Kihomadoista..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kiho
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kiho

Vieras
Tartuttaako tartunnan saanut vasta sitten kun ensimmäinen mato on havaittu pyllyssä? Eikä esim. edellisenä päivänä?

Meillä lapsi oli eilen leikkimässä kaverillaan ja tänä aamuna tytön äiti soittaa että yksi kihomato havaittu tytöllä. Lapsi siis alkanut yöllä itkemään, että kutittaa ja eikä ole pysytynyt nukkumaan. Sitä edellisiä öitä ei ole valittanut mitään kun nyt vasta kun eka oli tulossa ulos.

Itse epäilen että aika pieni todennäköisyys on meillä saada niitä kihiksiä, mitä mieltä te muut ootte? :)

No se vähän riippuu... Mutta todennäköisesti teillä tosiaankin on aika pieni mahdollisuus ollut saada tartunta aikaisemmin. Sittenhän ne kihomatojen munat oikeastaan vasta alkavat levitä enemmän, kun on oireita...kutinaa, jota ei voi olla raapimatta...

Tarkistin tyttöjen takapuolet äsken ja molemmilla oli siellä valkoisen kellertäviä pallon muotoisia juttuja muutamia.. mitähän ne on? voiko kuolleet kihot olla sen näköisiä vai onko ne aina sen lankamaisen näköisiä?

Eivät valita öisin kutinaa, mutta toinen näistä tytöistä 4v. päivisin valittaa että pikkarit on huonosti ja sit kaivelee (housujen päältä kylläkin) niitä parempaan asentoon. Meillä oli tässä mahatauti justiinsa niin aattelin et tytön pimpsa ja pylly on siitä punaisena. Toki hän pyyhkii myös itse pissansa niin sekin voi olla et punoittaa.. ->huonosti pyyhkii

Että onkohan meitin tytöillä sit noita kihiksiä..
*et alkaa pyöriin kaikki kauhuskenaariot mielessä*

Illalla kyllä alan tarkkaileen takapuolia josko näkyis elävää....

http://www.health.fi/tartuntatautiliitto/kihomato.html

Itävät 2kk ennenkuin alkavat oireita tuottamaan. Tartunnan ajankohtaa ja paikkaa on todella vaikea löytää jälkikäteen, siis.

Alkuperäinen kirjoittaja Luepas tuolta faktaa:
http://www.health.fi/tartuntatautiliitto/kihomato.html

Itävät 2kk ennenkuin alkavat oireita tuottamaan. Tartunnan ajankohtaa ja paikkaa on todella vaikea löytää jälkikäteen, siis.

Mutta sekin mahdollisuus täytyy ottaa huomioon, että jos tämä meidän tytön kaverin onkin saanut me meiltä! JA meillä lapset siis olisivat oireettomia kantajia....?

No meillä pojalla ei ollut mitään palleroita peräaukon seudulla. Munat ovat niin pieniä, että niitä ei silmin voi nähdä. Ulosteessa näkyvät kihomadot ja kutina olivat meillä ainoat merkit madoista.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
No meillä pojalla ei ollut mitään palleroita peräaukon seudulla. Munat ovat niin pieniä, että niitä ei silmin voi nähdä. Ulosteessa näkyvät kihomadot ja kutina olivat meillä ainoat merkit madoista.

Kiitos.
Niin minäkin olen olettanut, että jos ulosteessa näkyy matoja taikka huomaa niitä luikertelevan peräaukossa, niin olisi matoja. Et omin silmin ei munia näe.

Nyt aloin epäileen, että voisiko molemmilla tytöillä olla sitten HIIVATULEHDUS?

Esim. se olisi kokkareista se "vuoto" ja sit se kulkeutuis myös tuonne pyllypuolelle?? Tällä nuoremmalla tytöllä äsken katoin sit tuonne häpyhuulien väliin ja siellä oli valkoista/kellertävää töhnää (wc-papreiin siis jäi). Pyllyreikä punoittaa myös pimpsaan asti.

