Kielijänteen katkaisu, kertokaas kokeneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helitsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

helitsu

Jäsen
31.03.2007
980
0
16
Mulla 1,5v lapsi ja nyt sanoivat lääkärissä että on kohta katkaistava, kun on niin tiukka, eikä tule vielä kunnolla sanoja juurikin sen tiukkuuden takia.
Noh, soitin hammaslääkäriin ja kerroin tilanteen, sanoi että puudutetaan neulalla ja katkaistaan, siinä homma, mutta hänen mielestä on aika liian pieni lapsi vielä siihen hommaan, sattuuhan se kun neulalla suuhun pistetään.
neuvolatäti oli sitä mieltä että vasta joidenkin vuosien päästä, lääkäri taas sitä että nyt koska puhe alkaa kehittymään...

Onko kokemuksia ja kertokaas?

ÄLÄ TEE SITÄ.

Multa meinas neuvolatäti pistää poikki kun olin tuon ikäinen, äiti sano että vitut pistät. Mäkin aloitin vähän myöhempään puhuu, mutta ihan muista syistä. Yllättäen MULLE ei tullu mitään pahempia puhevikoja mutta siskolla ja veljellä, joilla molemmilla ihan normaalit kielet, tuli ärrä ja ässävikaa pikkasen.

Turhaa hömpötystä tuollainen, aiheuttaa kipua pienelle lapselle ilman mitään kunnon syytä. Kyllä se sitten puhuu kun haluaa.

Mun pojalta katkaistiin kun oli vajaa kaksi kuukautta. Hammaslääkäri vain napsaisi jänteen poikki, ei mitään puudutuksia. Itki hieman, mutta rauhoittui tissille saman tien. Olen kuullut että mitä vanhempi, sitä hankalampi toimenpide.

Meillä esikoiselta katkaistiin 10 kk ikäisenä. En muista puudittiko ees. Poika lopetti huudon heti ku pääsi syliin. Uudestaan olis pitäny katkaista 2 v, mutta hammaslääkäri ei tehny sitä, ku olis ollut liian hankalaa ja pakottamista.

Ihme ettei sitä ole teillä jo aikaisemmin katkottu? Mutta oikeesti voi vaikuttaa paljonkin puheeseen, joten siinä mielessä kannattaa leikata jänne.

Esikoiselta se katkaistiin, oisko hän ollut juuri tuon n. 1½ vuoden ikäinen. Ei sitä puudutettu, vaan lääkäri oli taitava, ja kerralla sen nipsaisi poikki. Poju ei edes huomannut sitä. Tuon vuoksi mä olen sitä mieltä, että puudutus on turhaa, koska sen saa niin nopeasti leikattua, että puudutuksen kanssa kärsimys tuplaantuisi.

niin puheeseen se vaikuttaa, mutta toisaalta eihän kaikki 1,5 vuotiaat vielä puhu, mut tuosta lapsesta olen huomannut että kovasti yrittää mutta ei saa vaan kaikkea sanottua kunnolla. Ja kieli ei tule ulos asti.
Neuvolatäti sanoi että se saattaa siitä löystyä itsestään kun lapsi kasvaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Meillä esikoiselta katkaistiin 10 kk ikäisenä. En muista puudittiko ees. Poika lopetti huudon heti ku pääsi syliin. Uudestaan olis pitäny katkaista 2 v, mutta hammaslääkäri ei tehny sitä, ku olis ollut liian hankalaa ja pakottamista.

Ihme ettei sitä ole teillä jo aikaisemmin katkottu? Mutta oikeesti voi vaikuttaa paljonkin puheeseen, joten siinä mielessä kannattaa leikata jänne.

sitä ei ole huomattu aikaisemmin, tai ollaanhan me vanhemmat, mutta nyt tuli siitä puhe neuvolalääkärissä

Pojalta leikattiin laitoksella jo. Nopea nappasu ja itku loppu heti kun syliin pääsi. Oli pakko koska ei saanut imetyksi kunnolla. Mieheltä leikattiin 4v ja vieläkin muistaa sen tuskan. Puuduttamatta siis.Olen kuullutt että kannattaa tehdä mahd aikaisin koska pikkuvauvalla kudos on pehmeämpää kun isommalla ja toimenpide helpompi.

