kilpirauhas arvoista! onko normaalit lukemat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oireita on
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sulla on ap täysin normaalit kilpirauhasarvot.
Eli sinusta alhainen T4V ei aiheuta mitään, koska on viitearvoissa? Minäkin toivon, että ap:n väsymykselle olisi joku muu syy, koska koko elämän hoitoa vaativia kilpirauhasvaivoja ei kenellekään toivo. Toisaalta, jos pienellä lääkityksellä saa elämänlaatua ja tulevaa terveyttä parantavan vaikutuksen, niin sen kestää kyllä.

Sulla voi olla sentraalinen eli aivolisäkeperäinen vajaatoiminta.
Silloin tsh on normaali ja t4v matala.
Riippuu oireista onko tuo sun t4v liian matala.

Mulla se olisi....itse voin hyvin kun t4v on tuolla 17-18 pintaan.
Monet lääkärit tekee virheen siinä kun tuijotetaan vaan viitearvoja eikä oireita.

Itselläni oli tsh 1.2 ja t4v 12....oireita riitti.Keskenmenon jälkeen t4v oli romahtanut 9 ja sain lääkityksen.
Kun t4v oli saatu nostettua 17 niin hoidoilla onnistui myös raskaus ja poika 0n nyt 4kk.

Kannattaa ttustua tuohon kilpirauhasinfoon.

ei kaikki maailman oireet kilpirauhasesta johdu. Arvot vielä ihan ok, tsh ei yhtään koholla ja T4v:kin vielä viitteissä. Toki lisäkokeita voi kattoa, vasta-aineita ynnä muuta mutta jos normaalit niin lähtisin hakeen oireiden syytä muualta kuin kilpirauhasesta. Seuranta näyttää tuleeko vajaatoimintaa.

[QUOTE="vieras";25833608]ei kaikki maailman oireet kilpirauhasesta johdu. Arvot vielä ihan ok, tsh ei yhtään koholla ja T4v:kin vielä viitteissä. Toki lisäkokeita voi kattoa, vasta-aineita ynnä muuta mutta jos normaalit niin lähtisin hakeen oireiden syytä muualta kuin kilpirauhasesta. Seuranta näyttää tuleeko vajaatoimintaa.[/QUOTE]
Sinulla ei selvästikään ole tietoa asiasta.

[QUOTE="Nasu";25833073]Sulla voi olla sentraalinen eli aivolisäkeperäinen vajaatoiminta.
Silloin tsh on normaali ja t4v matala.
Riippuu oireista onko tuo sun t4v liian matala.

Mulla se olisi....itse voin hyvin kun t4v on tuolla 17-18 pintaan.
Monet lääkärit tekee virheen siinä kun tuijotetaan vaan viitearvoja eikä oireita.

Itselläni oli tsh 1.2 ja t4v 12....oireita riitti.Keskenmenon jälkeen t4v oli romahtanut 9 ja sain lääkityksen.
Kun t4v oli saatu nostettua 17 niin hoidoilla onnistui myös raskaus ja poika 0n nyt 4kk.

Kannattaa ttustua tuohon kilpirauhasinfoon.[/QUOTE]

kiitos!

Lukeekohan joku näitä keskusteluja vielä ja haluaisi ehkä neuvoa? Olen muutama vuosi sitten aloittanut tyroksiinilääkityksen hieman kokeilumielessä. Annostus on 25 mikrogrammaa päivässä. Verikokeissa olen käynyt useaan otteeseen eri vuodenaikoina. Alkutilanteessa TSH oli 4,5 ja T4V muistaakseni n. 11-14. Myöhemmin on testattu vain TSH-arvoa, joka tyroksiinin kanssa on laskenut johonkin 2,5 paikkeille. Lääkäri meinasi, että alle 2 olisi hyvä.

En oikeastaan osaa sanoa omasta olosta mitään, suuntaan taikka toiseen. Ihan hyvin voin ja väsymystä ei taida olla (ennemminkin saamattomuutta ja laiskuutta...), mutta ahdistuneisuudesta ja lievästä sosiaalisten tilanteiden pelosta olen kärsinyt koko ikäni. Siihen kokeilin SSRI-lääkitystä, mutta lopetin sivuvaikutusten takia ja yritän pärjätä ilman.

Voiko tyroksiinilääkitystä enää lopettaa, ts. tuottaako kilpirauhanen sitä enää itse? En osaa lääkärillekään kertoa onko oloni juuri parantunut vai ei arvojen vaihtelun myötä. On vain jäänyt mieleen, että varsinkin raskauden aikana olisi hyvä, että TSH-arvo olisi alempi. Että kannattaisikohan vain jatkaa lääkitystä?

Juttelen näistä sitten lääkärin kanssa tietenkin ajallaan.

Myös anemia voi aiheuttaa vajiksen kaltaisia oireita. Molemmat voi myös olla yhtä aikaa, koska rauta vaikuttaa myös kilpirauhaseen. Kannattaa mittauttaa ferritiini ja hemoglobiini jos ei kilpirauhasarvoissa ole vikaa, mutta esim. väsymys painaa.