KIINTEIDEN MÄÄRÄ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja imettäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

imettäjä

Vieras
Heti aluksi pitää sanoa että tarkoitus EI ole loukata ketään joka ei imetä! Olen vain löytänyt kaikki ateriaesimerkit ja päiväjärjestykset sellaisten kertomina jotka antavat korviketta ja käsittääkseni rintamaitoa saava lapsi ei tarvitsisi niin paljoa kiinteitä kuin korviketta saava. Tietysti se on myös YKSILÖLLISTÄ, tiedän sen.

Mutta miten paljon ja miten usein uskaltaa antaa kiinteitä 8 kuukautiselle jos haluaa imettää ainakin vielä yli vuoden ikäiseksi että maidon tulo ei siis tyrehtyisi tai ettei vauva alkaisi hylkiä rintaa?

Olen kuullut että näin on monesti käynyt vaikka äiti olisi vielä halunnut imettää. Aloitin kiinteät kun vauva oli 6 kk ja tosi pieniä määriä syö vieläkin ja vain n. 3 ateriaa päivässä. Olen kyllä tarjonnut useamminkin mutta ei tunnu kelpaavan. Kasvu on ollut normaalia. Pitäisikö kuitenkin vain uskaltaa vaikka vähän tuputtamalla lisätä kiinteiden määrää? Vauva tuntuu olevan kyllä kaikin puolin tyytyväinen ja nukkuu yönsäkin aika hyvin? Haluaisin kuitenkin imetyksen jatkuvan vielä pitkään. Kertokaa kokeneemmat tai jos tiedätte paremmin asiasta. Kiitos jo etukäteen.

mä en säännöstelly kiinteän määrää mitenkään, imetin 5kk täysimetykseläl ja imetys lopetettiin sitten tuossa 1v jälkeen. Maitoa tuli kyllä ihan hyvin vaikka oli pari kuukautta kuvioissa vain ilta/satunnaiset yöimetykset ja lopulta yhdellä iltaimetykselläkin maitoa tuli vielä kauan imetyksen lopettamisen jälkeenkin.

minä imetin yli yksivuotiaaksi, annoin kuitenkin 8kuiselle 5 kertaa päivässä kiinteitä.. siis ihan norm. aamupuuro, lounas, välipala, iltaruoka ja iltapuuro.. vauva ei vaan suostunut syömään kuin parilusikallista ateriallaan. Imetin aina vähän ennen kiinteitten antamista, näin sain mukavasti aikaa ruuan laittoonkin. Ruokamäärät kasvoivat vasta kun vähensin imettämistä.

Taisivat juuri 8kk neuvolassa minua muistutella että ton ikäinen tarvitsee jo kaikki ateriat, siihen asti olin antanut vaan yhden lämpimän aterian aamu ja iltapuurojen lisäksi. No tulipas sekavaa tekstiä..

Kiitos vastuksista, oli kiva kuulla että teillä on silti maito riittänyt hyvin vaikka kiinteitä olette noinkin paljon saanu menemään.

Se mua on kanssa mietityttänyt että riittääkö just joku pari-kolme lusikallista aterialla kiinteitä jos vauva ei huoli enempää. Olen myös imettänyt yleensä n. ½-1 tuntia ennen soseen tarjoamista kun luin jostakin että näin kannattaisi tehdä jos haluaa jatkaa imetystä.

Alan kuitenkin tarjoamaan nyt useammin vaikka välillä tuntuu tosi turhauttavalle kun ei mene kuin korkeintaan se parisen lusikallista, joskus on mennyt useampi lusikallinen kun imetyksestä on kulunut kauan aikaa. Kai se on sitten riittävä määrä jos sen saa menemään esim. 5 krt päivässä ja vauva on tyytyväinen?

kyllä vauva kertoo sitten jos on nälkä :). Mä tein vielä niinpäin että annoin tissimaidon vasta ruuan jälkeen kun muutoin meillä ei mennyt sosetta ollenkaan alas. sen vuoksi varmaan sose teki hyvin kauppansa, mutta silti maito riitti. Tsemppiä sinulle.

Yhteistyössä