Kiinteiden aloitus?

Hei!

Vauvani täyttää pian 5kk ja on täysimetetty tähän asti. Haluaisimme aloittaa kiinteät, mutta niistä ei ole meille neuvolassa vielä puhuttu mitään kun terkkarin mielestä vauva kasvaa hienosti ilmankin. Mutta vauva on ISO ja ruokahalu mieletön, siksi olisin sitä mieltä, että alkaisin syöttää hänelle muutakin kuin maitoa.

Missä järjestyksessä kannattaa aloittaa ja kuinka monta uutta ruokalajia viikossa? Millä teette soseen - vedellä vai äidinmaidolla? Itse mietin, että olisiko hyvä järjestys peruna, porkkana, maissi, bataatti... Ja kaksi uutta ruokaa viikossa. Missä vaiheessa mukaan otettaisi hedelmät? Entä viljat? Liha ehkä vasta 6kk jälkeen... Mutta iltapuuro houkuttaisi, jos auttaisi vauvan uniin. Voisitteko antaa vinkkejä? Ja tuosta maissista, ostaisitteko pakastemaissia ja tekisitte siitä sosetta vai miten?

Apua tietämättömälle!! Kiitos :heart:
 
Kiitos vastauksesta. Ehkä on tosiaan hyvä aloittaa pikkuhiljaa. Oletko aloittanut niin, että olet antanut ensimmäisellä viikolla esim. vain lounaalla kiinteää ja muuten pelkkää maitoa? Oletko sitten vaihtanut sen johonkin toiseen ruokaan vai lisännyt esim. päivälliseen myös kiinteää?

Kaipailisin vielä lisää kommentteja liittyen aiheeseen. Missä vaiheessa kannattaa sitten olla kiinteää joka ruualla? Oletteko säästäneet hedelmäsoseet esim. välipalaksi? Entä mitä aamupalaksi? Ja missä vaiheessa jokaisella (5) ruokailukerralla on kiinteää ruokaa maidon lisäksi?
 
Meillä aloitettiin porkkanalla ja kaupan peruna-porkkanalla. Itse tekemäni soseet vedin sauvasekoittajalla ja sekaan omaa maitoa.

Kannattaa varautua kiinteiden aloittamisessa siihen, että vauva ei alkuun ymmärrä mitenkä siihen lusikkaan pitäisi suhtautua. Eli voi viedä parikin viikkoa, ennen kuin saat vauvan nielaisemaan ruokaa. Sitä kyllä löytyy varmasti kaikkialta muualta, kuin vauvan mahasta :) Hermoja vaan syömistilanteisiin. Ja alkuhan on muutama pikkulusikallinen vain.

Meillä aloitettiin kiinteät niin, että annettiin ensin lounaalla. Aika pitkään annettiin vain lounaaksi kiinteää, muuten imetin. Meillä tosin aloitettiinkin jo alle 4 kk iässä, että siksikin tosi varovasti. Otettiin uutta makua kokeiluun 1-2 viikossa. Lisäsin yhden kiinteän aterian kerrallaan päivärytmiin, niin että n. 6,5 kk iässä oli se 4 kiinteää ateriaa.

Hedelmä- ja marjasoseita annettiin jälkiruuaksi. Ne muistaakseni aloitettiin aika pian sen jälkeen kun aloitettiin kiinteät. Saattoi olla kuukauden päästä aloituksesta. Ei siis aloittettu noilla makeilla soseilla.

Iltapuurosta: Muistaakseni meille sanottiin, että viljoja (puuroja) 6 kk iästä etiäpäin, mutta nuo ohjeethan voi vaihdella neuvoloiden välillä. Annettin siksi iltaisin maissisosetta puuron sijaan ennen puolen vuoden ikää. Ostettiin sitä valmista vauvan maissisosetta ihan siitä syystä, koska pakste- / säilykemaissit tulevat ties mistä ja jotenkin ajattelin, että nuo vauvan ruuat on kuitenkin testattu tarkasti (ehkä...?) ja ovat vauvoille turvallisia. Toinen syy oli se, että valmis sose on tosi sileää rakenteeltaan ja meillä ei kökkäreistä oikeen perustettu :) Meillä tuo iltamaissi auttoi pidentämään ekaa unipätkää.

