Ihan hyvällä yritän tässä sinua opastaa, ettei sinun tiestäsi tulisi yhtä pitkä ja kivikkoinen kuin omani. :hug: Jos itse olisin mennyt yksityiselle heti, kun tk ei ottanut vakavissaan, olisi minulla ollut jo pitkän aikaa lääkitys ja ehkä jonkin aikaa se lapsikin tai ainakin raskaus meneillään. Yksi todistehan minulla on olemassa siitä, että pco:sta huolimatta voin lapsen saada ja nyt myös todiste siitä, että sopivan kilpirauhaslääkityksen voimin raskaus voi alkaa. (Kesken meni luultavasti siksi, että alkoi oli viljelty toimimatoman lääkityksen aikaan eli munasolussa oli jotain vikaa.)
 
Viimeksi muokattu:
miss_piggy
macy gray:Söin siis teroja lääkärin ohjeen mukaan puoli vuotta, viime heinäkuusta joulukuuhun. Sen jälkeen lopetin kun lääkkeetkin loppui, ja olin jo varaamassa yksityiselle aikaa tuon lapsentekohomman takia kun huomasinkin olevani raskaana.
Ja sitten tuli se keskenmeno, joten uutta terokuuria en ole vielä voinut aloittaa, sillä tyhjennysvuotoa tulee vieläkin, ja ne luomumenkat pitäis odottaa ennen seuraavaa terokuuria.
Eli olen kyllä noudattanut lääkärin ohjeita ja syönyt teroja kuten on käskettykin. Mutta kuten sanoin, en ovuloi terolutien aikana. Terojen aikana ovistestit näytti kahta viivaa läpi kierron, eikä ovisoireita ollut. Ja koska luomuna ovuloin vasta kp 26 paikkeilla, on mulla niin pitkä kierto, että terot vaan säännöllistää kierron, mutta ovulaatiota ei ehdi tulemaan.
18.3 on aika yksityiselle ja katsotaan saanko lisäksi esim. clomit. Se oli myös alkuperäinen suunnitelma viime kesänä, eli jos en ole puolessa vuodessa raskautunut, katsotaan lisälääkitystä tai lapsettomuushoitoja.

Eli viimeiset puoli vuotta söin teroja kp 15-24, vuoto alkoi aina kp 26-27 joten kierto säännöllistyi mutta raskaus ei alkanut. Ja se yksityisen gynen diagnoosi oli että "pco-tyyppiset munasarjat", mutta ilmeisesti aika lievä kuitenkin, ja näköjään ovuloin luomuna, mutta kierto vaan on tosi pitkä.
 
Itsekin kilppariarvojen ja toistuvien keskenmenojen kanssa tahkonneena komppaan macy grayta. Olen jopa lapsettomuuspolilla saanut eri lääkäreiltä eri mielipiteitä arvoistani, jotka ovat viitearvojen sisällä. Toisen lääkärin mielestä normaalit, toisen mielestä pielessä. Näissä asioissa kannatan ehdottomasti endokrinologilla käyntiä, ehkä varmuuden vuoksi kahdellakin että saa varmasti hoitoa, varsinkin jos tuntee oireilevansa rajojen sisällä olevista arvoista huolimatta. Tk-lääkääriin en luottaisi, ne käskee syödä buranaa.
 
miss_piggy
Mulla vaan ei oo mitään oireita mistä vois päätellä että olis jotain kilppariin liittyvää...Oon energinen, iho on hyvä, samoin hiukset ja yleiskunto muutenkin...Nukun hyvin jne. Eli ainut ongelma on vaan pitkä kierto.
Kysäsen vielä yksityiseltä että mitä mieltä on, käynkö jossain vaiheessa uudestaan verikokeissa vai menenkö toiselle lääkärille. Mutta kun kerran mulla ei ole oikeestaan mitään vajaatoiminnan oireita noin muuten, niin en sitten tiedä.
Joo ylipainoa on varmaan about 10 kiloa mutta se johtuu kyllä ihan vaan hyvästä ruokahalusta ja laiskuudesta.
 
Mulla vaan ei oo mitään oireita mistä vois päätellä että olis jotain kilppariin liittyvää...Oon energinen, iho on hyvä, samoin hiukset ja yleiskunto muutenkin...Nukun hyvin jne. Eli ainut ongelma on vaan pitkä kierto.
Kysäsen vielä yksityiseltä että mitä mieltä on, käynkö jossain vaiheessa uudestaan verikokeissa vai menenkö toiselle lääkärille. Mutta kun kerran mulla ei ole oikeestaan mitään vajaatoiminnan oireita noin muuten, niin en sitten tiedä.
Joo ylipainoa on varmaan about 10 kiloa mutta se johtuu kyllä ihan vaan hyvästä ruokahalusta ja laiskuudesta.
Ei kaikilla välttämättä olekkaan kaikkia mahdollisia oireita : / Tässä pari linkkiä:

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/keskustele-lapsettomuudesta-ja-odotusajasta/2111212-kilpirauhasarvot-ja-raskauden-yritys/

"Kilpirauhasella on kyllä äärimmäisen tärkeä tehtävä hormonikierron säätelyssä. Se vaikuttaa oikeastaan koko kuukautiskierron toimintaan, ihan säännöllisestä kierrosta, munarakkuloiden kehityksetä ja ovulaatiosta, keltarauhasen toiminnasta yms. alkaen, joten siinä mielessä siihen olisi kyllä hyvä kiinnittää erityistä huomiota."

Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim - Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim

mm. "Kilpirauhasen toiminnan häiriöt vaikuttavat hedelmällisyyteen

Hypotyreoosi. Kilpirauhasen normaali toiminta on naisen hedelmällisyyden kannalta oleellista. Hypotyreoosi heikentää libidoa ja hankaloittaa munasolun irtoamista ovulaatiossa, ja yli 70 % sitä potevien naisten kierroista on anovulatorisia (Roti ym. 1996)."
 
Hämmennän itekkin sen verran tätä, että noilla lekureila on todella paljon eriäviä mielipiteitä noista arvoista. Sillä lapsettomuuspolilla missä itse olen käynyt, on lääkäreillä erimielipiteet. Yksi ei antanut lääkitystä, toinen sitten sen antoi. Yksi sanoi, ettei kilpparilla ole tekemistä lapsettomuuden kanssa, toinen sanoi että arvon olisi hyvä olla alle 2. Että mene ja tiedä sitten, mikä on totta ja mikä ei :D
Noh, lääkityksellä olen ollut nyt reilun 6kk, mutta vielä en ole onnistunut raskautumaan. Inssi kokeiltiin marraskuussa, ajoitettiin ovistesteillä. CB:n digi antoi :)-naaman, mutta ultratessa selvisi ettei ovis vielä ollut edes tuloillaan. Joulukuussa kilpparikokeissa arvo olikin hypähtänyt yli 7. Ei siis ihmekkään, ettei ovista tullut.
Mulla vissiin just tuolloin lopahti oman kilpparin toiminta, kun oli saanut ulkopuolelta apuja.
 
Viimeksi muokattu:
Saataiskohan tätä ketjua vähän nosteltua. Olen itse lapsettomuuspuolelta, mutta kiinnostunut näistä kilpirauhasasioista. Kilpirauhasen toiminta on niin monimuotoinen juttu, että se voi vaikuttaa hirveän moneen asiaan. Joku oli päässyt PCO:sta eroon, kun kuitenkin viitteissä oleviin kilppariarvoihin aloitettiin lääkitys. Toisilla endometrioosipotilailla on myös kilpparin vajaatoiminta.

Itse sain nyt vuotohäiriöisenä endometrioosipotilaana ja ummetusvaivaisena koelääkityksen arvoilla TSH 2,5 ja T4V 13.

Sitä vaan halusin tulla sanomaan, että muistakaa tarkkailla myös tuota kilpirauhasta. Joskus arvot ovat viitteissä, mutta ns. huonot ja se voi näkyä lapsettomuutena.
 
miss_piggy
Mulla loppujen lopuksi kävi niin, että dietillä sain tiputettua painoa noin 6kg vuosi sitten keväällä, ja lapsettomuuslääkäri oli sitä mieltä, että terolut oli väärä lääkitys, ja kirjoitti clomit. Ekasta clomi-kierrosta tulin raskaaksi, ja poika syntyi terveenä 3970g 10.2.14 :)

Tarkemmat kilppari-arvot multa otettiin joskus rv 5 yksityisellä sisätautilääkärillä, ja ne olivat ihan ok.
 

Yhteistyössä