Meillä katkastiin kun poika täytti 5v. Sitä napattiin vaan vähän poikki. Kadoksissa l ja r- kirjaimet. Niin nyt tulee sitten l jo, kun tehtiin kesäkuussa. Annettiin sellanen rauhottava lääke ja sitten se vaan napattiin. Ei mitään puudutuksia. Pieni homma oli vaan sitten...vaikka itekin jännitin hurjasti. Oltiin varmaan n.10 min siellä hammaslääkärissä.

No jos syö hyvin niin en välttämättä leikkais.

Meillä esikoinen ei imenyt rintaa ollenkaan kun ei pysynyt. Tyksin mielestä turha leikata osastolla ku kuitenkin tuttipullosta sai maidot juotua. :/
kiinteiden syönti hankaloitui tosi paljon kun piti hieman kökkösempää ruokaa syödä ja siksi se sitten päätettiin leikata. Uudestaan olis tosiaan tarvinnu leikata, mutta vielä en oo siihen suostunu. Pojalla on hieman puheen viivästymää. Mutta tarhassa aloitettuaan on puhekin kehittynyt hyvin. Nyt poika 4,5v ja tuskin ees mennään leikkaukseen enää.

juu itsekin jännitän hullun lailla, kun on kuitenkin vielä aika pieni lapsi, mut kuitenkin sen verran iso että ymmärtää ja osaa pelätä. Ja pelkää kahta kauheammin jos ei tajua mistä on kyse.
Toisaalta en haluais tuottaa toiselle tuskaa, mut sit taas jos ajattelee järjellä niin lapsen hyväksihän se vaan on.
Mutta kunhan nyt odottelen mitä ilmoittavat, ja itse lopulta sen päätöksen teen

Niin on siinä se toinenkin puoli. Jos lapselle jää tai on r-s-l vika tai joku noista, voi kiusaaminen olla raakaa ja julmaa. Ja se kestää paljon pidempään, satuttaa lujempaa ja jättää pysyvät arvet, kuin pikku leikkaus.

Joo tiedän, minulta on leikattu jänne itseltäkin. Silti r vika ja EDELEEN aikuisetkin saattavat nauraa päin naamaa kun ärrä tulee hassusti. :/

Mun mieheltä olisi lapsena pitänyt se leikata, jostain syystä oli sitten jäänyt tekemättä ja nyt likemmäs nelikymppisenä ei häiritse millään lailla elämää että ei ole leikattu. Eikä ole ollut puhevikoja tai puheen viivästymää tai huonoa syömistä lapsena. Joten hänen kohdalla ainakin olisi ollut täysin turha toimenpide.

niin, ja kun tosta puheviasta ei voi vielä tietää, puhuu jo nyt tosi paljon, mut ei mitään kunnon sanoja, tai on siellä äiti ja isi ja sellaset perusjutut, ja se jänne voi sieltä löystyä kun tarpeeks höpöttää ja harjoittelee.....

Alkuperäinen kirjoittaja helitsu:
niin, ja kun tosta puheviasta ei voi vielä tietää, puhuu jo nyt tosi paljon, mut ei mitään kunnon sanoja, tai on siellä äiti ja isi ja sellaset perusjutut, ja se jänne voi sieltä löystyä kun tarpeeks höpöttää ja harjoittelee.....

Teillä on oikeesti aika hyvä tilanne, joten pikkasen ihmettelen nlan suositusta leikata jänne nyt.

Meillä esikoinen, leikkauksesta huolimatta, sanoi ekat sanat vasta 2 v paikkaille.

Yhteistyössä