Kierukan poistaminen, kohdunnapukka kiinni?

Haluamme mieheni kanssa lapsen. Mulla on kierukka, jonka haluaisin pois. Olen lukenut, että sen voisi itsekin ottaa pois ja olin viime viikolla ottamassa kun narut olivat melkeen sentin ulkona kohdunsuulta, mutten uskaltanut. Yleensä en lankoja tunne vaikka kohdunnapukka olisi alhaalla. Katsoin että lääkäriin pääsen vasta kuun lopussa O:...harkitsin myös yksityistä, jonka saisin ensiviikolle. Nyt parina päivänä kohdunnapukka on ollut kiinni ja ylhäällä. En muista, että se olisi ollut aiemmin noin ylhäällä ja kiinni. Olen epäillyt (toivonut) olevani jo raskaanakin kun se noin ylhäällä on :whistle: Kuparikierukka mulla on, ja sehän ei ole mikään mahdottomuus. No mutta, kierukka pitäis saada ulos olin raskaana tai en.

Langat on siis sisällä tiukasti ja kohdunnapukka niin ylhäällä, etten ylety kohdunsuulle. Voiko kierukan poistaa tässä tapauksessa edes lääkärissä vai pitääkö odottaa että tämä kierron vaihe menee ohi? Itse en ainakaan pysty sitä ulos vetämään, jollei se sieltä laskeudu takaisin (ja tiedän, ettei ole suositeltavaakaan). Mietin, millä ihmeen pihdeillä lääkäri pääsee kohdunnapukkaan käsiksi, joka on piilossa ja niin ylhäällä. Kierukan pitäisi tehdä myös jonkinlainen koukkaisu pohjan kautta (mitenköhän mahtuu, vai kärsinkö kivusta) ja kääntyä sen jälkeen ulospäin, koska kohdunnapukkani osoittaa pohjaan (ja on vielä niin sulkeutunut, ettei helpolla ketään ulos päästä).

Jos jollain olisi kokemusta kierukan poistamisesta. Olisiko suositeltavaa että kierukka poistettaisiin tietyssä kierron vaiheessa? Kierukka laitettiin menkkojen aikaan, mutta poisottohan on minuutin juttu.

Jos muuten olisinkin raskaana (todennäköisesti turha toivo), pitääkö kierukan poistamisessa olla varovaisempi, eli lääkärin tietää asiasta? Vai näkeekö lääkäri automaattisesti olenko raskaana vai en ilman mitään testejä ja osaa sitten itse varoa? Raskaustestit tuskin olis vielä positiivisia.
 

Yhteistyössä