Kiihottumisvaikeudet - itsehoito?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tunteetonko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tunteetonko?

Vieras
Minulla on takana monta parisuhdetta jotka ovat kaatuneet siihen että olen ollut haluton harrastamaan seksiä. Useissa tapauksissa kyse oli suhteen sisäisistä ristiriidoista (ex-poikaystävät painostivat jne,) mutta saan myös helposti virtsatie-ja emätintulehduksia seksiä harrastettuani, eikä se seikka tietenkään yhtään haluja lisää. Lääkärin mukaan olen vain tavallista herkempi bakteereille.
Seksi sattuu enkä kiihotu yhtään.

Nyt olen löytänyt uuden ihanan poikaystävän jonka kanssa minulla on turvallinen olo, mutta haluttomuus silti vain jatkuu ja seksi tekee kipeää. Lääkäri ei ole löytänyt minusta elimellistä syytä. Tästä on tullut minulle noidankehä; pelkään kipua ja stressatessani sitä kiihotunko vähän vai en lainkaan, en kiihotu ollenkaan.
En tällä hetkellä edes ymmärrä miksi seksi on joillekin ihmisille niin ihanaa. Minulle se ei ole sitä koskaan ollut, paitsi ehkä parilla kerralla joskus 16-vuotiaana.

Haluaisin seksuaaliterapiaan, mutta koska olen opiskelija, minulla ei ole varaa. Pelkään, että joudun kärsimään tästä vielä vuosikausia, tai ainakin siihen asti kunnes minulla on mahdollisuus terapiaan, ja sitten voikin olla jo liian myöhäistä. Olen vasta 21, eli minun pitäisi olla elämäni aktiivisimmassa vaiheessa!
En ole edes saanut mistään tietoa siitä korvaako Kela seksuaaliterapiaa.

Olen kuullut, että olisi olemassa hyviä itsehoito-oppaita. Sattuisiko joku tietämään niistä tai muista keinoista jolla haluttomuutta ja kiihottumisvaikeuksia voisi itse hoitaa?

Olet todella nuori ja aikaisemmat kokemuksesi voivat olla vaikuttamassa asiaan.
Itse olen jo neljäkymppinen ja kokenut samat vaikeudet. Sitten otin asian reippaasti puheeksi gynen vastaanotolla. Sain pillerit, joita myös tarvitsen muistakin syistä, ja halut ovat palanneet. Olen kuin eri ihminen nyt ja limakalvot ovat kosteat,joten ei niitä tulehduksiakaan niin helposti synny.
Kerrot tosin haluavasi terapiaan, joten itse tiedät onko taustalla asioita, joita sinun olisi hyvä käsitellä omaan seksualisuuteesi liittyen. Hormooneilla on ihme voima kuitenkin.

Haluttomuus voi johtua useista eri tekijöistä, joita ei itse pysty nunnistamaan tai tiedostamaan. Just äsken tuli TV 5:selta ohjelma, josta näin vain pari minuttia ennen ohjelman päättymistä. Ymmärsin, että ongelmien taustalla oli joku aivan pienenä lapsena koettu asia- ei mikään insesti tai seksuaalinen hyväksikäyttö.

Joku asia saattaa iskostua alitajuntaan, josta se nousee pintaan aivan yllättäen ja jota ei voi ymmärtää, käsittää, eikä käsitellä, koska puuttuu siihen tarvittava "avain".

Googlen hauilla

-seksuaaliterapia - löytyy 166.000 "osumaa"
-seksuaaliterapeutit- löytyy 1940 "osumaa".

Sexpo säätiö. Seksuaalisuuden ja ihmissuhteiden asiantuntia nettisivut, tietoa, kysymyspalsta jne lötyy muistakseni linkissä. Löytyy myös noissa Googlen hauissa.
http://www.sexpo.fi

Jos virtsatulehduksia tulee helposti silloin kannattaa ehdottomasti yhdynnässä käyttää liukuvoidetta! Tämä tuntuu monelta unohtuvan sillä kuivien limakalvojen hankautuminen aiheuttaa ärsytystä ja tulehduksen. Tavallisista ruokakaupoista saa Klick-merkkistä liukuvoidetta n. 5€ ja toimii käytössä ihan hyvin.

Onko teillä muuten kellään kokemuksia minikiihottimista yms.? Siis sellaisista huulipunan kokoisista sauvoista.
Näin joskus jossain tv-ohjelmassa parisuhdeasiantuntijan suosittelevan sellaista naiselle.
Mietin, että olisiko sellaisesta apua nukkuvan libidon herättelyssä. Mitään realistisen kokoisia dildoja yms. en halua käyttää. Ne lähinnä ällöttävät.

