Kiinteiden aloittaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minä vaan

Vieras
Varmaan tästä on ollut jo monen monta keskustelua, mutta jos joku vielä jaksaa neuvoa niin kiitos kovasti :)

Meillä tyttö 4 kk ja syö todella usein (täysimetyksellä). Öisin heräilee 3 tunnin välein syömään ja päivisin saattaa ainakin illalla syödä tunnin ja joskus puolenkin tunnin välein. Neuvolassa sanoin että haluan kokeilla kiinteiden aloittamista. Sanoi tietysti että suositus olisi täysimetyksellä 6 kk, mutta että teidän oma päätös toki. Lähinnä yritän rauhoittaa öitä, joten tänään kokeillaan maissivelliä. Annoin äsken pari lusikallista velliä, ilme oli vähän hämmästynyt, mutta hyvin upposi ;) Aattelin että jos päivän on ihan ok niin annan illalla ennen nukkumaanmenoa enemmän velliä. Miten olette antaneet vellin, lusikalla vai tuttipullosta? Kuinka paljon? Oletteko sekoittaneet maitoa velliin? Neuvolantäti ainakin sanoi ettei tarvitsisi maitoa sekoittaa...

Ja sitten kiinteistä. Miten niitä oikein siis pitää alkaa antamaan, olen ihan pihalla ;) Voisiko joku kokeneempi kertoa. Siis neuvolatäti vaan hoki että yksi maku kerrallaan 2-3 päivän ajan. Mutta siis kuinka usein? Vihanneksia ja marjoja sekaisin vai miten? Siis oletus kai että aloitetaan perunalla. ok. kuinka montaa kertaa päivässä annan perunaa ja kuinka paljon? ja missä yhteydessä (siis ennen maitoa kö?) Sitten kun perunaa syöty esim. 2 päivää niin voinko antaa seuraavaksi vaikka ruusunmarjaa? Kauanko ne kaupan purkit säilyy avattuna? mietin vaan että jos antaa aina jonkun yhden lusikallisen niin eipä ne kovin nopeasti kulu.

Kiitoksia kovasti jos joku viitsii kokematonta neuvoa, tällaista tää on esikoisen kanssa ;) Niin ja jos vielä viitsitte kertoa että mitä makuja olette alussa kokeilleet?

Lue äitiyspakkauksen mukana tullut vauvan "ruokintaopas". Siellä aika hyvin niistä selitetty. Ja neuvolasta annettu Meille tulee vauva vihkosessa oli kans ruokajuttua. Tossa ekassa myös reseptejä, että voi tehdä itse soseet vauvalle.
Me aloitettiin perunalla. Kerran päivässä. Sit uusia makuja 1-2 viikossa. Toinen maku meillä oli päärynä. Annoin suoraan hedelmästä kaapimalla. Sit parsakaaliperunasose. Banaani. Porkkanaperunasose. Kukkakaaliperunasose. Ja siitä eteenpäin. Pari kuukautta piti vähän katsoa mitä antaa mutta nyt (6kk) saa kuulemma antaa jo vaikka mitä paitsi mausteita ja tavallista maitoa.
Vauvalla kestää n. viikko tottua uuteen makuun. Olen huomannut meillä ainakin, että kaupan hedelmäsoseet tökkii pari eka päivää mutta kun sitkeästi vaan sitä tarjoan päivittäin niin loppuviikosta jo maistuu.
Ja minäkin olin alussa ihan pihalla näiden ruokajuttujen kanssa mutta kyllä se siitä kun luottaa vaan itseensä :)

Meidän tyttö tulee ensi viikolla puolen vuoden. Olen antanut hänelle pikku maistiaisia eli muutaman teelusikallisen nyt reilun kuukauden ajan. Olen pitäytynyt laiskuuttani ihan kaupan valmisruuissa. Ensin annoin persikkaa, jota meni parin lusikan kärjen verran. :) Seuraavaksi kokeiltiin peruna-porkkanavelliä, jota neiti ei luvannut syödä lainkaan. Sitten maisteltiin mangoa, jota söi myös vain lusikan kärjistä hieman. Sitten ostin banaanipuuroa, joka ei oikein hyvin myöskään uppoa. Lisäsin siihen kyytipojaksi noita hedelmäsoseita, jolloin maistuu vähän paremmin. Nyt meni jopa persikkapurkki ennen päiväysten menoa. Eli meidän tytön perusteella en miettisi liikaa niitä määriä. Ei niitä kuitenkaan alussa uppoa. Mutta toisillahan voi toki olla parempia syömään. Meillä pienen pienjhet puuromäärät eivät ole auttaneet uneen millään laiolla. Herätään edelleen puolen yön jälkeen tunnin parin välein. Jos saat vellejä syömään, niin ehdottomasti suosittelisin tuttipulloa. On se niin paljon helpompaa. Meidän neiti ei vaan tuttipulloa huoli. Eikä tarvitse sekoittaa velleihin maitoa.