Tunnistan itseni tuosta sinun kirjoituksestasi, olin itse ihan yhtä kysymysmerkkiä silloin. En myöskään saanut neuvolasta apua. Hyvin se menee! Ja vaikka minäkin kuinka aluksi stressasin, että mitä ja milloin ja kuinka paljon, niin aika itsestään se jotenkin meni. Lisäsin päivään aterian, kun huomasin että poika alkaa esim. iltapäivällä olla aina tiettyyn aikaan tosi kärttyinen, se toimi hyvin.
 
Kiitos pitkästä vastauksesta Hattiainen! Siitä oli tosi paljon apua. Lueskelin tämän kirjoituksen jo eilen illalla ja sitten tänään tulikin jo sellainen olo, että jospa kokeilisi. Sauvasekoittimella peruna muussiksi ja omaa maitoa sekaan. Meillä ollaan jo yli kuukausi opeteltu lusikan käyttöä, koska annan d-vitamiinitipat lusikasta. Siirryin lusikkaan ihan siksi, että on kiinteisiin siirtyminen helpompaa. Poika söi teelusikallisen hyvällä ruokahalulla, nieli, eikä edes sotkenut :O Näytti siltä, että enemmänkin olisi mennyt. Olin tyytyväinen, että kokeilin :D

Niin mitkä neljä ateriaa teillä oli sitten kiinteät? Ja mitä annoit aamupalalla? Meillä aamulla tykkää juoda oikein antaumuksella tissistä, niin ehkä tämä ateria jätetään vielä joksikin aikaa "rauhaan".

Innostuin oikein tuosta, että söi hyvällä ruokahalulla, niin ajattelin ensimmäisen viikon antaa perunaa ja sitten ensi viikolla porkkanaa. Sekoititko eri ruokia vai annoitko uutta erikseen vai vuorotellen vai miten? Ja miten tuo aloitus käy, kun nyt alkuun se 1 tl ja ylihuomenna jo 2-3 tl ja mitäs sitten? Missä vaiheessa saa syöttää niin paljon kuin syö? (meidän poika varmaan syö ja syö jos annetaan :xmas:). Voi että, onneksi on pian neuvola, voi kysyä sieltä että mitä vitsiä, sais luvan sekin täti ruveta meitä neuvomaan :saint:
 
Mukava kuulla, että noin hyvin lähti sujumaan! Kyllä sitä perunaa voi varmaan antaa sitten vähän enemmänkin, jos vauvalle maistuu. Ainoa mitä kannattaa vähän varoa aluksi on mahan kovettuminen. Peruna varsinkin tekee helposti kovaa mahaa. Siksi kannattaa antaa aluksi pieniä määriä (muutamia lusikallisia). Meillä kävi justiinsa niin, että kun poika sai syömisen juonesta kiinni, niin annettiin aina vähän enemmän ja enemmän. Viikon päästä maha oli niin kovalla, että papana piti vääntää itkun kanssa. Tosin olen kuullut monelta äidiltä samaa, että vaikka kuinka varoen aloittaa, silti se maha kovettuu. Onhan se suuri muutos suolistolle.

Minä annoin pari-kolme päivää uutta makua pelkältään, että näki miten maha reagoi. Jos ei tullut mitään reaktiota, niin sitten sekoitin esim. perunaa ja porkkanaa keskenään. Muita herkkuja olivat bataatti, kukkakaali ja kesäkurpitsa.