Sinun pitäisi unohtaa itsesi tarkkailu ja vain nauttia ihan rennosti. Silloin kiihottuminen tulee itsestään ja samalla paikat kostuvat. Kipusi jotuu juuri kuivista paikoista. Senpä vuoksi voisitkin hankkia apteekista liukuvoidetta ihan ensimmäiseksi. Voi olla, että et muuta apua tarvitsekaan, kun se ongelma poistuu.

Jotta pääset kunnolla rentoutumaan, kokeile paria alkoholipaukkua pohjustukseksi, vaikka et muutoin haluakaan sitä käyttää. Tässä tilanteessa siitä todennäköisimmin on apua ja jatkossa et sitten enää tarvitsekaan, kun olet antanut itsellesi luvan antautua leikkiin estoitta.

Olet nuori, joten parhaat ajat ovat vasta edessäpäin. Nainen ei suinkaan ole seksuaalisesti parhaimmillaan vielä tässä vaiheessa, vaan vasta "opittuaan" itsensä. Oma paras aikani alkoi n. nelikymppisenä, jolloin vasta hyvässä suhteessa osasin nauttia täysillä naiseudestani. Keskity tuomaan parillesi nautintoa, nauti hänen nautinnostaan ja huomaat itse meneväsi hänen tunnetilaansa mukaan, vapautuvasi. Mies nauttii suunnattomasti tällaisesta ja antaa puolestaan sinulle parhaansa.

Pillerit ovat siinä suhteessa inhottavia, että ne tuppaavat laimentamaan haluja. Koska kuitenkin on valittava varmuuden suhteen, joutuu tekemään valinnan. Ei epävarmuus ehkäisyssä helpota rentoutumista muidenkaan välineiden kanssa, joten jos käytät pillereitä, harkitse tarkkaan, kannattaako niistä luopua.

Hoksin nyt vasta, että puhuit myös tulehduksista. Niihin sait vastauksen jo joltakin muulta ja se pitää paikkansa. Limakalvot ovat herkkiä hankaukselle kuivina ja siitä seuraa tulehdukset. Tuttuakin tutumpaa! Myös se, että siitä johtuen alitajunta pitää jarruja päällä.

Kerroitko lääkärille kuivista paikoistasi? Jos kerroit, hämmästelen, ettei hän suosittanut liukuvoidetta. Tulehdusongelmat kun todella vähenevät sen myötä.

Olen syönyt tähän mennessä kaksia eri pillereitä, nyt ensi viikolla aloitan kolmannet, juuri tämän kuivuuden vuoksi. Lisäksi olen käyttänyt Ceridalia sekä liukuvoiteena että muutenkin,mutta siitä ei ole kuitenkaan ollut mitään apua. Lääkäri määräsi minulle joskus myös estrogeenivoidetta, siis sitä jota yleensä määrätään vaihdevuosi-ikäisille, mutta sekään ei auttanut. Olisin lopettanut pillerit jo kauan sitten, mutta koska ne määrättiin aikoinaan aknen hoitoon, näppylät palaavat lähes välittömästi pillereiden loptettamisen jälkeen. Ole siinä sitten seksuaalinen ja tunne itsesi haluttavaksi, kun kasvot ja rinta pukkaavat herneenkokoista paisetta pintaan!

Olen yrittänyt kaikenlaisia rentoutumistekniikoita ja yrittänyt olla ajattelematta asiaa, mutta tuloksetta. Alkoholiakin on kokeiltu.

Olen niin usein ollut tilanteessa jossa olen huomannut etten saa rakastelusta minkäänlaista mielihyvää, ja olen sitten ajatellut vain keskittyä antamaan kumppanilleni hyvän olon. Mutta kun poikaystäväni huomaa etten nauti, hänkin alkaa tuntea olonsa vaivaantuneeksi ja koko homma tyssää siihen.
Hän on oppinut jo ennakoimaan sen ettei minun kanssani voi rakastella.
Aiemmat poikaystäväni jättivät minut sellaisten tyttöjen vuoksi joiden kanssa seksi onnistui.

Estrogeenigeeli auttaa ajan kanssa ja joka tapauksessa vahvistavat limakalvojasi. Sinulta sitten myöskin on jossain vaiheessa mitattu myös hormonitasot?

