kierukka ja imetys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
parin viikon päästä olisi kierukan asennus, kuukautiset eivät ole vielä alkaneet synnytyksen jälkeen, vauva 6kk. alkaako kuukautiset kierukan myötä vai miten? vielä lisäksi epäselvää kumman kierukan ottaisin..suosituksia, kiitos!

Voi olla, ettei sitä laiteta sinulle vielä. Synnytyksen jälkeen olisi hyvä olla ainakin yhdet kuukautiset, jotta hormonitoiminta olisi aktivoitunut ja kohtu normi kokoinen. Näin sanoi minulle gyne. Minulle laitettiin hormonikierukka heti ekojen kuukautisten alettua vaikka edelleen imetin kun kohtu ensin mitattiin ja todettiin normaali kokoiseksi. Käytäntö saattaa vaihdella tohtorista riippuen.

Alkuperäinen kirjoittaja Nti L:
Voi olla, ettei sitä laiteta sinulle vielä. Synnytyksen jälkeen olisi hyvä olla ainakin yhdet kuukautiset, jotta hormonitoiminta olisi aktivoitunut ja kohtu normi kokoinen. Näin sanoi minulle gyne. Minulle laitettiin hormonikierukka heti ekojen kuukautisten alettua vaikka edelleen imetin kun kohtu ensin mitattiin ja todettiin normaali kokoiseksi. Käytäntö saattaa vaihdella tohtorista riippuen.

minkälaisia kokemuksia hormonikierukasta?

mulla on Mirena (hormonikierukka). asennettiin 4kk kuopuksen syntymästä, ei ollut menkkoja sitä ennen ja imetin vauvaa. asennuksen jälkeen tiputteli pari kuukautta, sitten oli pari kuukautta taukoa ja alkoi taas tiputtelu kun laihduin. sittemmin on kyllä ollut säännölliset kuukautiset.

Ensimmäisen h-kierukan laitatin keskimmäisen jälkeen hänen ollessaan 7kk. Tuli kuukauden kestävät "menkat" ja kovat vatsakrampit.. Vuoden jälkeen alkoi tiputtelu jne. jäädä vähiin.

Nyt loppukesästä laitatin myös h-kierukan vauvan ollessa n.3kk. Vuotoa ei tullut edes laittamisen jälkeen yhtään (okei, pari tippaa tuli, mutta ei edes pikkuhousunsuoja olisi kastunut..). Kipujakaan ei ole ollut lainkaan. Nyt muutaman kuukauden jälkeen tiputtelee harvakseltaan. Kukautiset eivät ole kyllä vielä alkaneet muuten.

Kapistus piti menkat aika mukavasti ensimmäiselläkin kerralla poissa. Imetykseen ei ole kummallakaan kerralla vaikuttanut millään tavalla. :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Nti L:

minkälaisia kokemuksia hormonikierukasta?

Minulla toimi hyvin heti alusta alkaen. Pientä tiputtelua oli kuukauden verran, sen jälkeen ei minkäänlaisia vuotoja. Ainoa huono asia oli ajoittainen päänsärky mutta kärsin sen oikein mielelläni jos vain vuodot pysyvät poissa!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
parin viikon päästä olisi kierukan asennus, kuukautiset eivät ole vielä alkaneet synnytyksen jälkeen, vauva 6kk. alkaako kuukautiset kierukan myötä vai miten? vielä lisäksi epäselvää kumman kierukan ottaisin..suosituksia, kiitos!

mulle laitettiin kuparikierukka jälkitarkastuksen jälkeen heti, näin on tehty jo 3kertaa, ja jokaista olen imettänyt yli puolivuotta sen jälkeen. kuopuksen kohdalla kuukautiset alkoi vauvan ollessa 10kk, joten kierukka ei vaikuttanut mihinkään
mä olen ollut laitattamassa sen yksityisellä niin ainakin osaavat hommansa.
ja siis 3 kuparista ollut eikä moitteen sanaa.

Mulla ei tullut vuotoja edes kierukan asennuksen jälkeen. Kun aloin imetystä vähentää alkoi joskus tiputella hieman ja nyt 9 kk asennuksen jälkeen voisi sanoa, että menkat on palanneet, mutta vuoto ihan pientä pari päivää, mutta kuitenkin melko säännöllisesti tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla ei tullut vuotoja edes kierukan asennuksen jälkeen. Kun aloin imetystä vähentää alkoi joskus tiputella hieman ja nyt 9 kk asennuksen jälkeen voisi sanoa, että menkat on palanneet, mutta vuoto ihan pientä pari päivää, mutta kuitenkin melko säännöllisesti tulee.

Ja siis Mirena.

Mulle laitettiin kuparikierukka viikko sitten pojan 6kk päivänä. Kuukautisia ei ole kuulunut, tosin täysimetin tähän saakka. Limaista ja hajullista vuotoa ollut koko ajan ja asennuspäivänä menkkakipujen tyyliin vatsa kipeänä. En tiedä miten muuten toimii, kun ei juuri ole seksiä meillä. Meni halut synnytyksen jälkeen täysin eikä kierukka tuonut siihen muutosta (en sitä tosin kuvitellutkaan). Imetän edelleen ja maitoa tulee samanlailla kun aiemmin.

Yhteistyössä