Kielijänteen katkaisu hammaslääkärissä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Millainen toimenpide tuo on? Onko kenenkään lapselle tehty tuota hammalääkärissä? Miten meni? Mitä lapsi sanoi toimenpiteen jälkeen?

Itsellä 4v lapsi, jolla tuo on edessä. Ei kuulemma puuduteta ollenkaan... Hirvittää ajatuskin. Jääköhän tuosta hammaslääkärikammo loppuiäksi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Millainen toimenpide tuo on? Onko kenenkään lapselle tehty tuota hammalääkärissä? Miten meni? Mitä lapsi sanoi toimenpiteen jälkeen?

Itsellä 4v lapsi, jolla tuo on edessä. Ei kuulemma puuduteta ollenkaan... Hirvittää ajatuskin. Jääköhän tuosta hammaslääkärikammo loppuiäksi.

meillä tehtiin 6-vuotiaalle hammasklinikalla oysissa lyhytkirurgiana ja nukutuksessa.

Meillä 8kk pojalla jänteen napsaisu edessä kuuuden päästä hammaslääkärissä. Kuuluma puudutteen laittaavat ja napsaisee jänteen vaan poikki. Nyt kuuluma helpompi kuin vanhempana olisi jänne jo "rustoittunut"...

Onko tämä kielijänteen katkaisu siis hammaslääkärin heiniä vai tekeekö sitä muutkin? Muitelisin kuulleeni että minulle sen on tehnyt korvanenäjne-lääkäri.

Esikoiselta leikattiin 10 kk ikäisenä h.lääkärissä. Jotenkin taisivat puuduttaa. Hetkessä oli ohi. Uudestaan olis pitäny leikata reilu 3v, mutta ei sillo tehty. Hammaslääkäri sanoi että ei ota riskiä, että poika ei kanna hoitaa hommaa loppuun vaan "vuotaa" kuiviin. Nukutuksessa olis tehny, mutta mä taas totesin että 3 v ei turhaan nukuteta.

meidän kummipoika 5v. kävi juuri kyseisessä toimenpiteessä ja kyllä ne puuduttivat ennen jänteen nipsaisua, meidän pojalla toimenpide tehtiin ihan vauvana ja silloin ei puudutettu

kait se on vähän tuosta iästä kiinni puudutetaanko vai ei, lapsen ollessa pienempi toimenpidekin on helpompi (näin meille kerrottiin silloin)

Meillä 8 kk vanhalta napsastiin vain poikki, poika vain hymyili, ennen toimenpidettä, toimenpiteen aikana ja sen jälkeen. :)

Ei puudutettu, sattuu varmaan ainakin yhtä paljon kuin koko toimenpide

Mulla on tiukka kielijänne, en saa kieltä pitkälle ulos suusta. Muita haittoja en näe ja puhun ihan normaalisti. Olen jo yli 30 vee.

Ihmettelen kanssa, miksi pitäisi katkaista?

Hammaslääkärini sanoi, että jos haluan, hän voi sen nipsaista poikki, ei sanonut syytä. Ylähuulijännekin on alhaalla, eli kun hymyilen, etuhampaista näkyy vain puolet. Onko tässä jotain ongelmaa? Lapsellani sama homma.

Alkuperäinen kirjoittaja mimomamo:
anteeks, mut miks tällaista tehdään?? :o

Jos on kireä kielijänne.Silloin se voi vaikuttaa esim puheen oppimiseen.=)

okei, kiitos tiedosta. Mä vallan järkytyin ku en oo tollassestakaa mitää tienny. Kaikenmaailman tavoilla sitä lapsia silvotaa, luulin että ympärileikkaukset olis ainuita...

anteeks, mut miks tällaista tehdään?? :o

Jos on kireä kielijänne.Silloin se voi vaikuttaa esim puheen oppimiseen.=)

okei, kiitos tiedosta. Mä vallan järkytyin ku en oo tollassestakaa mitää tienny. Kaikenmaailman tavoilla sitä lapsia silvotaa, luulin että ympärileikkaukset olis ainuita...

ei ole varmaan lapsellekka kivaa kun ei saa kieltä kunnolla ulos suusta,vain alahuulen päälle ja tosiaan ärrän sanominen voi olla vaikeata.se ei todellakaan ole mitään silvontaa.......

Yhteistyössä