Kielimuuri treffeillä

  • Viestiketjun aloittaja High
  • Ensimmäinen viesti
High
Olen menossa treffeille saksalaisen miehen kanssa, joka on asunut vuosia Suomessa, muttei mielellään puhu paljon suomea. Minä taas en puhu sanaakaan saksaa.

Hän puhuu täydellistä englantia ja se on melkein ainoa yhteinen kielemme. Kirjoitan todella hyvää englantia, mutta toisinaan jännitän englannin puhumista. Ääntämiseni on ihan ok, mutta olen hitusen liian perfektionisti, joten minua vaan jännittää hirveästi kielen käyttäminen.

Pelkään, etten jotenkin saa annettua itsestäni tarpeeksi irti, koska muuten olin melko verbaali ihminen?

Minun pitäisi soittaa hänelle huomenna ja sekin jännittää. Olen kyllä tavannut hänet kerran jo pikaisesti, mutta silloin emme ehtineet kovin pitkään puhua.

Onko vinkkejä, ideoita, kokemuksia? :)
 
On kokemuksia :D
Tapasin saksalaisen mieheni 2002, ja kielimuuri oli alussa aikamoinen. Mä olin juuri tullut maahan ja puhuin kieltä vain muutaman sanan, ja mies oli unohtanut oikeastaan kaiken oppimansa englannin, joten piirsimme jopa osan asioista lapuille. Myös mun englanti oli tuolloin hyvin heikko, se oli ekoja hetkiä kun koskaan käytin kieltä käytännössä.
Teillä siis hyvät lähtökohdat!

Ehdotan, että sanot miehelle heti aluksi, jos kovasti jännität, että sinua jännittää kielitaitosi riittävyys. Sitten unohdat koko asian ja heittäydyt tunnelmaan :)! Tsemppiä treffeille, suosi saksalaista ;)
 
Tipu Topakka
Kylläpä tuli ihan vanhat ajat mieleen :D Kun tapasin aviomieheni, en puhunut sanaakaan saksaa, eikä mies suomea. Molemmat puhuttiin kiikun kaakun englantia. Kyllä taidettiin siinä alussa käsillä ja jaloilla puhua, kun ei aina osannut sanoa sitä mitä haluais. Mutta siihen alkuun se riittii aivan vallan mainiosti :D Kunhan alku jännityksestä pääsee, niin huomaat höpöttäväsi kaikkea maan ja taivaan välillä ja aivan sama menekö väärin. pääasia, että saat sanottavsi sanotuksi edes jotenkin.
 
Kyllä siellä pärjää vaikka elekielellä jos niikseen tulee! :D

Itse oon jutellut useita tunteja ihmisten kanssa, joiden kanssa ei ollut yhtäkään yhteistä kieltä. Silti tulimme hyvin juttuun ja ymmärsimme kaiken mitä toinen sanoi. Myöhemmin tuli tulkki paikalla ja hältä sit varmistettiin, että oltiin oikein ymmärretty asiat. Kasvotusten kun on, niin ei se kieli ole tärkeä.
 
AP
Ihania kokemuksia. Kiitos hirveästi kannustuksesta. Täytyy vaan yrittää rentoutua, ehkä kielimuuri voi tuoda eteen hauskoja tilanteitakin... Mielelläni luen lisää vastaavia tarinoita.
 
