Kilpirauhanen aivan sekaisin, miten se voi olla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Venakko Milanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22070700]Voi olla molemmat yhtä aikaa. Silloin toinen arvo on vajaalla ja toinen liikatoiminnalla. Mulla oli juuri näin, syy oli kilpirauhasentulehdus yhdistettynä vajaatoimintaan. Sain yhtä aikaa sekä vajaatoiminta että liikatoiminta oireita. Tulehdusta hoidettiin kortisonilla ja vajaatoimintaa thyroksiinilla. Meni about 16kk et arvot oli viimenkin balanssissa esim. tulehdusta kesti 6kk.[/QUOTE]

Niin mut yhtäaikaa ei ole nimenomaa liikatoiminta ja vajaatoiminta,vaan jompi kumpi ja just vaik tuo tulehdus.

[QUOTE="vieras";22071739]Niin mut yhtäaikaa ei ole nimenomaa liikatoiminta ja vajaatoiminta,vaan jompi kumpi ja just vaik tuo tulehdus.[/QUOTE]

Ei vaan voi olla molemmat, mut se on harvinaista. Yleensä tapauksissa joissa kilpirauhasen vajaa- tai liikatoimintaa ei ole hoidettu vuosiin kunnolla. Niin ja niin ja kilpirauhassairaudethan on yleensä aina tulehduksia.

[QUOTE="vieras";22071614]Taitaa kaikilla läskeillä olla omien puheiden mukaan. :D[/QUOTE]

Tuskin. Sitä paitsi se oli ihan diagnosoitu juttu ja oli ohjelmassa esillä juuri epätyyppillisyytensä vuoksi. Ite olen normaalipainoinen vajislainen.

[QUOTE="vieras";22071614]Taitaa kaikilla läskeillä olla omien puheiden mukaan. :D[/QUOTE]

:stick:

Mulla on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta ja vittuakos mä sille voin, että se on mulle tullu!

[QUOTE="vierastaja";22071818]No voi hyvää päivää. Että molemmat yhtä aikaa. Facepalm tai jotain. Ei se liikatoimintaa ole JOS LÄÄKITÄÄN LIIKAA.[/QUOTE]

Mut ap ei ole syönyt lääkkeitä ollenkaan :) Enkä myöskään minä ennen kuin sain diagnoosin.

[QUOTE="vieras";22071861]Mut ap ei ole syönyt lääkkeitä ollenkaan :) Enkä myöskään minä ennen kuin sain diagnoosin.[/QUOTE]

Niin ja tää ap sit ihmettelee et miks on kroppa sekasi,nii-in no miksiköhän!?Voi pyhä jysäys sentään.

[QUOTE="vieras";22071861]Mut ap ei ole syönyt lääkkeitä ollenkaan :) Enkä myöskään minä ennen kuin sain diagnoosin.[/QUOTE]

Eli tässä on sekoitettu komeasti kaikki asiat keskenään kun ei tajuta. Te puhutte siis aivolisäkeperäisestä vaajaatoiminnasta jonka jotkut indikaattorit näyttää liikatoimintaa. Se on silti vajaatoimintaa.

[QUOTE="vierastaja";22071892]Eli tässä on sekoitettu komeasti kaikki asiat keskenään kun ei tajuta. Te puhutte siis aivolisäkeperäisestä vaajaatoiminnasta jonka jotkut indikaattorit näyttää liikatoimintaa. Se on silti vajaatoimintaa.[/QUOTE]

Ei. Vaan on puhuttu siitä voiko sairastaa sekä liika- että vajaatoimintaa yhtä aikaa.

[QUOTE="vieras";22071908]Ei. Vaan on puhuttu siitä voiko sairastaa sekä liika- että vajaatoimintaa yhtä aikaa.[/QUOTE]

Ei voi sairastaa molempia. Usein tuo edellä mainittu sekoitetaan ja väitetään sellaiseksi.

