Kielioppikysymys, Hän vai Se

No eihän se kuollut ruumis se hieno mies ole, vaan se aiempi elävä ihminen, ja jälkimmäisestähän siinä puhutaan. Samaten jos sanotaan, että Jarmo-vainaa oli hieno mies, niin vainaa on nykyinen titteli, ja Jarmo ajatellaan elävänä, joka vain on siirtynyt tavoittamattomiin tai josta siis puhutaan vain menneessä aikamuodossa, ellei uskota hänen kummittelevan tai juttelevan pilven reunalta.

• Tykkää
Reactions: Heartless Bitch
Alkuperäinen kirjoittaja Äkäinen Hra Majuri;26481475:
Elävistä ihmisistä puhutaan hän, mutta kuolluthan ei elä, joten mun tulkinnan mukaan se on se

ihmisistä puhuttaessa hän, oli sitten elävä tai kuollut. eläimistä,esineistä ja asioista puhuttaessa se.

Alkuperäinen kirjoittaja Äkäinen Hra Majuri;26481349:
Kertokaapas, kun ihminen on kuollut niin onko kuollut silloin hän vai se?

Esim. Hän oli hieno mies tai Se oli hieno mies, kumpi noista on siis kieliopillisesti oikein?

Lukiossa olin hyvä äidinkielessä, mutta kummasti ne kielioppisäännöt on päästä putoillut - olen kai sitten entinen kielimies.
Äänestän silti HÄN.

:O Ihan tosissaanko tätä täällä pohditaan, voi elämä. Siis ei kai nyt kenenkään mielestä ihmisen persoona muutu esineeksi tai eläimeksi kuoltuaan?

Henki/persoona, joko ruumiilla tai ilman, on hän, ja kun viitataan pelkkään ruumiseen, se on se. Ennen hautajaisia ruumiista yleensä käytetään muotoa hän, kunnioitussyistä, varmasti uskomuksellista perua myös (henki ei vielä siirtynyt taivaaseen tms, eli ei taydellistä eroa ruumiista) sekä helpompi omaisille tottua vähitellen siihen että läheinen on kuollut.

Hän on hyvä mies. Hänellä on kylmä. Hänen kehonsa tärisee. Se alkaa muuttua siniseksi. Hän menettää tajuntansa ja kuolee. Hän ei enää kärsi. Hänet haudataan hiljaisuudessa. Hänen ruumiinsa haudataan arkussa. Se hajoaa mullaksi vuosien kuluessa. Ehkäpä matokin puraisee siitä. Hän on usein ajatuksissamme, hän oli hyvä mies.

Yhteistyössä