Hankalalta tilanteesi todella tuntuu ja se näyttää olevan jo monenkin asian summa. Vähäisin ei suinkaa ole psykologinen puoli, kuvaat niin monta tekijää sieltä, jotka ovat luoneet sinulle negatiivisen kuvan itsestäsi. Siihen ei ole mitään aihetta, et uskoisikaan, kuinka monella itsevarmalta näyttävällä nuorella naisella on noita samoja mietteitä ja estoja!! Jokaisella on jotakin.

Mitäpä, jos antaisit aikaa itsellesi ja poikaystävälle, jotta tunteenne pääsevät kehittymään. Kiire ei ole näissä seksiasioissa hyväksi, parempi opetella ensin kunnolla toisen muu puoli ja olemus. Nykyään on menty siihen, että seksi aloitetaan lähes ensi kerrasta lukien ja ihan liian nuorena. Se resepti on tosi huono, ei sillä saavuteta muuta kuin harmeja ja pilataan hyvätkin suhteet heti alkumetreillä.

Kerrot itsekin, että olet monta kertaa ollut tilanteessa, jossa et tunne mitään. Miksi menet sellaiseen mukaan? Jätä väliin, sinulla on siihen oikeus, se on sinulle pahaksi. Miten minusta tuntuu, että sinun aikasi ei vielä ole tullut, että olet kiirehtinyt liikaa ja ongelmat johtuvat siitä? Henkinen puoli ei kulje samaa tahtia kuin fyysinen kehitys. Molempien pitää olla balanssissa, kun sänkyyn mennään.

Jos ihan suoraan puhun, olisi ollut sinulle hyväksi, jollet olisi aloittanut seksipuuhia 16-vuotiaana, vaan vasta nyt. Liian nuorena aloitetut touhut ovat tuoneet nämä ongelmasi ja joudut nyt kasvamaan niistä ulos. Se vie aikaa. Parantaa pitää sekä ruumis että sielu, molemmat ovat vaurioituneet.

Pidä taukoa, jos mahdollista, ja anna elimistöllesi aikaa tervehtyä. Satsatkaa keskusteluihin niistä asioista, jotka ovat teille tärkeitä, mitä odotatte elämältä ja parisuhteelta, mitä toiveita-haaveita teillä on. Mitkä ovat kummankin tärkeimmät arvot, harrastukset ja tavoitteet? Ne asiat ovat uskomattoman tärkeitä, koko suhteen pilari. Arvomaailman pitää olla samanlainen, silloin suhde onnistuu, kun molemmat kunnioittavat toisiaan. Harrastakaa ja käykää ulkoilemassa, siellä juttu tulee itsestään ja tutustuminen on ihan toisella pohjalla, kuin "sängyssä kutiessa". Samalla tapahtuu muukin tervehtyminen ja halu läheiseen kanssakäymiseen.

Gyne määräsi minulle testosteronia eli mieshormoonia ja sen jälkeen ei ole ongelmia ollut. Halua tuli kuin itsestään.Haluhan ei tuli naishormoonista. Määrä on niin pieni, ettei se aiheuta ongelmia. Kannattaa kysyä. Valmisteen nimi oli Panteston ja apu tuli nopeasti. Oikein ällistyin. Jos joudun noidankehään, pyydän lääkettä uudelleen.

Juu,kyllä testosteronista on apua. Mutta ei se ihan ilman muita vaikutuksia mene aina. Sekin on kuitenkin pika-apu, jolla ei korjata noita omaan mieleen pesineitä muhkuroita ja elimistön vaurioita eli tulehdusherkkyyttä. Jos ne sivuuttaa, ongelma ei tule ratkaistuksi, ainoastaan siirretyksi sivuun.

Uskoka hyvät nuoret naiset vanhemman naisen kokemusta. Tämä naiseus on meillä ihan samaa, vaikka ikäeroa onkin. Samoin kaikki ne vaivat, joista puhutte, ovat minulle ja meillekin tuttuja. Samojen asioiden kanssa on painittu ja kokemuksen kautta löydetty se viisaus, millä terveemmille päiville selvitään. Miten hirveän mieluusti sitä soisi, että toinen pääsisi helpommalla ja ottaisi neuvot tosissaan!

Käytä toki testosteronia, jos gynesi sitä suostuu antamaan ja se sinua auttaa, mutta älä unohda tätä muuta, sillä sinähän haluat pysyvän parannuksen asiaan ja parisuhteeseesi tasapainon ja onnen?

