Kiintymysvanhemmat, valaiskaa tietämätöntä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nyt

Vieras
Lainaan tämän kirjoitukseni toisesta ketjusta, kun kiinnostaisi saada vastauksia:

Mikä tää nykyinen kiintymysvanhemmuus tms. juttu on, että lapsen suorituksia ei saa kiittää/kehua, ettei lapsi luule vanhempiensa kiintymyksen olevan suorituksista kiinni? Mä en ainakaan osaa olla turpa rullalla, jos lapsi tekee jotain hienoa ja kai se lapsikin odottaa, että hänen uusi taitonsa huomioidaan?

Ilman todella hyviä perusteluita en siis aio olla lapseni tekemisiä kehumatta. Ja ilman muuta lasta kohtaan osoitan rakkautta ja yritän auttaa häntä rakentamaan hyvän itsetunnon, joka itseltäni on niin kadoksissa (ei tullut ylpistyttyä, ei tosiaan...).

Olenko siis käsittänyt koko jutun ihan väärin vai mikä on kiintymysvanhemmuuden periaate kehujen suhteen?

mielestäni attachment parenting eli kiintymysvanhemmuus on aivan muuta kuin sitä että lasta ei saisi kehua. Termin kehitti amerikkalainen lastenlääkäri DR SEARS ja hänen juttujaan jos lukee on ihan perus maalaisjärki rakkautta lapsia kohtaan, enimmäkseen itketysunikoulua vastaan yms. Toi että lasta ei sais kehua on jotain ihan muuta kuin kiintymysvanhemmuutta. lue vaikka askdrsears nettisivuilta lisää.

Ei ole tarkoitus etteikö lapsen suorituksia saisi kehua mutta ongelma syntyy siitä, jos kaikki lapseen kohdituva hellyyden osoitus on kiinni siitä, mitä hän tekee/pystyy tekemään. Kehuja täytyy tulla myös (ja enimmäkseen) vain siitä että lapsi on olemassa!

Alkuperäinen kirjoittaja idiootti vastaa mutta ehkä tietää:
Ei ole tarkoitus etteikö lapsen suorituksia saisi kehua mutta ongelma syntyy siitä, jos kaikki lapseen kohdituva hellyyden osoitus on kiinni siitä, mitä hän tekee/pystyy tekemään. Kehuja täytyy tulla myös (ja enimmäkseen) vain siitä että lapsi on olemassa!

Okei, tämä valaisi :)! Olen siis ilmeisesti (ja toivottavasti) ymmärtänyt väärin - parempi niin!

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
siis ihanko oikeasti joku päättää kuulua johonkin kategoriaan ja lukee siihen kuuluvia juttuja kun raamattua? Järjenkäyttöhän ei ole sallittua. Pääasia että saa kuulua johonkin hihhulivanhempien lahkoon :whistle:

no en minä ainakaan ole päättänyt kuulua johonkin ryhmään, googletin kerran tietoa lapsen nukuttamisesta kun tuntui että kaikki oli sitä mieltä että pitäis huudattaa, ja löysin noi sivut ja se helpotti kun joku muu sanoi samaa mitä olin jo ajatellut. Eli en sanoisi kuuluvani mihinkään ryhmään mutta huomaan että ksvatusmenetelmäni poikkeavat monista muista ja joku voisi leimata ne noinkin. Ja olen kyllä sitä mieltä, että useammalle tekis hyvää lukea vähän artikkeleita eri kasvausmetodeista ennen lapsen saantia...
muuten olen sitä miletä kuin sinäkin että on tyhmää jaotella ihmisiä ryhmiin ja nimenomaan haluamalla haluta kuulua johonkin ryhmään.

