Kevyt ruoka vuorokausi ennen nukutusleikkausta

• Viestiketjun aloittaja "jaaha"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Ihan tavallista ruokaa vaan. Tarkoittaa, ettei mässätä kebabeja ja makkaraperunoita koko päivää ja vielä illallakin. Kaasunmuodostumisen vuoksi kannattaa (oman itsensä takia) vältellä myös tuoretta ruisleipää, kaali- ja sipulikasveja.

kolmen kohta teinin äiti
Noin yleisesti ottaen proteiinipitoinen ruoka on hyödyksi ennen leikkausta, mutta en itsekään mitään isoa pihviä vetelisi välttämättä juuri ennen nukkumaan menoa... Joku maitoproteiinipitoinen iltapala ehkä, kera täysjyväleivän ja päällysten voisi olla sopiva iltapala, ajatellen että nukutus on aamulla.

[QUOTE="vieras";25928444]No ei pidä paikkaansa ainakaan yleisellä tasolla. Ja ei tarvitse valmistautua operaatioihin syömällä sosemaista ruokaa. Se on kaiken järjen vastaista. Joku suolistontyhjennyksen vaativa leikkaus on eri juttu. Niihin on ihan omat ohjeet.[/QUOTE]

Ei tarvitsekaan, enkä ole missään sanonutkaan että pitäisi syödä sosemaista ruokaa. :D Itse kuitenkin tein niin. Se on kuitenkin fakta, että ruoan pitää olla kevyempää, helposti sulavaa. Mulla on kaksi sektiota tehty, ja omalla kohdallani ainakin suoliston kannalta oli parempi tuo sosemainen ruoka kuin ns. normaali ruoka ennen leikkausta, vaikkei virallisten suositusten mukainen olekaan. :)

"vieras"
Ei tarvitsekaan, enkä ole missään sanonutkaan että pitäisi syödä sosemaista ruokaa. :D Itse kuitenkin tein niin. Se on kuitenkin fakta, että ruoan pitää olla kevyempää, helposti sulavaa. Mulla on kaksi sektiota tehty, ja omalla kohdallani ainakin suoliston kannalta oli parempi tuo sosemainen ruoka kuin ns. normaali ruoka ennen leikkausta, vaikkei virallisten suositusten mukainen olekaan. :)
Niin, siis oikeastaan vaan pitää olla ei-ällörasvaista ja välttää vaan niitä ruoka-aineita, joista tulee itselle jotakin selvää ongelmaa. Muuten voi syödä ihan normaalisti. Ei ole erikseen olemassa "helposti sulavaa" ruokaa. En tiedä sitten mikä on "suoliston kannalta parempi ruoka" ja miten se liittyy sektioon, mutta kai sitä kaasua tuottavaa ruokaa mieluusti ainakin välttää ennen leikkausta, ettei sitten tarvitse tuntitolkulla sängyssä maatessa koko ajan piereskellä. Voihan se olla, että tämä on yksi syy, että ei suositella leikkauspotilaille "huonosti sulavaa ruokaa", että saavat rauhassa operoida ilman kaasuhaittoja.

Yhteistyössä