Molemmilla tytöillä (Kun itse pyyhkivät pissansa) haisee alapää pahalle. Iltaisin sitten pesen lasten alapäät ja pikkarit vaihdetaan. Isommalla tytöllä on myös toisinaan ihan pikkareissa asti kellertävää vuotoa. Maitohappoja ollaan syöty pitkän aikaa.....

Mut nää pallerot siellä pyllyssä kummittelee, et jos onkin kaikki vaiva kihoista tai sit hiivasta??

Lääkäriin kai tässä pitää soittaa, et saa mielen rauhan näistä....

Ei ole ollut mitään tuollaista tytyllä, kun sillä on pari kertaa ollut matoja. Eikä niistä kannata sentään kauhuskenaarioita kehitellä, helposti ovat hoidettavissa ja siivottavissa ympäristöstä. Käsihygienia on tärkein juttu niiden ehkäisyssä, eli ei käsidesiä vaan mekaanista käsipesua vaikka kynsiharjan kanssa.

Enempi mäkin voisin ajatella niiden valkoisten olevan todellakin sitä hiivaa, varsinkin, jos alapäät haiskahtavatkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Ei ole ollut mitään tuollaista tytyllä, kun sillä on pari kertaa ollut matoja. Eikä niistä kannata sentään kauhuskenaarioita kehitellä, helposti ovat hoidettavissa ja siivottavissa ympäristöstä. Käsihygienia on tärkein juttu niiden ehkäisyssä, eli ei käsidesiä vaan mekaanista käsipesua vaikka kynsiharjan kanssa.

Enempi mäkin voisin ajatella niiden valkoisten olevan todellakin sitä hiivaa, varsinkin, jos alapäät haiskahtavatkin.

Kiitos vastauksesta. Nyt on eka kerran käyty katsoon tyttöjä ja ei ollut ainakaan vielä matoja. Isommalla oli kyllä vähän valkovuodon näköistä emättimessä. Eli hiiva taitaa vaivata.. mutta silti mä yritän vielä tälle illalle pongata noita matoja, josko olis.

Ja joo kyllä tytöt "haiskahtavat" aika usein kun alapesu tehdään. Ok, mä olen ajatellut, että johtuu siitä kun tosiaan itse pyyhkivät pissansa ja isompi jopa isomman hädän jälkeen.

Mä oon ihan hysteerinen noiden matojen tarkkailussa. Meillä on 2,5v lapsi, nukkuu yönsä eikä valita millään lailla. Silti koko ajan pelkään että on tartunta. En tiedä miksi. Kerran on joskus häädetty ja varmaan pelkään ettei ne ole kerrasta (siis 2 kertaa syöty kuuri) lähteny :/

Alkuperäinen kirjoittaja Kulleri:
Mä oon ihan hysteerinen noiden matojen tarkkailussa. Meillä on 2,5v lapsi, nukkuu yönsä eikä valita millään lailla. Silti koko ajan pelkään että on tartunta. En tiedä miksi. Kerran on joskus häädetty ja varmaan pelkään ettei ne ole kerrasta (siis 2 kertaa syöty kuuri) lähteny :/

Joo mä myös olen hysteerinen kaikelle tällaisille taudeille! :/ Tyttöni kaverin äiti on aina pongannut sen yhden vähintään sieltä pyllystä lapsiltaan jos on ollut matoja ja niillä lapsi itkee ja ei pysty nukkua ollenkaan. Heillä on näitä matoja ollut nyt kolmena vuotena peräkkäin ja siis kerran vuodessa.

