Kiel(t)en oppimisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lingvisti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lingvisti

Vieras
Tämä on tällaista alkeellista pohdintaa, kun olen vielä niin vähän aiheeseen perehtynyt. Mutta täältä varmaan löytyy tietotaitoa tähänkin. Aiheena siis lapsen kielellinen kehitys. Pahoittelut siitä, että pohdinta on vielä tosi jäsentymätöntä.

Käytättekö te muita kieliä kuin äidinkieltänne lapsen kanssa? Ja jos käytätte, missä vaiheessa ja millä tavalla olette ne ottaneet kuvioihin mukaan? En tarkoita nyt tietenkään kaksikielisyyttä, vaikka sekin minua kiinnostaa, vaan vieraiden kielten käyttämistä äidinkielen ohessa.

Voiko se jollain tavalla sekoittaa lapsen kielellistä kehitystä, jos käyttää vieraita kieliä? Esim. lauleskelee lapselle vieraalla kielellä? Ja jos sekoittaa, mikä kehitysvaihe on silloin kaikkein herkin?

Aihe on alkanut minua kiinnostaa, koska lauleskelen usein vauvalleni (5kk) englanniksi. Samoin sanon usein jotain fraaseja eri kielillä (jos vauva aivastaa, sanon terveydeksi, bless you, prosit, gesundheit). Muuten käytän vain suomea.

Miten te muut?

Käytetään suomen lisäksi myös ruotsia, ihan vaan siksi että vaavi oppisi helposti myös toisen kotimaisen. Kerran huomasin bussissa isän ja pojan, isä puhui pojalle ruotsiksi ja poika vastasi isälle suomeksi. :) Eli tuskin se sekottaa mitään.

EDIT: Tai mikä vaavi tuo enää on, 1v 4kk. :D

ei pitäisi vaikuttaa negattivisesti kielen kehitykseen. itse olen lauleskellut lapselle englanniksi ja usein katson bbc:n uutisia niin että hänkin kuulee. jos lapsi kuulee paljon jotakin muuta kieltä kuin äidinkieltään kielellisen herkkyyskauden aikana (0-2v), niin kyseisen kielen oppiminen voi olla hänelle myöhemmin tavallista helpompaa.

Kiitos vastauksista! Hyvä juttu, että ei pitäisi ainakaan mitään haittaa olla. Sen verran tämä mua kiinnostaa, että täytyy hankkia vielä jotain kirjallisuutta aiheesta.

Yhteistyössä