vieras
Rohkeasti vain! Ja kerro miehelle tosiaan, että jännität englannin puhumista. Kyllä se siitä lähtee alkukankeuden jälkeen!
Itsellä oli poikaystävä italiasta, eikä mitään yhteistä kieltä. Olimme tunteneet 2vko kun lähdin hänen kotiinsa italiaan, jossa ei myöskään kukaan puhunut mitään samaa kieltä kanssani! Äkkiä sitä oppi kun oli pakko, toisaalta myös hyvin pärjäsi! Ja on yksi elämäni hienoimista reissuista! Nyt puhun melkein kuin äidinkielenä italiaa, mies sujuvasti suomea -joten ymmärretään loistvasti toisiamme! =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Rohkeasti vain! Ja kerro miehelle tosiaan, että jännität englannin puhumista. Kyllä se siitä lähtee alkukankeuden jälkeen!
Itsellä oli poikaystävä italiasta, eikä mitään yhteistä kieltä. Olimme tunteneet 2vko kun lähdin hänen kotiinsa italiaan, jossa ei myöskään kukaan puhunut mitään samaa kieltä kanssani! Äkkiä sitä oppi kun oli pakko, toisaalta myös hyvin pärjäsi! Ja on yksi elämäni hienoimista reissuista! Nyt puhun melkein kuin äidinkielenä italiaa, mies sujuvasti suomea -joten ymmärretään loistvasti toisiamme! =)
asutteko italiassa vai suomessa?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Rohkeasti vain! Ja kerro miehelle tosiaan, että jännität englannin puhumista. Kyllä se siitä lähtee alkukankeuden jälkeen!
Itsellä oli poikaystävä italiasta, eikä mitään yhteistä kieltä. Olimme tunteneet 2vko kun lähdin hänen kotiinsa italiaan, jossa ei myöskään kukaan puhunut mitään samaa kieltä kanssani! Äkkiä sitä oppi kun oli pakko, toisaalta myös hyvin pärjäsi! Ja on yksi elämäni hienoimista reissuista! Nyt puhun melkein kuin äidinkielenä italiaa, mies sujuvasti suomea -joten ymmärretään loistvasti toisiamme! =)
asutteko italiassa vai suomessa?
Tällä hetkellä suomessa miehen töiden takia, tarkoitus palata italiaan jossain vaiheessa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Rohkeasti vain! Ja kerro miehelle tosiaan, että jännität englannin puhumista. Kyllä se siitä lähtee alkukankeuden jälkeen!
Itsellä oli poikaystävä italiasta, eikä mitään yhteistä kieltä. Olimme tunteneet 2vko kun lähdin hänen kotiinsa italiaan, jossa ei myöskään kukaan puhunut mitään samaa kieltä kanssani! Äkkiä sitä oppi kun oli pakko, toisaalta myös hyvin pärjäsi! Ja on yksi elämäni hienoimista reissuista! Nyt puhun melkein kuin äidinkielenä italiaa, mies sujuvasti suomea -joten ymmärretään loistvasti toisiamme! =)
asutteko italiassa vai suomessa?
Tällä hetkellä suomessa miehen töiden takia, tarkoitus palata italiaan jossain vaiheessa..
saanko udella mistàpàin italiaa miehesi on? me ollaan tàssà milanossa
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Rohkeasti vain! Ja kerro miehelle tosiaan, että jännität englannin puhumista. Kyllä se siitä lähtee alkukankeuden jälkeen!
Itsellä oli poikaystävä italiasta, eikä mitään yhteistä kieltä. Olimme tunteneet 2vko kun lähdin hänen kotiinsa italiaan, jossa ei myöskään kukaan puhunut mitään samaa kieltä kanssani! Äkkiä sitä oppi kun oli pakko, toisaalta myös hyvin pärjäsi! Ja on yksi elämäni hienoimista reissuista! Nyt puhun melkein kuin äidinkielenä italiaa, mies sujuvasti suomea -joten ymmärretään loistvasti toisiamme! =)
asutteko italiassa vai suomessa?
Tällä hetkellä suomessa miehen töiden takia, tarkoitus palata italiaan jossain vaiheessa..
saanko udella mistàpàin italiaa miehesi on? me ollaan tàssà milanossa
Roomasta. =)
 
Tipu Topakka
Mielettömän hyvätapainen :D Ottaa naisen huomioon ihan kaikessa, lellii ja hemmottelee :heart: Välitön ja hassu. Kun asuttiin Suomessa ja se saatto vaan alkaa laulaa jotain sävelmää mikä sillä oli jäänyt päähän soimaan keskellä kauppaa, niin ihmiset katto, että onko tuollakin kaikki kupit kaapissa :LOL: Mutta sellasia nää saksalaiset on. Ilosia, kovia höpöttämään ja tykkäävät juhlia isolla porukalla!
 
Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Okei, typerää lokerointia, mutta millaisia teidän saksalaismiehenne ovat? Minut yllätti tuon tulevan treffiseuralaisen mielettömän hyvät tavat.
Hyvätapainen myöskin, mutta on pikkuhiljaa luopumassa niistä kahden Suomessa asutun vuoden jälkeen :D (esim. avasi aina ennen ihmisille ovia, mutta ei tee sitä enää koska porukka vaan marssii sisään, KUKAAN ei sano kiitos eivätkä myöskään "tue" ovea niin että se pysyisi seuraavallekin auki...) Jää aina "jumiin" ovelle koska ihmiset vaan menee sisään jonona vaikka tarkoitus oli avata ovi vain yhdelle mummolle tms.

On täsmällinen ja ärsyyntyy, jos ihmiset tai kulkuvälineet ovat myöhässä. Byrokratian kanssa kärsivällinen. Minun kertomista asioista ei välttämättä kyllä muista mitään :D

Ei ole tippaakaan mustasukkainen vaan luottaa minuun.

Osoittaa hellyyttä (vielä seitsemän vuoden jälkeenkin :)) myös julkisilla paikoilla eikä pelkää pitää kädestä, oon kuullut että joskus jopa aikuisilla miehillä voi olla pelko että joku saattaa nähdä ja pitää pehmona...

Ihana se on :heart: :heart: :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tipu Topakka:
Mielettömän hyvätapainen :D Ottaa naisen huomioon ihan kaikessa, lellii ja hemmottelee :heart: Välitön ja hassu. Kun asuttiin Suomessa ja se saatto vaan alkaa laulaa jotain sävelmää mikä sillä oli jäänyt päähän soimaan keskellä kauppaa, niin ihmiset katto, että onko tuollakin kaikki kupit kaapissa :LOL: Mutta sellasia nää saksalaiset on. Ilosia, kovia höpöttämään ja tykkäävät juhlia isolla porukalla!
Munkin mies laulaa liikennevaloissa ja joka paikassa :D
Jos sillä on kuulokkeissa hyvä biisi niin laulaa täysillä mukana eikä kyllä välitä mitä ihmiset ajattelee. Hymyilee myös ihmisille kadulla ja juttelee vastaantuleville lapsille, koirille yms. :)
 
AP
Kiitos viesteistä. Joo, tämäkin saksalainen mies oli mukava, kohtelias.... ja komea. En meinaa malttaa odottaa huomiseen ... sitä soittamista, mutta kun minun oli määrä soittaa huomenna, niin pitäydyn siinä. Eiköhän se yhteinen kielikin löydy... toivottavasti.
 

Yhteistyössä