Aloita peruna-porkkanasoseella,ja jos pikkuisesi masu kestää parin päivän harjoittelun jälkeen kiinteämpää ruokaa voit antaa lisänä vaikkapa päärynäsosetta jonka maku on pienelle sopivan neutraali. Anna ruokailun alkuksi siis muutama lusikallinen peruna-porkkanaa ja jälkkäriksi vaikkapa päärynäsosetta (tämä siksi ettei pikkuisesi opi vieroksumaan perunasoseita jos syö pelkästään hedelmäsoseita). Perunasoseet säilyy avattuna jääkapissa 2vrk ja hedelmäsoseet 3vrk.
Vellin voit antaa illalla pullosta ennen yöunia eikä sen joukkoon tarvitse lisätä maitoa jollet itse halua:)

Hei!

Itse aloitin 4kk ikäiselle vauvalleni maissivellin antamisen, tuttipullolla, ensimmäisinä iltoina 1dl, sitten koko purkin, ja meillä upposi hyvin, käytännössä vellihän on 'maustettua maitoa', joten en minä ainakaan sekoittanut sitä maitoon. Taisi vauvallani olla ihmetys siitä, että vellitutissahan on isompi reikä vellille, tosin maissi- ja perunaporkkanavelli tulee kyllä läpi hyvin tavallisestakin tutista, sen verran litkua ovat. (tuli testattua kerran, kun unohdin vellitutin kotiin ja oltiin kylässä - ei näyttänyt ruokailu yhtään vaivalloisemmalta ja samassa ajassakin upposi).

Soseita annan vauvalle nyt niin, että puolen päivän aikaan menee jo purkki jotain vihannessosetta, klo 15 aikaan maistellaan hedelmäsosetta. Aluksi annoin muutaman teelusikallisen ja siitä lisäsin pikkuhiljaa ja tosiaan niin että vain yhtä uutta makua kerrallaan (eli ei uutta vihannesmakua ja samana päivänä uutta hedelmämakua) ja muutaman päivän ajan, niin näkee tuleeko allergiaa.

Ja purkkien säilyvyyden kannalta on siis tärkeää, että otat kerralla syötettävän annoksen puhtaalla lusikalla lautaselle, etkä syötä purkista ja laita purkkia sen jälkeen jääkaappiin.

Tosiaan kannattaa aloittaa vihanneksilla, ja lounasaikaan, ilmenevät mahdolliset epäsopivuudet päivän aikana eivätkä yöllä. Itse annoin n. viikon verran vihanneksia lounaaksi (pari päivää perunaa, pari päivää kukkakaalia ja sitten parsakaalia), sitten lisäsin päivään toisen "aterian" jolloin annoin hedelmäsosetta (n. päivällisaikaan). Tosi nopeasti rupesin sen jälkeen antamaan kaupan sekoitussoseita kun pojalle ei mistään mitään oireita näyttänyt tulevan). Sitten jonkun ajan päästä tuli mukaan toinen vihannesateria päivällisaikaan jolloin hedelmäsose siirtyi välipalaksi, ja sitten 5kk iässä iltapuuro. 5kk iässä voit myös lisätä lihan lounaaseen. Suositusten mukaan 8kk iässä myös päivälliseen.

Hyvä ohje neuvolasta oli myös se, että kannattaa antaa kaupan soseiden vuoksi myös itse tehtyjä soseita, jotta vauva oppii heti alussa syömään myös karkeampaa. On myöhemmin helpompaa syöttä soseita joissa jo palasia ja siirtyä samaan ruokaan perheen kanssa. Jos teet itse, soseet on hyvä pakastaa jääpalakennoissa, josta siirrät jäätyneet makuannospalat vaikka minigrip-pussiin. Siitä on helppo ottaa paloja tarvittava määrä. Tuossa äitiyspakkauksen mukana tulleessa oppaassa on perusohjeet.

