Kiireisen äidin neuvola käynnit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aissi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aissi

Vieras
Moi!
Osaako joku kertoa, että onko jotain muita mahdollisuuksia raskausaikana neuvolakäyntien sijaan? Ongelmana on, etten tiedä missä välissä kerkeisin käymään neuvolassa tai ultraäänessä kun työaikani on ma-pe 8-16.00. Olen määräaikaisessa työsuhteessa ja palkanlaskijan mukaan en saa käyttää siksi lomapäiviäni, eikä työ ole liukuvalla ajalla vaan aina samaan aikaan. Pomolle en haluaisi kertoa raskaudestani ainakaan vielä enkä myöskään haluaisi olla vähintään kerran tai kaksi kuussa olla pyytämässä muutamia tunteja vapaata. Se herättäisi vaan ihmetystä ja luultavasti myös närkästystä.. Ihannetilanne olisi jos nämä käynnit pystyisi sijoittamaan viikonloppuun tai arkisin kello 16.30 jälkeen.

Kokemuksia kenelläkään?

Viikonloppuaikoja et saa kunnallisesta neuvolasta. Terkan työ on ma-pe. Ilta-aikoja multa saa joskus, kun on illalla ryhmän pitäminen. Silloin aikoja saa vielä viideltäkin. Alkuun käyntejä on kerran kuussa, joten voinet pyytää aamuajan ja sanoa töissä, että sulla on hammaslääkäri tms. Eiköhän nuo ole puolin ja toisin neuvoteltavissa.

No eihän niitä alkuraskauden neuvolakäyntejä oli kuin 4-6 viikon välein. Plus ultrat tietty. Jos sanot että sinulla on lääkäri tai sinun pitäö käydä terveyskeskuksessa niin ei se työnantaja voi alkaa kyselemään tarkemmin.
Voithan käydä yksityisellä tietysti jos et halua pyytää vapaata.

Siis alkuunhan noita on aika harvakseltaan. Mä kävin just ekassa viikolla 8 ja seuraava neuvola on viikolla 18. Välissä on ultra. Loppuajasta tihenee mut sillon sun on jo muutenki kerrottava työpaikalla.

No se onkin hyvä kuullu ettei niitä neuvolakäyntejä alussa ollutkaan niin usein. Meillä on jo ennestään 2v poika ja muistin että käyntejä olis ollut ennemmänkin.

Neuvolakäynnithän ei ole mitään pakollisia,eikä ultratkaan. Tai sitten,yksityiseltä varmaan sais ilta-aikoja?
Mulla oli kyllä vakituinen työpaikka (ja siis työaika normaalisti 8h/päivässä klo 6-16 välillä) mutta kollega sanoi heti kun raskaudesta kerroin (joskus rv 10 kun en pystyny salaamaan pahoinvointia) että "neuvolakäynnit ja muuthan saa hoitaa työajalla,muista vaan sanoa pari päivää aikaisemmin niin sovitaan".

voit kysyä neuvolastasi mahdollisia aikoja, pääsääntöisesti neuvola on auki maanantaista perjantaihin 8-16 mutta vaihtelua on ympäri suomea. yksityisesti voit käydä neuvolassa myös. esim. meillä EI ole ilta-aikoja eikä ryhmiä iltaisin, enkä itse niitä kaipaakaan kun työn ulkopuolellakin on elämää...

Yhteistyössä