Yäks. *Että nousee ihokarvat pystyyn*

Meillä 3v tyttö valitti kutinaa takapuolessa ja aloin laittaa sinne sinkkivoidetta kunnes sormeeeni tarttui kihomato ja meillä oli juuri sinä iltana käynyt ystäväni lasten kanssa kyläilemässä. Soitin apteekin neuvovaan puhelimeen ja sieltä sanottiin että tuttavaperheen olisi hyvä syödä myös Pyrvin-kuuri tartunnan ehkäisemiseksi ja nimenomaan kahden viikon välein. Kihomadon munat nimittäin voivat elää jopa kaksi kuukautta kuivilla pinnoilla, esim. leluissa. Meillä alkoi armoton siivous ja jouduttiin toistamaan kuuri koska saatiin uudelleen tartunta tod. näköisesti päiväkodista mistä ensimmäinenkin tuli. Kaiken A ja O on hyvä käsihygienia, saippuavesipesu, käsidesi ei nimittäin tehoa muniin jotka ovat kynsien alla. Niin ja kynnet tulee pitää lyhyenä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä 3v tyttö valitti kutinaa takapuolessa ja aloin laittaa sinne sinkkivoidetta kunnes sormeeeni tarttui kihomato ja meillä oli juuri sinä iltana käynyt ystäväni lasten kanssa kyläilemässä. Soitin apteekin neuvovaan puhelimeen ja sieltä sanottiin että tuttavaperheen olisi hyvä syödä myös Pyrvin-kuuri tartunnan ehkäisemiseksi ja nimenomaan kahden viikon välein. Kihomadon munat nimittäin voivat elää jopa kaksi kuukautta kuivilla pinnoilla, esim. leluissa. Meillä alkoi armoton siivous ja jouduttiin toistamaan kuuri koska saatiin uudelleen tartunta tod. näköisesti päiväkodista mistä ensimmäinenkin tuli. Kaiken A ja O on hyvä käsihygienia, saippuavesipesu, käsidesi ei nimittäin tehoa muniin jotka ovat kynsien alla. Niin ja kynnet tulee pitää lyhyenä.

tota noin... eka kuuri syödään ja ne jo kehittyneet madot kuolee. Toinen kuuri syödään n 10pvän kuluttua koska ne jo ekalla kuurilla tapettujen matojen toukat on siinä vaiheessa kehittyneet madoiksi. Joten toinen kuuuri tappaa ne edellisten perilliset. Siivousta tehdään sen kahden viikon ajan vähän normia perusteellisemmin. Karvaiset ja muut pehmolelut kannattaa laittaa pussissa pakkaseen ja sitten varastoon muutamaksi kuukaudeksi. Muut lelut pestään, esim pyyhkimällä tolupitoisella vedellä ja kuivatetaan /tuuletetaan ulkona. Petivaatteet vaihdetaan päivittäin tuon kahden viikon aikana. Käsien kuivaukseen käytetään paperipyyhkeitä, keittiössä ja vessassa. Myös kylpypyyhkeet vaihdetaan ja pestään joka käytön jälkeen. Vierailuja vältetään kunnes todetaan että madot ovat poissa. Kynnet pitäisi aina lapsilla pitää lyhyenä.

HUOM: Tartuntaa EI VOI ehkäistä mitenkään. Vain jo aikuisiksi kasvaneet madot kuolevat tuolla lääkityksellä, toukkiin se ei tehoa. Eikä kuurin syömisestä "varmuuden vuoksi" ole hyötyä. Se syödään siinä vaiheessa kun madot on "paikallistettu". Muutoin menee kuuri hukkaan ja aine ei enää välttämättä tehoa kun on tosi kyseessä.

HUOM 2. Tartunnasta on AINA ilmoitettava päivähoitoon. Näin pystytään reagoimaan (hygienia) asiaan jo alkuvaiheessa eikä epidemiasta tule niin pitkäkestoinen kuin jos kaikki hoitolapset ovat tartunnan ehtineet saada.

Tässä tapauksessa vahtisin sen kyläilemässä olleen perheen oireita, koska oireet alkavat vasta noin 2kk:n kuluttua tartunnasta.

Vermox ilman reseptiä - https://topeuro-shop.com pyrvin ei tehoa niin hyvin matoihin koska se vain lamauttaa madot eikä tee mitään toukille ja munille...vermox taas tappaa madot sekä toukat sentakia on vermoxilla helpompi päästä madoista eroon. kihomadoilla ei ole mitään koukkuja tms.lapamadolla kylläkin.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä