Lukeekohan joku näitä keskusteluja vielä ja haluaisi ehkä neuvoa? Olen muutama vuosi sitten aloittanut tyroksiinilääkityksen hieman kokeilumielessä. Annostus on 25 mikrogrammaa päivässä. Verikokeissa olen käynyt useaan otteeseen eri vuodenaikoina. Alkutilanteessa TSH oli 4,5 ja T4V muistaakseni n. 11-14. Myöhemmin on testattu vain TSH-arvoa, joka tyroksiinin kanssa on laskenut johonkin 2,5 paikkeille. Lääkäri meinasi, että alle 2 olisi hyvä.
En oikeastaan osaa sanoa omasta olosta mitään, suuntaan taikka toiseen. Ihan hyvin voin ja väsymystä ei taida olla (ennemminkin saamattomuutta ja laiskuutta...), mutta ahdistuneisuudesta ja lievästä sosiaalisten tilanteiden pelosta olen kärsinyt koko ikäni. Siihen kokeilin SSRI-lääkitystä, mutta lopetin sivuvaikutusten takia ja yritän pärjätä ilman.
Voiko tyroksiinilääkitystä enää lopettaa, ts. tuottaako kilpirauhanen sitä enää itse? En osaa lääkärillekään kertoa onko oloni juuri parantunut vai ei arvojen vaihtelun myötä. On vain jäänyt mieleen, että varsinkin raskauden aikana olisi hyvä, että TSH-arvo olisi alempi. Että kannattaisikohan vain jatkaa lääkitystä?
Juttelen näistä sitten lääkärin kanssa tietenkin ajallaan.