Kiertääkö kengät lapselta toiselle vai pistättekö myyntiin/roskiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uudet popot
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uudet popot

Vieras
Kuinka paljon kierrätätte kenkiä perheen sisällä lapselta toiselle?? Äitini kanssa tuli puhetta lasten kengistä ja hän alkoi selittämään, että hyvä kun voin kierrättää kengät vanhemmalta nuoremmalle ja eihän nuo talvisaappatkaan ole yhden käytössä kuluneet juuri ollenkaan. Itse olin kyllä ajatellut, että kengissä ei säästellä ja tottakai jokainen lapsi saa ihan uudet kengät, ei tarvi toisen linttaanastuttuja kenkiä käyttää. Mitenkäs muilla, saako teillä jokainen lapsi aina uudet kengät vai kierrätättekö??

Alkuperäinen kirjoittaja uudet popot:
Kuinka paljon kierrätätte kenkiä perheen sisällä lapselta toiselle?? Äitini kanssa tuli puhetta lasten kengistä ja hän alkoi selittämään, että hyvä kun voin kierrättää kengät vanhemmalta nuoremmalle ja eihän nuo talvisaappatkaan ole yhden käytössä kuluneet juuri ollenkaan. Itse olin kyllä ajatellut, että kengissä ei säästellä ja tottakai jokainen lapsi saa ihan uudet kengät, ei tarvi toisen linttaanastuttuja kenkiä käyttää. Mitenkäs muilla, saako teillä jokainen lapsi aina uudet kengät vai kierrätättekö??

kaikki kierrätetään, tietysti sillä oletuksella että ovat hyväkuntoisia ja siistejä.

Meillä on esikoisella ainakin niin löysät nilkat, että osatn aina uudet kengät.
Muotoutuvat sitten oman jalkansa mukaan.
Tyttö olisi hieman eri asia, kun on jämäkät nilkat mutta ostan myös hänelle uusina kengät.
Saappaat voin ottaa käytettynä, niissä ei ole muotoutuvaa pohjaa.
Meiltä jäävät kengät menee kirpparille, koska kuitenkin jotkut ostavat käytettyjä kenkiä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vieteritossu:
Kumpparit, juhlakengät, luistimet, monot ja huopatossut kierrätetään kunnosta riippuen, mut muuten uudet.

peesi, kyllä aina tarkistan kumppareidenkin kunnon ennenkuin siirrän ne odottamaan uutta käyttäjää.

Kumpparit kierrätetään ja juhlakengät yms. paremmat kengät. Jotkut talvikengätkin saattavat päätyä kiertoon ns.varakengiksi jos ovat erityisen hyvässä kunnossa. Lenkkarit heitän laakista roskiin (ja kangaskengät yms.). Uudet pohjalliset ostan saappaisiin ja talvikenkiin.

Kumpparit, juhlakengät, luistimet, monot ja huopatossut kierrätetään kunnosta riippuen, mut muuten uudet.

Minäkin ajattelisin, että kumpparit ja todella harvoin (ainakin meillä) käytettävät juhlakengät voisivat kiertää, samoin nuo luistimet ja monot, koska niitäkin tullaan harvemmin käyttämään. Meillä pojat vielä pieniä, joten käytännössä en vielä tiedä kuinka menee.

Itse en voisi kuvitella ostavani käytettyjä kenkiä itsellenikään, vaikka vaatteita kirppikseltä joskus ostankin. Jalkoja alkaa pakottaa jo pelkästä ajatuksesta.

Näin, yhdelläkään ei ole jalan asennossa virhettä joten käytöstä poistuneet hyväkuntoiset laitan uffin tai vastaavan laatikkoon, koska on paljon lapsia jotka ovat iloisia siitä että heillä on edes kengät.
Erääseen Afrikan maahan ystäväni vei mennessään 3 matkalaukullista kenkiä, koska siellä ei lapset pääse kouluun jos eivät omista kenkiä ja osa kulkee kilometrejä paljain jaloin päästäkseen kouluun koulun portilla sitten laittavat kengät jalkaan jotta ne pysyisivät hyvänä mahdollisimman kauan