Kihomadoista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja villiviina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

villiviina

Aktiivinen jäsen
27.04.2005
3 685
0
36
Kun eskarista tuli lappu kihomadoista niin nyt haluisin tietää että

...Näkyykö ne madot?
...Onko muita oireita ku kutina?
...Millä mä voin muulla estää tartunnan ku pitämällä kaikkien kynnet lyhyinä ja tehostettu käsihygienia?
...Kuin herkästi ne tarttuu?

Mä ooon ihan kauhuissani..

Madothan eivät ole mitenkään vakava vaiva, ainoastaan inhottava ja ällöttävä. Ei niiden kanssa kannata kauhuissaan olla :hug: Tarttuvat kyllä herkästi, mutta käsihygienia tosiaan auttaa - ei pelkkä käsidesi, vaan käsien mekaaninen puhdistaminen vaikka kynsiharjan avulla.
Madot näyttävät semmoisilta valkoisilta langanpätkiltä, n. sentin pituisia. Oireina on vaan se kutina. Ellei lasta kutita, niin ei tarvitse olla huolissaan madoistakaan. Lääkettä ei kannata ottaa varalta.

Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:

...Näkyykö ne madot?
...Millä mä voin muulla estää tartunnan ku pitämällä kaikkien kynnet lyhyinä ja tehostettu käsihygienia?

Näkyy kyllä.
Mun käsittääkseni ei ole muita oireita(vanhin tyttö lapsena ei ainakaan valittanu)
Ei kait muulla tavalla.No,jos haluat,että omiin ei tule,niin kuulemma esim. lumen syöminen aiheuttaa kihomadot.
Siihen en osaa vastata,että kuin herkästi tarttuu.Ei kait kovin herkästi,kun mä ja mieheni ei koskaan niitä saatu,kun vanhimmalla oli.
Kauhulla odotan nuorimman saavan niitä,kun sit yö on yhtä tuskaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Piiku:
Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:

...Näkyykö ne madot?

Näkyy kyllä.
Mun käsittääkseni ei ole muita oireita(vanhin tyttö lapsena ei ainakaan valittanu)
Ei kait muulla tavalla.No,jos haluat,että omiin ei tule,niin kuulemma esim. lumen syöminen aiheuttaa kihomadot.
Siihen en osaa vastata,että kuin herkästi tarttuu.Ei kait kovin herkästi,kun mä ja mieheni ei koskaan niitä saatu,kun vanhimmalla oli.

Ne mistään lumesta tule... Vaan siitä, että joku jolla on kihomatoja raapii pyllyynsä, käsiin tarttuu madonmunia, käsistä ne joutuvat johonkin muualle johon joku toinen koskee, käsiin tarttuu munia ja siitä ne joutuvat suuhun ja suolistoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Piiku:
,niin kuulemma esim. lumen syöminen aiheuttaa kihomadot.

Lumen syömisen aiheuttamista madoista mä en ole koskaan kuullut mitään :o En oikein usko siihen, että munat selviäisivät lumessa hengissä. Ja mistä ne siihen joutuisivat. No, eihän tämä mikään uskonasia olekaan, mutta ihmetyttää vain tuollainen väite. Aikuiset voivat olla myös oireettomia, eli kutinaa ei tunnu... siksi hoidetaan koko perhe, jos jollain perheenjäsenellä huomataan matotartunta.

tytön hoitopaikassa oli kihomatoja ja neuvolassa sano, ettei välttämättä ole oireita ollenkaan tai sit voi olla mahakipuja. Meidän tytöllä ei ollu kutinaa ollenkaan, mutta valitti mahaansa ja kyllä sieltä niitä matoja löyty

Madot ei tule mistää lumesta, mullasta tai yleensäkään luonnosta.
Ne on ihmisen ulosteperäisiä ja tarttuu sitä kautta. Eli lapsille käsienpesu paskomisen jälkeen ( kaikissa huusholleissa kun se ei ole normaali käytäntö ).

Nyt vasta pääsin lukemaan kommentit.

Juu, eihän se vakavia olekkaan mutta pelottavia ja ällöttäviä.. :whistle: .
Aika karmasevaa on se että jos ei tule sitä kutinaa ja sit ne madot vaan on ja on... Kyllä mä oon kyllä tarkka käsi hygieniasta ja niin on noi 2 isompaakin, pesettää aina kaveriensakin kädet koulusta ym tultaessa ja käsidesit päälle :whistle: .

Toivottavasti eivät tänne ilmaannu!

Yhteistyössä