kiinnostaisiko ketään jutella masennuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "iltapulu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"iltapulu"

Vieras
Olisi kiva jutella muiden kanssa, joilla jotain taustaa itselläänkin on. Tuntuu ettei aina muiden kanssa pysty ihan samalla tavalla asioista keskustelemaan, enkä toisaalta halua rasittaa heitä asialla.

Olisi kiva kehittää sellainen pieni piiri jossa jaettaisiin mieleentulevat asiat.

Itse en ole masentunut, mutta mieheni on ollut jo pitkään. En viitsi enempää kertoa jos ketään ei sitten kiinnostakkaan puhua asiasta/ kaikki kommentit ovat epäasiallisia.

[QUOTE="vieras";27038515]Onko kukaan teistä koittanut lääkkeiden sijasta lisäravinteita?[/QUOTE]

Oon syöny D-vitamiinia ja jotai kalaöljyä, mut en huomannu eroa. Mitä lisäravinteita sit vois kokeilla?

Oon syöny D-vitamiinia ja jotai kalaöljyä, mut en huomannu eroa. Mitä lisäravinteita sit vois kokeilla?

5-Hydroksitryptofaani.
"5-Hydroksitryptofaania myydään Suomessa ja ympäri maailmaa reseptivapaasti luontaistuotekaupoissa lisäravinteena masennuksen hoitoon, ruokahalua vähentämään ja unilääkkeeksi. Sitä markkinoidaan myös vakavan masennuksen hoitoon Euroopassa mm. tuotenimillä Cincofarm, Levothym, Levotonine, Oxyfan, Telesol, Tript-OH, ja Triptum.[1][2] Useat kliiniset lumelääke-kontrolloidut kaksoissokkotutkimukset ovat osoittaneet 5-HTP:n tehokkaaksi masennuksen hoidossa"

Melatoniini.

ARGINIINI.

L-tyrosiini.

ruusujuuri

omega3

L-Tryptofaani

Mäkikuisma (Hypericum perforatum)

Ginseng.

Karnitiini/Asetyyli-L-karnitiini !*+

tauriini.

[QUOTE="vieras";27038528]5-Hydroksitryptofaani.
"5-Hydroksitryptofaania myydään Suomessa ja ympäri maailmaa reseptivapaasti luontaistuotekaupoissa lisäravinteena masennuksen hoitoon, ruokahalua vähentämään ja unilääkkeeksi. Sitä markkinoidaan myös vakavan masennuksen hoitoon Euroopassa mm. tuotenimillä Cincofarm, Levothym, Levotonine, Oxyfan, Telesol, Tript-OH, ja Triptum.[1][2] Useat kliiniset lumelääke-kontrolloidut kaksoissokkotutkimukset ovat osoittaneet 5-HTP:n tehokkaaksi masennuksen hoidossa"

Melatoniini.

ARGINIINI.

L-tyrosiini.

ruusujuuri

omega3

L-Tryptofaani

Ginseng.

Karnitiini/Asetyyli-L-karnitiini !*+

tauriini.[/QUOTE]

Melatoniinia ja mäkikuismaa olen kokeillut, ei ollut havaittavaa vaikutusta. Ja varmaan jotai omega3 kapseleita kans.

Ginseng, hmm, sitä vois kokeila.

Ja oon aina luullu et tauriini on joku vaarallinen lisäaine :D

Melatoniinia ja mäkikuismaa olen kokeillut, ei ollut havaittavaa vaikutusta. Ja varmaan jotai omega3 kapseleita kans.

Ginseng, hmm, sitä vois kokeila.

Ja oon aina luullu et tauriini on joku vaarallinen lisäaine :D

Itsellä melatoniini auttoi paljon paremmin kuin unilääkkeet mutta taidan olla yliherkkä tietyille aineille. 5-htp on hankintalistalla ekana kun masennus kulkee suvussa ja tuo tuntuu liian helpolta ratkaisulta ;)

Olen siis ap. Täytyy sanoa etten oikein tiedä mitä noista lisäravinteista tulisi ajatella, johtuen varmaan siitä etten tiedä asiasta juuri mitään. Kai ne voi laittaa samaan listaan kuin riittävä uni, ravinto ja liikunta.

Asiasta toiseen. Luin toisesta ketjusta että eräälle masentuneelle oli ammattilainen neuvonut ettei masennuksesta tulisi juuri puhua puolison kanssa, ettei puolisosta tulisi terapeuttia ja että puolisokin jaksaisi paremmin. Tulisi siis erottaa heidän elämä ja "masennus-elämä" toisistaan.

Ihan mielenkiintoista, koska olen juuri yrittänyt että puhuisimme masennuksesta mahdollisimman paljon. Ei se ole oikein toiminut, mutta olen ajatellut että siitä tulisi puhua.

