kohtuuden opettelu auttaa hirvittävään herkutteluhimoon. ennen ostettiin mieheni kanssa pitsa tms, 1,5 l limsa, puoli kiloa karkkia ja haettiin leffaa ja ähötettiin ilta siinä. nyt epäterveellinen roskaruoka korvataan kunnon ruualla, limsa vaihtunut light limsaksi, 500g karkkia pienentynyt 50 g:ksi. herkutella pitää, mutta se kohtuus. itselle auttoi että asettelen kaikki mitä aijon syödä valmiiksi pöydälle ja sitten vasta alan syömään. esim iltapala: pari leipää (paljon "systeemejä" päälle, herkullisen näkösiä), teetä, mehua, kaloritonta keittoa, viili ja jälkkäriksi esim. salmiakkirasia. siinä ehkä helpommin tajuaa syömänsä ruuan määrän kuin että hakee aina "vähän jotain pientä" koko illan.
ja älä mene nälkäisenä kauppaan. silloin sortuu ostamaan vaikka koko kaupan tyhjäksi, tai ainakin puolilleen. siirry pienempiin karkkiannoksiin. älä osta jättisäkkejä, vaan esim tikkareita ja pieniä patukoita. minulla ei (onneksi) ole suklaanhimoa vaan olen salmiakkiaddikti. lähes joka päivä on saatava salmiakkia. mutta olen siirtynyt pieniin annoksiin (lakrisal on hyvä, samoin salmiakkirasiat). älä vaadi itseltäsi liian suuria muutoksia kerralla, vaan pikkuhiljaa. nyt kun mietin, on minulla vähentynyt jo karkin syönti kun olen ensin siirtynyt pienempiin annoksiin. tsemppiä!