Minulle ei voi määrätä testosteronia, sillä olen yliherkkä sillekin pienelle määrälle jota oma kehoni tuottaa, eli saan siis näppylöitä. Ja tästä samasta syystä syön pillereitäkin.
Lääkäri sanoi, ettei minulle voida vielä nuoren ikäni vuoksi määrätä muita hormoneita kuin e-pillereitä.

Ärsyttää kyllä todella, sillä tämä vaiva todella syö parisuhdetta ja onpa niitä muutama purkautunutkin tämän vaivan takia. Haluavat elää tässä ja nyt, eivät usko kun sanon, että ehkä sitten tulevaisuudessa. ;)

Minulle eivät käyneet viidet e-pillerit. Kaikki kuivattivat limakalvoja ja aiheuttivat tuskallisen vestibuliitin. Yhdyntä oli erittäin kivuliasta. Vaiva poistui vasta, kun lopetin e-pillerien käytön. Hormonikierukka ei ole aiheuttanut oireita. Minulla ei siis ole nyt mitään kipuja. Lisäksi käytän Vagifem-kapseleita (vain reseptillä), sillä ne vahvistavat limakalvoja. Hormonikierukka voidaan asentaa synnyttämättömällekin.

Neuvon sinua hakeutumaan osaavalle gynekologille. Mm. Jorma Paavonen Mehiläisessä Helsingissä ottaa vastaan. Myös Väestöliiton gynekologit tietävät ongelmasta paljon.

Laita googleen hakusanaksi Vestibuliitti ja saat paljon tietoa.

Pahaan akneen on olemassa muitakin hoitoja kuin e-pillerit. Käy ensin osaavalla ihotautilääkärillä ja sitten gynekologilla. Pääasia, että jätät e-pillerit nyt pois!

Lääkärin mukaan minun akneeni ei auta enää muu kuin e-pillerit. Olen käyttänyt kaksi kuuria Dalacin-liuosta ja Avitcid-voidetta, kolme kuuria tetrasykliiniä sekä kaksi puolen vuoden mittaista Roacuttan-kuuria. Ihotautilääkärillä ravasin aikoinaan kolme kertaa vuodessa.
Lopulta itse ihotautilääkäri kirjoitti minulle ensimmäisen Diane Nova-reseptini. Hän sanoi, ettei hänellä ole enää mitään muuta mitä määrätä minulle.

Mutta jos jätän e-pillerit pois, voin olla varma etten enää tarvitse niitä. Akneni oli nimittäin aikoinaan niin hirveä, että yksikään miespuolinen henkilö ei katsonut minuun päinkään. Päinvastoin, moni pilkkasi.

Sinun osanasi näyttää olevan sitten valinta siitä, kumpi on sinulle on näistä kahdesta asiasta se suurempi. Kun mietiskelet pahoilla mielin ja katkerana, muista, että jotkut meistä joutuvat koko elämänsä pärjäämään vielä paljon vaikeampien asioitten kanssa. Se suhteuttaa ongelmasi oikeaan mittakaavaan. Sinun pulmasi on sittenkin ihan kohtuullisen pieni, jos vertaat sitä vaikkapa ihmiseen, jonka on pärjättävä kovien kipujen kanssa joka päivä.

Uskon kuitenkin, että noilla edellä sinulle annettuilla ohjeilla pärjäät ihan hyvin. Seksi on yhdessäolon yksi osa-alue. Siihen kypsytään ja opitaan pikku-hiljaa, kukaan ei ole heti mestari. Useimmat meistä nauttivat läheisyydestä ja hellyydestä eniten, upeita seksikokemuksia luetaan lähinnä rakkauskertomuksista ja katsellaan elokuvissa, todellisuus ei kenelläkään ole sellainen. Joskus seksi on ihanaa, toisinaan taas ei. Sellaista se on oikeassa elämässä.

Minullakin on takana monia vaikeita sairausjaksoja. Olen kaiken lisäksi ongelmia omaavan vanhemman lapsi, joten olen joutunut kärsimään elämässäni luullakseni enemmän kuin moni ikäiseni ja olen oppinut valittamaan vasta sitten kun joku asia todella pännii. En todellakaan marise pikkuasioista.