Mä aloitin maissisoseella päivisin ja maissivelliä lisäksi iltaisin. En ole sekoittanut velliin maitoa. Soseeseen kylläkin.
Sen vielä sanoisin että tottuminen saattaa kestää, ainakin meillä on ollut pari päivää irvistelyä, mutta eilen jo meni maissisose vähän paremmin alas. Ja se jos vauva sylkee pois, ei välttämättä tarkoita ettei tykkää vaan ettei osaa käsitellä soseutettua ruokaa.

Kannattaa alottaa vihanneksilla ja kasviksilla ensin, sillä voi olla ettei makeiden jälkeen maistu enää yhtä hyvin.

Eräs tuttavan lapsi sai ensimmäisenä kiinteänä ruokana banaania eikä sen jälkeen suostunut syömään mitään ellei sitä oltu vuorattu banaanilla..siis vähän isompanakaan. Olenkin aloittanut kiinteät perunalla, seuraavalla viikolla on otettu porkkana, sitten maissi ja sitten kukkakaali. Vasta sen jälkeen aloitetaan päärynä tms. hedelmä/marjasose, kun nuo vihannekset varmasti uppoavat lapselle hyvin.

Meillä aloitettiin perunalla, ja sitten siirryttiin peruna-sekoitteisiin (esim. peruna-parsakaali) ja hedelmänä banaaniin. Aloitus yhdellä teelusikallisella, ja siitäkin meni masu kovalle. Joten erittäin hitaasti edettiin, varmaan n. kolme viikkoa vain lusikka, pari. Sitten kahteen ruokailukertaan siirtyminen ja annoskokojen vähittäinen kasvattaminen.
Banaanista tyttö tykkäsi miltei heti! Samoin perunan jälkeen peruna-parsakaalista. Peruna-maissi vaati hieman totuttelua, mutta on nyt lemppareita. Kaupan hedelmäsoseet eivät ainakaan parin päivän totuttelulla vielä uppoa lähes ollenkaan. Päärynä ja persikka-bansku nyt jotenkuten...Suhteeellisen nirsolta tyttö vaikuttaisi...

me aloitettiin 5 kk iässä. ekaks annoin perunaa n. 5 pv ja sit porkkanaa joitain päiviä... sylki pois enimmäkseen. peruna-porkkanaseos alkoi jo sit paremmin uppoamaan (tai oli jo siihen mennessä varmaan tottunut paremmin soseisiin)ja sit annoin kaupan soseita esim. maissi ja peruna-kukkakaali niin johan maistui!! Aluksi annoin kerran päivässä mutta jossain vaiheessa aika pian annoin 2x että tottuisi paremmin. Nyt syödään n. puolenpäivän aikaan ja sitten 17-18 aikaan. Nyt ollaan siis n. 3 vk syöty kiinteitä ja laiskuuttani olen enimmäkseen syöttänyt noita kaupan soseita. Lämmitän 1/3-1/2 purkkia kerralla ja joskus menee kaikki, joskus ei, ja osa tietty päätyy ihan muualle kuin suuhun :-) neuvolassa sanottiin ettei kannata aloittaa hedelmäsoseella koska jos tottuu siihen "makeaan" niin ei sit välttämättä muut kelpaa. Ajattelin antaa hedelmäsosetta kun syö kunnolla vihannessoseita. Iltapuuron lisäämistä harkitsen tällä hetkellä mutta pitää kysellä neuvolasta vielä siitä... ehkäpä sen kans sitten sitä hedelmäsosetta

mahavaivoja ei ole ollut (jos en sitten ole tulkinnut joitain kitinöitä väärin) mutta heti kun rupesi kiinteät uppoamaan paremmin niin oli 5 pv kakkaamatta ja sit veti kunon läjät, sit oli taas n. 3pv ja seuraavksi 4pv ... outoa... mutta ei näytä vauvaa vaivaavan

Kiitos kovasti vastauksista :) Vielä lisäkysymyksenä sellainen että kuinka paljon annatte lisäksi rintamaitoa (jos imetätte siis)? Eli annatteko aina soseen jälkeen myös maitoa?