[QUOTE="vierastaja";22071945]Ei voi sairastaa molempia. Usein tuo edellä mainittu sekoitetaan ja väitetään sellaiseksi.[/QUOTE]

Sori, kyllä voi mutta se on harvinaista. Hashimoton thyroiditissä ihminen voi kärsiä liika- ja vajaatoiminnasta kaiken aikaa, kunnes arvot on saatu balanssiin. Ei toi kaksois vaikutus ole pysyvä olotila, vaan se ajan kanssa muuttuu jompaan kumpaan. Toisilla tämä tila ei vaadi ollenkaan lääkitystä koska vajaa- ja liikatoiminta kompensoi toisiaan.

Hashimoton thyroidiitti, anteeksi vaan, on kylläkin ihan selkeästi vajaatoimintaa. Kun kilpirauhasessa on vielä vähän potkua jäljellä, saattaa tila hetkeksi nousta vielä liikatoiminnan puolelle. Koska se on autoimmuunisairaus, kilpirauhanen tuhoutuu vähitellen ja päättyy vakavaan vajaatoimintaan.

Eli ei, ei voi olla liika ja vajaatoimintaa samaan aikaan.

[QUOTE="vierastaja";22072001]Hashimoton thyroidiitti, anteeksi vaan, on kylläkin ihan selkeästi vajaatoimintaa. Kun kilpirauhasessa on vielä vähän potkua jäljellä, saattaa tila hetkeksi nousta vielä liikatoiminnan puolelle. Koska se on autoimmuunisairaus, kilpirauhanen tuhoutuu vähitellen ja päättyy vakavaan vajaatoimintaan.

Eli ei, ei voi olla liika ja vajaatoimintaa samaan aikaan.[/QUOTE]

Ai, viimeisissä amerikkalaisissa tutkimuksissa hashimotoa ei voitu ekojen kuukausien aikana diagnosoida suuntaan eikä toiseen, koska osa potilaista oli arvojen mukaan liika- ja vajaatoiminnan puolella.

[QUOTE="vieras";22072016]Ai, viimeisissä amerikkalaisissa tutkimuksissa hashimotoa ei voitu ekojen kuukausien aikana diagnosoida suuntaan eikä toiseen, koska osa potilaista oli arvojen mukaan liika- ja vajaatoiminnan puolella.[/QUOTE]

No laitapa se "viimeisin amerikkalaistutkimus" tänne linkillä niin päästään lukemaan. Koska ei voi olla samaan aikaan liikaa ja liian vähän tyroksiinia. Samoin kuin aivolisäkeperäinen vajaatoiminta voi näyttää arvojen puolesta ihan mitä sattuu, se on silti vajaatoimintaa.

[QUOTE="vierastaja";22072030]No laitapa se "viimeisin amerikkalaistutkimus" tänne linkillä niin päästään lukemaan. Koska ei voi olla samaan aikaan liikaa ja liian vähän tyroksiinia. Samoin kuin aivolisäkeperäinen vajaatoiminta voi näyttää arvojen puolesta ihan mitä sattuu, se on silti vajaatoimintaa.[/QUOTE]

No voithan sä itekkin googlettaa esim. hashimoto sairaus+ tutkimus, sekä liika- ja vajaatoiminta yhtä aikaa termeillä, englanniksi. Ite en nojaa suomalaiseen lääketieteeseen mitä tulee kilpirauhassairauksien diagnosoitiin ja hoitoon. Tääl ollaan niiiiin lastenkengissä, ettei mitään. Vai moneltako otettiin hemoglobiini, maksa- ja kolestrolilarvot sekä verenpaine tehtäessä diagnoosia? Tai moniko sai ruokavalio suosituksia tai monellekko tarjottiin armouria kilppariongelmien hoitoon?

Ei kiitos tarvitse googletella, Hashimoto on tuttu juttu. Ajattelin vain että jos olisi jotain oikeaakin asiaa sulla asian tiimoilta. Ei ne diagnoosit missään maassa taivaasta tipu tässä asiassa mutta pitää nyt ymmärtää edes näiden kahden tilan ero. Ei voi olla liika ja vajaatoimintaa samana aikaan. Tilat voi kyllä vaihdella.

Yhteistyössä