Akne ei ole pieni ongelma. Sen on todettu syövän itsetuntoa ja altistavan vakaville psyykkisille ongelmille. Eikä paineita yhtään helpota meidän ulkonäkökeskeinen yhteiskuntamme jonka aknelääkemainosten teinitytöt tihertävät itkua saadessaan yhden finnin ja julistetaan että akne on maailmanloppu. Monissa maissa, esim. Britanniassa on jopa järjestetty tukiryhmiä aknen "uhreille" ja niissä käy -yllätys, yllätys- paljon keski-ikäisiä miehiä.
Seksi ja seksuaalisuus ovat osa ihmistä, ja joillekin seksuaalinen haluttomuus ja sen vuoksi seksittä eläminen voi olla ihan vapaaehtoista, mutta kaikille se ei sitä ole. Tällöin puhutaan ongelmasta. Minusta seksuaalisessa halukkuudessa on kyse on ihmisen perustarpeesta, ellei jopa oikeudesta. Tunnen siis itseni jollain tavalla vajavaiseksi ihmiseksi, kun minulle ei ole tätä asiaa suotu, varsinkin, kun se vaikuttaa jo ihmissuhteisiinkin, muut kun haluavat tätä perustarvettaan toteuttaa.

Sinulla on vaikea ongelma. Otatko ulkonäkövaivat vai alapään kivut? Minä ottaisin sinuna ulkonäkövaivat (minulla on ollut vaikea ihottuma). Toisaalta myös aknesta voi kärsiä ja tulehdus voi pahentua.

Kumpaa pidät tärkeämpänä, seksiä vai ulkonäköä?

Olet aivan oikeassa,nimimerkki Vd. Olen lukenut vestibuliittia sairastavien naisten kertomuksia, jotka ovat tuskaa tihkuvia. Ja ikävämmäksi tilanteen tekee se, ettei vaivaan oikeastaan ole hoitoa.
Aknekin voi pahimmillaan olla tosi kipeä. Ainakin itse jouduin joskus syömään särkylääkettä.

Ihmeellistä vastakkainasettelua. Itse alkaisin hakea vaihtoehtoisia hoitomuotoja, jos kärsisin noista vaivoista. Minusta tilanne, jossa pitää hyväksyä toinen kahdesta epämiellyttävästä vaihtoehdosta, jotka molemmat hankaloittavat elämää ja laskevat elämänlaatua, ei voi olla tyydyttävä, eikä sinun tarvitse tuollaisiin vastauksiin tyytyä.

Nimim. "Homeopatia?", tiedätkö, pitääkö homeopatiahoidon aloittamiseksi käydä jollakin terapeutilla tms. vai voiko lääkkeet vain ostaa ja aloittaa suoraan?

Alkuperäinen kirjoittaja Alkup.:
Onko teillä muuten kellään kokemuksia minikiihottimista yms.? Siis sellaisista huulipunan kokoisista sauvoista.
Näin joskus jossain tv-ohjelmassa parisuhdeasiantuntijan suosittelevan sellaista naiselle.
Mietin, että olisiko sellaisesta apua nukkuvan libidon herättelyssä. Mitään realistisen kokoisia dildoja yms. en halua käyttää. Ne lähinnä ällöttävät.

Miksi dildot ällöttävät sinua? Olen sinua hieman vanhempi nainen, ja kärsin myös nuorempana kiihottumis- ja orgasmivaikeuksista yhdynnässä. Eräs silloisista opiskelukavereista kertoi itse saaneensa avun hieromasauvoista, joten päätin hankkia itsekin sellaisen. Monia hankintoja olen saanut katua jälkeenpäin, mutta tuon ensimmäisen dildoni hankkimista en ole hetkeäkään katunut. Sen avulla opin löytämään itsestäni ne alueet, joiden kiihoittaminen auttaa orgasminsaannissa myös yhdynnässä, eikä pelkästään masturboimalla.

Vibrasauvan ei tarvitse olla "aidon" näköinen eikä valtavan kokoinen, jos nämä seikat saavat sinussa aikaan tuota ällötystä. Riittää, että sauvassa on riittävän voimakas värinä, ja että värinän voimakkuutta voi säätää mieleiseksi käytön aikana. Nämä ominaisuudethan löytyvät halvimmistakin postimyyntisauvoista. Sauvaahan ei edes tarvitse aina työntää sisään, vaan useimmiten riittää, kun pitää värisevää sauvaa kevyesti painaen klitoriksella, ja orgasmi on lähes takuuvarma!
Toinen suosikkitapani sauvan käyttöön on työntää se sisään sopivan syvälle ja säätää värinä melkoisen voimakkaalle, samalla hieroen klitorista sormenpäällä. Näin saattaa orgasmin tulo kestää kauemmin, mutta sen nautinnollisempi se on.

Ei muuta kuin rohkeasti kokeilemaan, tuskin siitä ainakaan haittaa on.

Yhteistyössä