Kiinteiden aloitus ei välttämättä rauhoita öitä. Meillä täysimetystä takana nyt 6 kk ja aloin tällä viikolla antamaan perunaa 1-2 tl päivässä. Siitä lähtien on ollut yöt todella levottomia, poika heräilee itkemään 2 tunnin välein. Nyt pidän muutaman päivän taukoa ja kokeilen viikon päästä uudelleen.
Lisäkysymykseen: soseiden määrät on alussa niin pieniä, ettei ainakaan meillä vaikuttanut imetyksen määrään millään tavalla. Saman lailla uppos kuin ennenkin.

joo soseet (ainakin uudet maut) kannattaa antaa päivällä jotta mahdolliset allergiset reaktiot ei tule yöllä. Velli illalla saattaa auttaa pitempiin yöuniin. Eli siksi meillä kokeiltiin päivällä pikkasen maissia, ei allergisia rektioita, joten annoin vielä illalla maissivellin. Ei varmaan heti alkuun auta kun syö vielä niin vähän, kun on epäluuloinen, mutta ehkä myöhemmin. Ja toki lapset on erilaisia, toiset syö heti mielellään soseeta ja vellit.

tarkoitinkin että velli illalla voisi vaikuttaa positiivisesti yöuniin. Ja tuossa 6kk:n iässähän unet voivat olla levottomia koska opitut asiat tulee uniin ja ehkä siis näin myös sose on opittu asia.

Meillä syöty kiinteitä, tai maisteltu, kaksi viikkoa. Aloitettiin tasan 4kk ikäisenä. Aika samalla tavalla kuin edellisetkin pieniä eroja lukuunottamatta; Velliä aloitettiin antaan lusikalla koska täälläpäin maailmaa sitä suositellaan. Helpottaa kuulemma syömisen aloittamista kun hiukka paksumpaa tavaraa annetaan heti lusikasta ja vellin imeminen pullosta on kuulemma liian työlästä vauvalle. No riisivellillä aloitettiin mutta ei oikein sopinut ja vaihdettiin kauravelliin ja nyt poika oikein odottaa velliään illalla. Tehtiin vellistä alussa aika ohutta ja nyt se alkaa olemaan jo löysän puuron paikkeilla.

Pottua, porkkanaa, herneitä ja bataattia ollaan syöty. Kaikki menee alas ja soseiden syöminenkin onnistui lähes heti. Määrällisesti puoli purkkia suomalaista kaupan tavaraa olen antanut kerralla ja kaksi kertaa päivässä syödään. Lounaaksi vihannesta ja päivälliseksi hedelmää (päärynää tai mangoa) . Lisäksi tarjoan tissiä vielä aivan normaalin määrän koska lääkäri niin neuvoi. Kiinteiden opettelu on vauvalle jo niin suuri asia, että tissin vähentäminen samalla voi aiheuttaa "surua puseroon", näin siis lääkäri täällä.

Illalla annetaan sitten vielä se velli eli n. 1,5dl.

Kiinteiden aloittaminen tai jokin muu pisti kuitenkin yöunet aika sekaisin lähes kahdeksi viikkoa.Nyt ollaan kaksi yötä nukuttu jo vähän paremmin, elikä yhdellä syötöllä. Toivottavasti unet jatkuu hyvänä.

Voikos joku muuten kertoa miten maissi sosetta tehdään..siis missä muodossa kaupasta maissi pitäisi ostaa ???? Tää voi vaikuttaa aika älyttömältä kysymykseltä mutta täällä se on aivan ymmärrettävää. Teen muut soseet siis itse mutta maissia en ole vielä kokeillut.

Maissisose: Eli pakastemaissista. Maissit keitetään ja soseutetaan esim. sauvasekoittimella. Lopuksi siivilän läpi.

Minä sanoisin kyllä niin päin, että kannattaa tehdä soseet pääasiallisesti (ainakin vihannes) ite, että vauva tottuu itse tehtyyn ruokaan. Vuoden ikäisenä, kun voisi jo alkaa syömään samaa ruokaa kun muutkin. Tuskin uppoa kotiruoka, jos on vaan syönyt kaupan purkkiruokia. Ja onhan ne aika kamalan makuisia. Kyllä tietty niitäkin on hyvä oppia syömään. Niin ja kukin oman jaksamisen mukaan tekee.

Yhteistyössä