Kiinteät ateriat meillä ovat aamiainen (puuro), lounas, päivällinen ja iltapuuro. Ennen viljatuotteiden aloitusta en antanut aamulla muuta kuin omaa maitoa. Meidän poika on nyt 10,5 kk, ja tissiä ei ole kelpuuttanut melkeen kahteen kuukauteen enää. Voi että se imetysaika meni nopeasti ohi, mekeen haikeeta :)
 
Hattiainen, meillä ei ole vieläkään maha reagoinut potaattiin, mutta eipähän poika ole sitä paljoa kerralla vielä saanutkaan. Tänään olisin antanut jo enemmän, mutta ei maistunut... Kannattaako ensin antaa kiinteä vai imettää? Illalla meinasin antaa tänään vielä maisteluannoksen bataattia.

Mulla on sellastakin ongelmaa, että vauva yökkii kovasti kun yrittää niellä. Onko sose silloin liian paksua? Yritin tehdä vähän juoksevampaa tänään, mutta yökki silti. Vai onko kyse siitä, ettei osaa vielä syödä? Tuntuu pahalta katsoa vierestä kun yökkii paljon :( Voi olla, että vielä menee aikaa, ennen kuin kunnolla alkaa oppia syömisen, kun alun jälkeen on vähän juuri sen nielemisen kanssa ollut takkuilua, niin ei hänen varmaan tee enää mielikään perunaa jos se saa noin yökkimään : /
 
Jos haluat ehkäistä vatsan kovalle menon, voithan antaa hieman luumusosetta jälkkäriks. Muuten ei ehkä kannata heti antaa hedelmiä, jottei ala syrjiä "tylsemmän" makuisia kasvissoseita. Itse aloitin toisen lapsen kanssa kiinteät puolivuotiaana ja tosi tahmeasti maittoi alussa, hänkin yökki paljon jne. Mutta meilläkin lapsi oli (on) i-s-o (siis oikeasti, jättiläisen painossa ainakin :D), niin enpä tuosta stressannut. Uniin meillä ei ole kiinteiden aloitus auttanut kummankaan pojan kohdalla, vaikka odotukset on olleet korkealla ;)
 
Mä imetin vähän ennen, ku annoin kiinteetä, koska ihan kauheessa nälässä syömisestä ei tullut mitään (ja pojalla oli nälkä tunnin välein :D). Ihan heti syömisen jälkeen en antanut tissiä, vaan vähän myöhemmin sitten.

Kyllä meilläkin yökittiin ja yökitään vieläkin, jos sattuu joku isompi kökkäre tulemaan suuhun. Ajan vieläkin sauvasekoittimella kasvikset soseeksi. Tosin eipä tuolla ole vasta kun neljä hammastakaan, ei niillä paljon pureksita. Mutta varmasti se yökkäily siitä vähenee, kunhan kurkku tottuu nielemään muutakin kun maitoa. Ja jotkuthan vaan on herkempiä yökkimään kun toiset, mutta kyllä herkemmilläkin yökkäily vähenee tottumisen myötä. Meillä ei kyllä poitsulle ollu mitään vaikutusta sillä yökkimisellä, silti oli suu auki hanakasti lisää ruokaa ottamassa. Ja niinkuin sanoitkin jo kokeilleesi sitä, että laimentaa sosetta vähän lisää. Ainahan laimeampaa on helpompi niellä. Ja voit kokeilla muita kasviksia, jos saat tasaisemmaksi soseeksi kuin perunan. Perunasta tulee helposti liisteriä, jota taas on vaikea niellä.
 
anskuli1978, kiitos vinkistä luumusoseen suhteen, mutta ainakaan vielä ei olla sitä tarvittu, sillä peruna on auttanut mahan liialliseen löysyyteen vähän, mutta toimii hyvin :)

Hattiainen, uskoisin, että peruna oli vaan liian liisteriä, nyt on maittanut paremmin, kun olen tehnyt vieläkin löysempää.

