kiinteiden aloitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vellia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vellia

Vieras
Minka ikaiselle antaisit riisi"vellia"? Voiko tallaista antaa ensimmaisena lisaruokana maidon ohella?
Vauva on nyt ihan juuri 5kk ja vaikuttaa nalkaiselta. Suomessahan olisi niita esim. peruna ja porkkanavelleja, me asutaan nyt keski-euroopassa ja taalla ei siis valmiina sellaisia loydy. Nutrilonin riisivellia olisi, jossa ohjeessa on etta 4kk jalkeen. Eiko Suomessa ollut se suositus, etta ei viljatuotteita heti.. lasketaanko riisi viljoihin..?
Tarkoitus olisi siis soseiden maistelukin aloittaa, mutta ajattelin, etta jos jotain pullosta annettavaa nyt aluksi kun vauva vaikuttaa nalkaiselta vaikka kuinka imee rintaa.

No siis puuron nimella taa taalla kulkee, mut mun mielesta ei oo kylla puuroo nahnykkaa naa mitka jauheista sotketaan. Nailla on menny puurot ja vellit sekaisn..
Mut siis oliko siitta nyt jotain haittaa, etta heti antaa viljoja? Kun taa on siis mun mielikuva.. Etta pitais alkuun menna kasviksilla ja hedelmilla?
tuntuu vaan, ett ei se vauvan maha siitta tayty jos se nyt alkaa saamaan lusikallisen jotain bataattisosetta paivassa..

en usko et sillä on mitään merkitystä millä alottaa. riisipuuro taitaa olla mahalle ystävällisintä.. kokeilemalla se selviää mikä käy ja mikä ei :) uskoisin että puurolla voi alottaa koska vauvasi on jo 5kk eikä esim 3kk.. suomessa tota 5kk pidetään puurokuukautena :)

Juu, siis Slovakiassa asutaan.
Tanaan kokeilin tota "puuroa" pari lusikallista. Ei se varmaan mitaan nielly, mutta kait se siitta..
ja siis lusikalla annoin, mut kylla on vetista tama puuro. ma sanoisin velliksi..
ehka seuraavaks bataattia, jos jostain loytyy..
mutta joko siis taman ikaiselle Suomessa annetaan ihan kaurapuuroa?
mun taytyy kylla varmaan antaa sitte pullosta lisamaitoa nyt, vauva on selkeesti nalkainen.

ennen 5kk ikää ei Suomessa suositella viljatuotteita, eli voit antaa jo :)

Minusta vellikin on ihan ok, ei siitä mitään haittaa ole muiden kiinteiden ohella. Varsinkin illalla hyvä, jos vauva on jo väsynyt eikä lusikkaruokailusta välttämättä tahdo tulla mitään, pullosta saa kuitenkin masun täyteen.

Omalle muksulle olen antanut ensin peruna-porkkanavelliä ja sitten kauravelliä. Tuollaista vellijauhetta myydään Suomessakin (semper kaura-maissivelli) ja on ihan näppärää kyllä.

Kyllä voi antaa jo ihan kaurapuuroa, itse olen antanut sellaista hienonnettua vauvapuurojauheesta korvikkeeseen tehtyä puuroa. mutta hyvin voi antaa tavallistakin kaurapuuroa, aluksi voi hienontaa itse vaikka niitä hiutaleita pienemmäksi. Minusta vaan työlästä tehdä yhtä pientä annosta, jauhe on niin helppoa kun ei tartte kypsentää :)

muoks. itsekin annoin ihan alkuun tuota riisipuuroa ja siitä siirryin kaurapuuroon.

Viimeksi muokattu:
nykyään sanotaan että vois olla hyvä siirtää gluteiinia sis. viljojen syömistä nyöhemmäks. eli pelkkä kaura, maissi tai riisi vois olla tässä vaiheessa hyviä. Ite ajattelin samanikäselle vaaville pian maistattaa maissipuuroa. keittäisin jauhoista.

Yhteistyössä