Mitä mieltä tästä? Ja kiva että ketju sai sittenkin vastauksia :)

Jos miehestä ei ole puhumaan niin en siihen edes koittaisi pakottaa. Saa toisen vaan ahdistumaan tilanteestaan enemmän. Mahtaisko hän mieluummin puhua ehkä jollekulle muulle, koska ihan hyvin voi kokea ettei voi kaataa sinun niskaansa. Tai ehkä keksiä joku muu väylä millä saada pahaa oloa puretuksi.

Itse en ole kokenut masennusta, mutta sen, ettei joku näe valoa ja iloa jatkaa, sen olen kokenut. Ja olenkin sitä mieltä, että apua on haettava ennenkun on liian myöhäistä.

Mulla on omakohtaisia kokemuksia ja olen selvinnyt siitä.
Mikä mietityttää.

Kaikki mitä haluat vain kertoa :) Olisin halunnut kysyä mielipidettä siihen, voiko masennuksesta selviytyä ilman mitään omia haluja siihen paranemiseen, mutta seuraava kommentti kaiketi vastaa jo..

Mä oon ollut enennän tai vähemmän masentunut kohta 15 vuotta. Mikään ei auta, kokeiltu kaikki mahdolliset terapiamuodot ja lääkitykset :(

Tai kertoo ainakin sen ettei se oma halu pelkästään riitä. Saati sitten jos sitäkään ei ole.

[QUOTE="vieras";27041453]Jos miehestä ei ole puhumaan niin en siihen edes koittaisi pakottaa. Saa toisen vaan ahdistumaan tilanteestaan enemmän. [/QUOTE]

No näin juuri käy, että ahdistuu. Mutta käy siis juttelemassa ihan ammatilaisenkin kanssa, vaikkei siitäkään pidä (en tiedä miksi). En ole mielestäni kauheasti painostanut, olisi vaan kiva tietää joskus missä mennään ja että onko tämä nyt kaikki mitä asialle voi tehdä, pitäisikö jotain muuttaa jne.
Mutta joo, ehkä annan asian olla jonkun aikaa.

Oliko sullakin siis näin, että ahdistuit jos tivasi asiasta?

L-tyrosiini.

omega3

L-Tryptofaani

Tryptoval

Karnosiini

Remedy Rescue

Tuollaisia itse olen kokeillut plus sitten vitamiineja eikä niistä ollut apua eikä kyllä haittaakaan..
Nyt käytän Sepramia ja monivitamiinia ja olo on ainakin useimmiten "normaali" joskus ahdistunut..

Mä en usko että masennuksesta voi täysin koskaan parantua. Ite oon sairastanut sitä monta vuotta ja nykyään tilanne on se, että saattaa olla vuosi tai pari ns. hyvää kautta ja sitten alkaa taas.

Varsinainen masennus on nyt hallinnassa, mutta ahdistuneisuushäiriö pitää otteessaan ja lujasti. Sekin oli "katkolla" mutta taas oireet on aika pahana. No, maanantaina psykiatri soittaa mulle.

Mä en oikeastaan jaksa puhua ahdistuksesta ja masennuksesta. Entisen kaivelu pahentaa oloa. Mieluiten yritän keskittyä johonkin muuhun.

Hei,
voisiko joku kertoa minulle mitkä on lievän masennuksen kriteerit?

Mulla on pidemmän aikaa ollut vähän sellaista, että hermot tuntuu kiristyvän hirveän helposti. Välillä tulee sellainen väsynyt ja haluton olo "ei jaksaisi, ei huvita" kesken jonkun tekemisen, joka on vähän aikaa sitten saattanut olla vielä ihan mukavaa.

Saan pidettyä omasta hygieniastani huolen, koti on kunnossa, lapset hoidan hyvin jne. Nukuttuakin saan, väsymystä on kuitenkin vähän ilmassa. Ehkä joitain muitakin oireita on mutta kun en tosta lievemmästä masennuksesta tiedä että mitä siihen kuuluu niin en nyt osaa luetella. Saattais mulla johtua ihan vain väsymyksestäkin ja siitä että välillä vähän turhauttaa kun ei aikuista juttuseuraa ole juuri koskaan... Mutta?

Kiitos jo etukäteen.

Lievässä samat oireet kuin keskivaikeassa tai vakavassa, niitä on kuitenkin vähemmän, saattaa olla lyhytaikaisempaa ja ihminen saattaa pärjätä ilman lääkitystä. Ihminen voi myös kyetä käymään esim. töissä.

http://www.e-mielenterveys.fi/mielenterveyden-hairiot/masennus/masennuksen-oireet/

Yhteistyössä