Mulla on nyt pakkasessa perunasta ja bataatista jääpalamuotteihin tehtyjä kuutioita, mutta ollaan lähdössä parin päivän reissuun, eikä saada mitenkään jäisenä kestämään ruokia. Teenkö siis perillä perunaa ja annan kahdesti päivässä perunaa vai annanko esim. porkkanaa maisteluannoksen toisella ruoalla? Käykö mahan päälle, jos yhtäkkiä saakin kahdella ruoalla perunaa? Bataatista en viitsi tehdä sosetta kylässä, koska emme saa sitä kotiin kuljetettua kylmänä ja sitä tulee yhdestä bataatista niin suuret määrät... Paitsi jos teen vain osasta sosetta ja tuon lopun kokonaisena kotiin. Onnistuisikohan se?
 
masuilija., tiedettiin tämä, mutta ei ainakaan minun mielestäni ole kovin paljon käynyt mahan päälle, kun on ihan tyytyväinen lapsi päivisin :) Suoli toimii hyvin, ainoastaan illalla on kärttyinen, mutta voihan se olla silloin pelkkää väsymystäkin :)
 
Moi!

Ajattelinpa minäkin vastailla, vaikka hyviä vinkkejä olet näköjään jo saanutkin.
Meillä aloiteltiin tissimaidon lisäksi iltavelli joskus vajaa 4 kk:n iässä riisivellillä, sitten siirryttiin maissivelliin, öiden rauhoittaminen taka-ajatuksena ja vähän se siihen auttoikin. Masu kesti hyvin ja niinpä alettiin maistelemaan vähän myöhemmin soseita. Perunaa kokeilin ensin, mutta siitä tuli selkeästi maha kipeäksi ja vaihdoin bataattiin ja porkkanaan, hedelmäsoseista mangolla aloitettiin. Sitten maisteltiin tutun bataatin tai porkkanan seassa palsternakkaa, kesäkurpitsaa, maissia, kukka- ja parsakaalia, sipulia oon laittanut vähän soseiden sekaan, n. 5 kk aloitin lihan; possua ja kanaa ensin noin teelusikallinen ja sitten yksi jääpala lounaskasvisten sekaan ja aloitin uudestaan myös perunan. 6 kk mukaan otettiin kala ja samalla lisäsin lihan määrää noin kahteen jääpalaan kerran päivässä. Alkuun laitoin soseisiin omaa maitoa sekaan, mutta nyt oon soseuttanut ihan vaan keitinliemen kanssa tai pikkasen korviketta esim. perunan sekaan ja oon myös lisännyt mausteitakin: persiljaa, oreganoa ja kalaan tilliä.

Hedelmäsoseita syödään erilaisina versioina kaupan purkista, paitsi että luumuista ja päärynöistä teen itse sekasoseen aamupuuron joukkoon. Marjasoseet ei oikein näytä neidille maistuvan vaikka oon tarjonnut sekä kaupan sosetta että tehnyt itse mustikoista jne. sosetta.

