Kiire

Footballers Wife

Aktiivinen jäsen
26.06.2005
2 238
0
36
Nykyään ihmisillä on hirveä kiire ja vauhti päällä, tehokkuus ja tuhat asiaa yhtä aikaa mielessä. Aika usein kuulee sanottavan "sit kun ehdin", "en ole millään ehtinyt", "jossain välissä", "on niin kiire", "pitää joutua" jne. Itse havahduin tähän, kun ystäväni pyysi minua meilailemaan kuulumisiani "kun ehdit". Vastasin, että kyllä minulla on aikaa, kirjoitan heti. Olisin voinut vastata, että "juu, jossain välissä" ja kiiruhtaa viikkaamaan vaatteet kaappiin, luutuamaan lattiat, pesemään vessat tai ikkunat, mitkä on tälle syksylle vielä pesemättä. Tuntui hienolta ja vähän oudolta pysähtyä ja sanoa, että kyllä aikaa on. Aikaa on kun sitä järjestää. Tietenkin työt on hoidettava, mutta ei kiireen piikkiin oikeasti voi panna niin paljon. VAi voiko? Milloin olet viimeksi sanonut toiselle, että mulla on aikaa? Onko kiire trendikästä?

Tuo on niin harmittavan todellista jokapaikassa ja asiassa. Luin juuri kirjan, jossa sakasalaisjuurinen perhe asui UUdessa-guineassa kirjoittajan lapsuuden alkukantaisheimon kanssa. 17 v nainen lähti sitten opiskelemaan Eurooppaan ja suurin shokki oli juuri tuo kiire.
Minua itseäni sanakin jo ärsyttää kovin. Nautin kovin illoista kun kenelläkään ei ole kelloaikataulutettuja menoja kotona. Itse opettelen tekemään asioita yksi kerrallaan, vaikka nämä kuuluisat naistenaivot toisinkin voisi toimia. Mutta liiallinen asioiden limittäminen ja tehokkuus kostautuu ainakin itselleni.
Lomalla ja vapaalla kannattaisi palata "muinaisuuteen", pistytyä naapurin oven takana kertomassa asia, eikä laittaa tekstiviestiä, pelata lautapelejä eikä tietsikkaa, valmistaa ruokaa monta tuntia(..huh), sulkea kännyt, kirjottaa kirje ja lukea kirja....siinä minun haaveet, johon lapset kyllä sanoisivat ISON ein.

Kotona vietettyjen vuosien aikana opin nauttimaan kiireettömyydestä.Nykyisin inhoan kiirettä..esim.lasten kanssa kaikki onnistuu helpommin kun ei sotke kiireen tunnulla tunnelmaa.se ei aina onnistu tietenkään,mutta siihen pyrin.
Muistaakseni en ole sanonut kenellekään "minulla on aikaa",mutta uskon,että se on välittynyt jollain tavalla kanssakulkijoille ja lähipiirille. :heart:

Kiire on niin suhteellista...nykyään, kun on vanhempainlomalla, on muka kiire, jos päivässä on yksi meno, esim. neuvolakäynti...kun oli töissä tuntui, että piti hoitaa sata hommaa päivässä ja silti ehti, mutta tietysti oli kauhee kiire :-)...sama ilmiö varmaan eläkeläisillä, joilla on aina kiire...osaan kyllä nauraa tämänhetkiselle kiireelleni ja ystävien sähköposteihin vastaan kyllä aina :-)

Yhteistyössä