Alkuperäinen kirjoittaja manna-:
siis ihanko oikeasti joku päättää kuulua johonkin kategoriaan ja lukee siihen kuuluvia juttuja kun raamattua? Järjenkäyttöhän ei ole sallittua. Pääasia että saa kuulua johonkin hihhulivanhempien lahkoon :whistle:

no en minä ainakaan ole päättänyt kuulua johonkin ryhmään, googletin kerran tietoa lapsen nukuttamisesta kun tuntui että kaikki oli sitä mieltä että pitäis huudattaa, ja löysin noi sivut ja se helpotti kun joku muu sanoi samaa mitä olin jo ajatellut. Eli en sanoisi kuuluvani mihinkään ryhmään mutta huomaan että ksvatusmenetelmäni poikkeavat monista muista ja joku voisi leimata ne noinkin. Ja olen kyllä sitä mieltä, että useammalle tekis hyvää lukea vähän artikkeleita eri kasvausmetodeista ennen lapsen saantia...
muuten olen sitä miletä kuin sinäkin että on tyhmää jaotella ihmisiä ryhmiin ja nimenomaan haluamalla haluta kuulua johonkin ryhmään.

Ihan samaa mieltä!

Mullekin tuntui tosi epämiellyttävältä että olisin huudattanut lasta, joten etsin ja löysin tietoa, josta tuli hyvä olo. Hyvä olo siksi että joku muukin ajattelee kuten minä. en ole mikään hippi enkä taaperoimettäjä, mutta haluan olla lähellä ja läsnä lapselle. en halua kovin keinoin kasvattaa lasta. Olen oppinut aiheesta paljon

siis eikös siinä nyt vaan ole ideana, että lapsi ei joudu kerjäämään teoillaan ehdollista rakkautta, vaan saa paistatella vanhempiensa kiintymyksen kohteena huolimatta siitä, kuinka paljon upeita suorituksia hän tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja manna-:

Ihan samaa mieltä!

Mullekin tuntui tosi epämiellyttävältä että olisin huudattanut lasta, joten etsin ja löysin tietoa, josta tuli hyvä olo. Hyvä olo siksi että joku muukin ajattelee kuten minä. en ole mikään hippi enkä taaperoimettäjä, mutta haluan olla lähellä ja läsnä lapselle. en halua kovin keinoin kasvattaa lasta. Olen oppinut aiheesta paljon

Mä kannan melkeinpä aina lastani manducassa rattaiden sijaan, imetän ja vauva nukkuu perhepedissä, mutta olen ihan tavan äiti, joka tekee asiat parhaalla katsomallaan (omalla) tavalla. Enkä halua liittyä mihinkään 'lahkoon', jossa ylistetään omia kasvatusmetodeja ja lytätään muut.

Yks palstalainen kerran kysy multa lähenkö sen mukaan jonnekin hihhulivanhempien tapaamiseen, kieltäydyin kertomalla etten oo hihhuli, mutta sitten siitä jtn juteltiin ja kävi ilmi, että mua saatettais kyllä muutenkin katsoa pahasti kun vauvalla on kertikset... hohhoijaa, on se pienestä kiinni että saa tunnustusta tollasessa lahkossa :D

Joo no mua lähinnä naurattaa nämä eri termit, joita nykyisin käytetään (kiintymysvanhemmuus, vaistovanhemmuus, lapsentahtisuus ym.) vaikka varmaan todella suurelta osin toiminkin ihan luonnostaan niiden mukaisesti. Tosin en käytä kantoliinaa, koska lapsi ei viihdy siinä tai kestovaippoja, koska olen siinä asiassa laiska :). Mutta ne ovatkin mielestäni ihan toissijaisia asioita lapsen kanssa elämisen, lapsen ohjaamisen ja kasvamaan auttamisen kannalta.

Lähinnä kiinnosti vain, että muistinko nyt oikein jostain lukeneeni jostain kiintymyysvanhempien kehumiskiellosta, kun se tuntui niin hurjan oudolta jutulta, että mikä ihmeen juttu siinä oikein oli taustalla.

Yhteistyössä