Meidän neitokainen on syönyt koko ajan todella hyvin, ei yökkäile paitsi jos sattuu olemaan isompi kökkäre ja mahan kovettumista olen estänyt luumu- ja päärynäsoseella, ne otin ohjelmistoon aika pian maistelun aloittamisen jälkeen kun näytti että maha menee liian kovalle. Pari päivää aina kokeilin yhtä lajia, alkuun syötiin aamupäivisin ja sitten lisäsin iltapäiviin myös maistelun, iltavellin vaihdoin puuroon n. 5 kk:n iässä. Olin ajatellut että maistellaan vaan puoleen vuoteen asti , mutta koska ruoka upposi hyvin ja neiti alkoi varsin kovaäänisesti ilmoittamaan että lisää on saatava niin eihän siinä muu auttanut kuin lisätä määrää :) Nyt neiti on paria päivää vajaa 7 kk ja meidän ruokarytmi on tämmöinen: aamulla rintaa kun herää, kaurapuuro+luumu/päärynäsose n. 1,5 dl kahdeksan aikoihin. Yhdentoista aikaan rintaa, puolenpäivän jälkeen kasvis+liha- tai kalasose n. 1,5 dl ja puoli purkkia hedelmäsosetta. Neljältä rintaa ja kasvissosetta n. 1,5 dl, lisäksi hedelmäsosetta jos näyttää että jää nälkäiseksi. Seitsemältä iltapuuro (yleensä jotain hedelmäversiota)+sekaan hedelmäsosetta 1,5 dl. Vähän ennen kahdeksaa ja nukkumaan menoa rintaa. Ruuan päälle annan vesihörpyt pullosta juomanokalla. Yöt alettiin nukkumaan syömättä noin kuukausi sitten, samoihin aikoihin kun siirsin neidin omaan huoneeseen nukkumaan.

Reissattu on mekin ja sillon kun on ollut mahdollista, oon ottanut omat pakastetut soseet mukaan kylmälaukussa ja pistänyt perillä pakkaseen, mutta muuten oon antanut kaupan soseita. Pelkkää perunasosetta en muista nähneeni, mutta ainakin bataattia on yksistään soseena ja sehän säilyy pari päivää avattunakin eli ei mee loput purkista hukkaan jos vaan pystyy kylmässä pitämään jossain. Alkuun minäkin keitin soseet yksittäin aina aines kerrallaan, pakastin jääpalamuotteihin ja tein sitten niistä sopivia annoksia. Nyt kun ruokamäärät on jo isompia niin oon tehnyt valmiit soseet pieniin pakasterasioihin.

Meidän neuvolan täti ei myöskään mitään neuvoja antanut, sanoi vaan että on vilkas neiti ja tarvitsee varmaan lisäruokaa... Lapsen ehdoilla oon mennyt ja meillä tää on nyt aika helposti mennyt kun neidillä on niin hyvä ruokahalu ja maha kestää näköjään melkein mitä vaan. Rintaa annan niin kauan kun se neidille maittaa, pikkasen on ollut viitteitä siitä että ei se enää niin kivaa olekaan... :)

Tuulia ja Elli melkein 7 kk
 
Itse kokeilin aloittaa kotitekoisella porkkanasoseella, pariin kertaan maistatin mutta ei tykännyt yhtään.

Itse aloitin sitten suoraan hedelmäsoseilla, koska rintamaito on niin makeaa, että vauva on tietysti tottunut aika makeaan ruokaan. Päärynäsoseella mentiin muutama päivä ja se maistui heti hienosti. Annoin aluksi muutaman teelusikallisen ja sitten n. 1/3 pilttipurkista.

Sitten kokeilin taas sitä kotitekoista porkkanasosetta, ei kelpaa edelleenkään. (seassa oli vain hieman keitinvettä, koska en oikein osaa lypsää ja pumppua ei ole). Mutta ostin kokeeksi kaupan porkkana-perunasosetta ja sitä meni vähän nyrpistellen pari lusikallista.

Aluksi meidän tyttö söi siis vain päärynää ja mangoa ja niiden lisäksi maistatin kerran päivässä porkkana-perunaa. Sitten lisäsin peruna-kukkakaali soseen. Nyt nämä kasviksetkin alkaa mennä jo ihan hyvin. Eri hedelmät on kaikki hyviä mitä on saanut.

Iltaisin olen antanut peruna-porkkanavelliä, mutta sen myynti loppui just, joten olen sitten tehnyt itse iltavellin sekoittamalla korviketta ja porkkana-perunasosetta tuttipulloon. Vauva nukkuu huonosti ja syö usein yöllä, joten toivon että velli pitäisi mahan paremmin täynnä, mutta eipä se mainittavasti ole kyllä yöheräilyyn auttanut....

