kiinteiden ruokien aloittaminen

Hei!

Vauvamme on nyt tasan 3kuukautta ja aloitimme eilen antamaan kiinteitä ku neuvolan täti oli sitä mieltä että ruvetaan jo nyt antamaan kiinteitä ku meidän vauva syö rintamaitoa+tuttelia litran päivässä. Eilen aloitimme yhdellä teelusikallisella perunaa jonka soseutin tuttelilla ja eikä tykännyt yhtään siitä ja tänään kokeilimme aprikoosia josta vauvamme tykkäsi hirmuisesti ja olen antanut sitä tänään noin 4teelusikallista kahdella eri syöttökerralla ja maidon siihen päälle. Minua nyt mietityttää että miten jatkossa mennään eli kuinka paljon annan kerralla ja kuinka monta kertaa päivässä ku vauvamme on todellakin nälkäinen pikkuinen? Mitä oireita voi tulla tästä kiinteiden aloittamisesta? Olen tosi kiitollinen vastauksista ku olen nyt vähän hukassa ja neuvolan tätiä en enää tälle päivälle saa kiinni.
 
unikuu108
mä ymmärsin että ruoka kannattaa opetella hitaasti yhtä ainetta/vk jotta mahdolliset allergia tulee jo nyt esiin.hassu neuvolantäti kun neuvoi antamaan kiinteitä muttei neuvonut miten.

äippäpakkauksessa on ohjekirjanen myös. hyvät ohjeet.vauvalla menee n 15krt tottuakseen makuun..mieluummin jollain vihanneksella opettelisin kuin makealla hedelmällä
 
Etkö saanut mitään ohjeita neuvolasta? Suositus on et 1tl kerrallaan ja nostetaan pikkuhiljaa päivittäin sitä määrää. Lapsi vaatii useamman kerran totutteluun eli voi mennä viisikin maistelukertaa irvistyksen kera... soseet on kuitenkin jo koostumukseltaankin niin erilaista kun mihin pieni on tottunut.
Bataatti on monen suosima aloitukseen kun on helppo saada tosi hienoa sosetta ja on makea maultaan niin maistuu ehkä alkuun paremmin kuin esim peruna. Mut kun nyt kerran olet aloittanut aprikoosilla niin älä ihmeessä heti huomenna aloita jotain uutta ruoka-ainetta vaan totuttelee sillä nyt joitain päiviä ainakin ennen kuin rupee mitään muuta kokeilemaan niin saa vauva totutella makuun ja näkee ettei tule mitään oireita.
 
Meillä neuvolan täti sanoin että kun aloitin nyt vellin antamisen kun korviketta meni yli 1000ml/vrk että otetaan ne soseet vasta 4kk iässä, että silloinkin yksi maku per viikko. Ja kannattaa aloittaa kasviksilla. Hedelmät ja marjat myöhemmin.
 
Aluksi meillä meni 2 makua/viikko, sitten muutaman viikon päästä annoin ihan reilusti uusia makuja. Aloitettiin bataatilla, porkkanalla, luumulla ja päärynällä. :) Ihan aluksi pari lusikallista, seuraavana päivänä muutama enemmän ja sen jälkeen niin paljon kuin maistui. Ja nyt syö todella hyvin soseita.

Niin, me alotettiin kiinteet jo reilu 3kk iässä kun tyttö oksenteli niin paljon, mutta sepä ei auttanutkaan siihen ongelmaan.

Nyt tyttö on 6,5 kk ja kaikki maistuu! :heart:
 

Yhteistyössä