[QUOTE="vieras";27427405]Itse ymmärsin kärsiväni pakko-oireista noin vuosi sitten luettuani asiasta palstalta
Olin lapsena aika samanlainen kuin sinä. Olin (ja olen) huolissani liian monesta asiasta. Läheisten kuolema ja sairastuminen, maailmanloppu ja esimerkiksi kodin palaminen ovat olleet huoliani niin kauan kuin muistan.
Ehkäpä yläasteella uskalsin jäädä vasta yksin kotiin, vanhempien viereen juoksin joka yö. Vielä n. 13-14 vuotiaana. Iltaisin ja kotoa lähtiessä tarkistan levyt ym. Raskausajat ovat olleet yhtä helv...ä. Jokainen asia ja varsinkin ruoka oli potentiaalinen uhka syntymättömälle vauvalleni. Et uskoisi minkälaista hygieenia keittiössäni on ollut raskauksien aikana
Mitä vanhemmaksi olen tullut sitä paremmin osaan suhtautua oireisiini, ja saanut niitä kuriin. Raskaudet laukaisivat tilanteen pahemmaksi, mutta normalisoidun aina synnytyksien jälkeen. Toksoplasmoosi ja listetia olivat pahimmat pelkoni. Apua en ole ikinä hakenut koska en tunne sitä tarvitsevani
Mielestäni muut ovat outoja koska eivät näe asioita kuten minä.. Ehkä elämäni olisi ollut helpompaa jos olisin nuorena hakenut apua tilanteeseen. Enää en koe oireita niin pakottavina.[/QUOTE]
Mulla kanssa raskausajat, erityisesti ensimmäinen, oli aika täynnä vainoharhoja juurikin ruokiin liittyen. Lasten myötä olen kyllä muuten parantunut huomattavan paljon, sillä lapsille en haluaisi näitä ongelmia opettaa, joten lapsille annan ruokaa kodin lattialta jne. ja joskus sitten siedätän itseäni ottamalla esim. lattialta pähkinän suuhun, koska ajattelen, että jos olen valmis antamaan sen rakkaalle lapselle, niin pakko olla valmis syömään se itsekin. Mulle tällainen psyykkaus on ollut hyvä keino ja auttanut paljon.