Eli itse en mennyt ihan ohjeiden mukaan, vaan aloitin hedelmällä koska se oli vauvasta hyvää. Ihan hienosti oppi silti syömään niitä kasviksiakin. Olen kyllä antanut n. kolme päivää aina yhtä ruokaa ennen kuin lisäsin mitään uutta. Mutta aika nopeasti meillä on ruokamäärät kasvaneet ja pari kertaa tyttö on jo syönyt kokonaisen pilttipurkillisen, yleensä kyllä annan n. puolikkaan kerralla. Noin kolme viikkoa ollaan kiinteitä nyt maisteltu ja 4kk iässä heti aloiteltiin. Ei mitään mahaongelmia, paitsi että kakkamäärät on ihan valtavia.

Seuraavaksi yritän uudelleen kotitekoista sosetta, sekoitukset tuntuu uppoavan paremmin joten ajattelin kokeilla peruna-porkkana-kukkakaali-sosetta väsätä itse. Toivottavasti ei mene roskiin :) ehkä siihen voisi ihan hieman lisätä rypsiöljyä kun sitä tuntuu olevan noissa valmisruoissakin.
 
Meidän neuvolasta sai mukaan oppaan, jossa on ihan hyvin kerrottu eri ikäisten vauvonen ohjeellisia ateriarytmejä. Esim. n. 6kk ikäisellä näkyy olevan kolme kiinteää ateriaa päivässä (lounaaksi lihaa/munaa/kalaa ja kasviksia, "päivälliseksi" marja- tai hedelmäsosetta ja illalla puuroa). Tämähän on tietenkin vain ohjeellinen ja varmasti monelle puolivuotiaalle ja pienemmällekin uppoaa jo useampikin ateria, esim. lisäksi aamupuuro. Mutta tuolla rytmillä aloittelimme, ja vähitellen lisäsimme aterioiden määrää.

Suosittelen hankkimaan tai lainaamaan kirjastosta Enravin & Koskenniemen kirjan Kotiruokaa vauvalle, siinä on paljon hyviä soseohjeita. Itse olen ainakin niin uuvelo, että en keksi itse mitenkään monipuolisia tai hyviä mössösekoituksia.

Aluksi sihtikurkkumme ei kelpuuttanut sauvasekottimella tehtyjä mössöjä vaan kakoi ne ulos, vain kaupan peruna-porkkana kelpasi. Sitten kokeilin muusata blenderillä ja sillähän tuli niin sileää soosia, että johan kelpasi. Lihakin menee blenderissä ihan sileäksi kunhan laittaa joukkoon tarpeeksi nestettä.

Meillä aloitettiin kiinteät 5,5 kuukauden ikäisenä perunalla ja porkkanalla, välillä on ollut takapakkia, joskus on maistunut hyvin ja välillä on kausia että menee vain lusikankärjellisiä.

Itse olen syöttänyt huoletta kaupan hedelmäsoseita, sillä niitähän on saatavilla ilman lisättyä sokeria ja moni on aika kirpsakan ja happamankin makuisia eli tuskinpa vauva oppii liian makealle.

Olen kuullut, että yösyönteihin vaikuttaa kaikki päivällä syöty ja iltapuuroa enemmän vaikuttaisi se kuinka hyvin aamulla syödään. Meillä tämä tuntuu pätevän: aamupuuro uppoaa huonosti ja yöllä syödään usein... Rypsiöljyä olen lisäillyt puuroihin sekä omatekoisiin sooseihin.
 
Kiitoksia kommenteista Tuulia80, Mariska* ja Elmers :)

On kivaa kuulla noista määristä. Meillä on nyt viikko takana ja olen ottanut mukaan siis perunan ja bataatin. Ollaan aloitettu hyvin varovasti, ettei mahan päälle kävisi ja ei ole käynytkään. Nyt lapsi saa päiväruualla jotain 5 jääpalamuottipalaa perunaa tissin lisäksi ja iltaruoalla vasta 2 palaa bataattia. En tiedä kuinka nopeasti noita määriä voisi nostaa ja onko mitään ylärajaa, paljon kannattaa antaa?? Meidän poika söisi varmaan juurikin niin paljon kun, annettaisi. Paljonkohan on desilitroissa joku 5 palaa? Onkohan edes desiä, ei varmaan?

