Kiinteet ja imetys

• Viestiketjun aloittaja Vierass
  • Ensimmäinen viesti
Vierass
Meillä suositeltiin neuvolassa alottamaan kiinteitä kohtapuoliin, kun tuntuu ettei vauva kasva tarpeeks rintamaidolla. Vauva nyt 3,5kk ja painoa tulee tosi niukasti. Kaverin mukaan (opiskelee imetysohjaajaksi muiden opintojen ohella) on väärin, että neuvolassa suositellaan kiinteitä, koska kyllä pelkkä rintamaito kuulemma riittää eikä kiinteitä muutenkaan tarvi ennen 6kk ikää. Itse en nyt niin paljon imetyksestä tiedä, koska eka lapsi kyseessä eikä tuo kaverikaan sen kummemin tuota osaa perustella. Niin siksipä jäinki miettimään, että milläköhän tavalla se on väärin mukamasti ja eikös se pitäis tapauskohtaisesti katsoa? On mulla ainakin tuttuja joiden lapset on tarvinnu kiinteitä ennen 6kk ikää, niin jotenki ihmetytti tuo kaverin niin jyrkkä tuomio..

No,
Kiinteitä suositellaan aloitettavaksi 4-6kk ikäisellä ja pianhan sunkin vauva on tuon 4kk.Ei vauvat yleensä alkuun syö kiinteitä paljoakaan,että kyllä se maito on pääasiallinen ravinto vielä 1-2kk ajan.Sitten kun kiinteät alkaa kunnolla maistua ja syödään niitä useita kertoja päivässä,niin imetys kyllä yleensä vähenee,mutta jos haluat niin voit jatkaa vaikka yli 1v.

No ei ole. Itse olen alottanut kummallekki lapselle 3kk iässä kiinteät. Poika itki ihan jatkuvasti ennen ku sai kiinteää ruokaa. Anoppi sano ,et se huutaa nälän takia. Lopppu itkut siihen ku rupes saamaan oikeaa ruokaa. Ja kumpaakaan en oo imettäny vaan antanu tuttelia.Ja kaikki kaveritkin ja tutut alottanu viimmestään 4kk iässä kiinteät.En oo kuullutkaan et joku odottas puoli vuotiaaksi.

-----------
niin, kysehän on lähinnä siitä, että yleisesti ajatellaan, ettei vauvan ruoansulatusjärjestelmä ole vielä valmis käsittelemään kiinteitä alle puolivuotiaana, tai ainakaan alle 4kk:n iässä.

"mkk"
Noi neuvolan ohjeistukset on välillä vähän niin ja näin... tuntuu riippuvan ihan tädistä mitä ohjeita tulee! MItä tarkoitat ap että painoa tulee tosi niukasti? Painontulokin tasoittuu vauvan kasvaessa, niin että ei pidä huolestua, jos lapsi ei enää lihokaan 1kg kahessa viikossa ;) Mille kasvukäyrä näyttää? JOs ei ole mitään hirveetä syöksyä painokäyrässä, niin ei niilä kiinteillä mikään kiire ole. Ja toisaalta, kun vauva lähtee liikkeelle, usein käyrä vähän notkahtaa - olipa hän sitten imetyksellä tahi korvikkeella. Kylä se on ihan kansainvälinen (ja kansallinen) suositus että täysimetystä 6kk, valitettavasti suomalaisäideistä vaan pari prosenttia pääsee tähän.

hup
joo maalaisjärkeä kannattaa käyttää. Sinunaa en huolehtis. Vaan alottasin kiinteät jos siltä tuntuu. Muutenkin semmosilla jotka suosittelee imetystä on tosi jyrkät mielipiteet.
Mutta maalaisjärkeä saa käyttää myös toiseen suuntaan. Eipä noissa kiinteissä juuri maitoa enempää ole energiaa. Itse aloitin esikoisen kanssa kiinteät 4 kk:n iässä juuri neuvolatädin suosituksesta. Oli semmoinen vanhempi täti, joka suositteli kiinteitä varmaan kaikille 4 kk:n iässä. Esikoinen söi kiinteitä hyvin alusta asti, mutta vatsavaivat olivat selviä. Muita sitten olenkin imettänyt suosiolla sinne 6 kk:n ikään ja välttynyt noilta kiinteiden aloitukseen liittyviltä vatsavaivoilta.

Yhteistyössä