Moi!
Ajattelinpa minäkin vastailla, vaikka hyviä vinkkejä olet näköjään jo saanutkin.
Meillä aloiteltiin tissimaidon lisäksi iltavelli joskus vajaa 4 kk:n iässä riisivellillä, sitten siirryttiin maissivelliin, öiden rauhoittaminen taka-ajatuksena ja vähän se siihen auttoikin. Masu kesti hyvin ja niinpä alettiin maistelemaan vähän myöhemmin soseita. Perunaa kokeilin ensin, mutta siitä tuli selkeästi maha kipeäksi ja vaihdoin bataattiin ja porkkanaan, hedelmäsoseista mangolla aloitettiin. Sitten maisteltiin tutun bataatin tai porkkanan seassa palsternakkaa, kesäkurpitsaa, maissia, kukka- ja parsakaalia, sipulia oon laittanut vähän soseiden sekaan, n. 5 kk aloitin lihan; possua ja kanaa ensin noin teelusikallinen ja sitten yksi jääpala lounaskasvisten sekaan ja aloitin uudestaan myös perunan. 6 kk mukaan otettiin kala ja samalla lisäsin lihan määrää noin kahteen jääpalaan kerran päivässä. Alkuun laitoin soseisiin omaa maitoa sekaan, mutta nyt oon soseuttanut ihan vaan keitinliemen kanssa tai pikkasen korviketta esim. perunan sekaan ja oon myös lisännyt mausteitakin: persiljaa, oreganoa ja kalaan tilliä.
Hedelmäsoseita syödään erilaisina versioina kaupan purkista, paitsi että luumuista ja päärynöistä teen itse sekasoseen aamupuuron joukkoon. Marjasoseet ei oikein näytä neidille maistuvan vaikka oon tarjonnut sekä kaupan sosetta että tehnyt itse mustikoista jne. sosetta.
Meidän neitokainen on syönyt koko ajan todella hyvin, ei yökkäile paitsi jos sattuu olemaan isompi kökkäre ja mahan kovettumista olen estänyt luumu- ja päärynäsoseella, ne otin ohjelmistoon aika pian maistelun aloittamisen jälkeen kun näytti että maha menee liian kovalle. Pari päivää aina kokeilin yhtä lajia, alkuun syötiin aamupäivisin ja sitten lisäsin iltapäiviin myös maistelun, iltavellin vaihdoin puuroon n. 5 kk:n iässä. Olin ajatellut että maistellaan vaan puoleen vuoteen asti , mutta koska ruoka upposi hyvin ja neiti alkoi varsin kovaäänisesti ilmoittamaan että lisää on saatava niin eihän siinä muu auttanut kuin lisätä määrää
Nyt neiti on paria päivää vajaa 7 kk ja meidän ruokarytmi on tämmöinen: aamulla rintaa kun herää, kaurapuuro+luumu/päärynäsose n. 1,5 dl kahdeksan aikoihin. Yhdentoista aikaan rintaa, puolenpäivän jälkeen kasvis+liha- tai kalasose n. 1,5 dl ja puoli purkkia hedelmäsosetta. Neljältä rintaa ja kasvissosetta n. 1,5 dl, lisäksi hedelmäsosetta jos näyttää että jää nälkäiseksi. Seitsemältä iltapuuro (yleensä jotain hedelmäversiota)+sekaan hedelmäsosetta 1,5 dl. Vähän ennen kahdeksaa ja nukkumaan menoa rintaa. Ruuan päälle annan vesihörpyt pullosta juomanokalla. Yöt alettiin nukkumaan syömättä noin kuukausi sitten, samoihin aikoihin kun siirsin neidin omaan huoneeseen nukkumaan.
Reissattu on mekin ja sillon kun on ollut mahdollista, oon ottanut omat pakastetut soseet mukaan kylmälaukussa ja pistänyt perillä pakkaseen, mutta muuten oon antanut kaupan soseita. Pelkkää perunasosetta en muista nähneeni, mutta ainakin bataattia on yksistään soseena ja sehän säilyy pari päivää avattunakin eli ei mee loput purkista hukkaan jos vaan pystyy kylmässä pitämään jossain. Alkuun minäkin keitin soseet yksittäin aina aines kerrallaan, pakastin jääpalamuotteihin ja tein sitten niistä sopivia annoksia. Nyt kun ruokamäärät on jo isompia niin oon tehnyt valmiit soseet pieniin pakasterasioihin.
Meidän neuvolan täti ei myöskään mitään neuvoja antanut, sanoi vaan että on vilkas neiti ja tarvitsee varmaan lisäruokaa... Lapsen ehdoilla oon mennyt ja meillä tää on nyt aika helposti mennyt kun neidillä on niin hyvä ruokahalu ja maha kestää näköjään melkein mitä vaan. Rintaa annan niin kauan kun se neidille maittaa, pikkasen on ollut viitteitä siitä että ei se enää niin kivaa olekaan...
Tuulia ja Elli melkein 7 kk