Mulla olisi tarkoitus lisätä tällä viikolla porkkana ja maissi. Sitten voisi lisäillä vielä kasviksia, esim. parsakaalia ja kukkakaalia, mahdollisesti palsternakkaa jne. Missähän välissä kannattaisi antaa hedelmiä? Olen harkinnut, että alkaisiko antaa välipalana vai jälkkärinä. Nyt meillä on siis ohjelmassa viisi ruokailukertaa päivässä, joista vielä aamupala, välipala ja iltapala ovat pelkkää tissiä.

Tuo kirjavinkki on hyvä!! Kiitos!

Sitten olisi kysymys hedelmäsoseista. Teettekö hedelmäsoseet itse vai käytättekö kaupan soseita? Kun itse ajattelin, että voi olla vähän hankala ehkä tehdä jostain eksoottisemmista hedelmistä itse, kun Suomessahan myydään esim. mango raakana : / Mies on niin noita kaupan ruokia vastaan, mutta itse ostaisin hedelmäsoseita valmiina kaupasta...
 
Tuo jääpalamuotti-idea oli hyvä, nyt on mullakin pakastimessa bataattisosetta kuutioina :) Tällä kertaa siitä tuli myös tosi sileää tuolla blenderillä, laitoin vähän kylmäpuristettua rypsiöljyä sekaan sekä keitinvettä. Ja vähän meidän neiti sitä suostui jopa syömäänkin :D

Mulla olis tarkoituksena tehdä nuo vihannessoseet pääsääntöisesti itse, mutta reissuille ym ostan kyllä kaupasta. Ja hedelmäsoseet on myös kaupasta. En oikein ymmärrä mitä haittaa noista kaupansoseista olisi vauvalle, nehän on ihan säilöntäaineettomia jne.

Jos meillä miestä kiinnostaisi vauvan ruoat, niin saisi toki kaikinmokomin tehdä soseita ;) Eli oon ehkä kaamea akka, mutta mies sais ihan ite väsätä hedelmäsoseet pakastimeen valmiiksi, jos haluaa kotitekoista... Voihan sitä sitten pikkuhiljaa alkaa antaa muutakin kun sosetta eli jotain hedelmäpaloja ja jotain esim. banaania on ihan helppo varmasti muussata itse jne. Mutta en näe mitää vikaa kaupan hedelmä- ja marjasoseissa :)
 
Mariska*, mekin päädyttiin nyt sitten kaupan hedelmäsoseisiin, kun vähän keskusteltiin ;) Ettei tuu liikaa ressiä tuostakin. Mutta siis vihannes- ja lihasoseet sekä puurot tietenkin itse. Marjasoseetkin on varmasti helppo tehdä, jos on vaan marjoja pakkasessa. Nyt ollaan noista hedelmäsoseista maisteltu mangoa ja sitä menee... Eli ekana päivänä annettiin pari lusikallista, toisena vähän enemmän, kolmantena puoli purkkia ja tänään meni helposti koko purkki välipalaksi... Ja tissiä vielä päälle. Nyt poika syö siis lounaaksi ja päivälliseksi noin 1-1,5 dl vihannessosetta ja välipalaksi purkin hedelmäsosetta... Kaikkia voisi mennä enemmänkin, mutta olen käsittänyt, että nämä olisi hyvät määrät siinä mielessä, että verensokeri kestäisi tasaisena koko päivän ja joka ruualla olisi hyvä ruokahalu. Onko näin??
 

Yhteistyössä