kevyet vohvelit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja herkuttelia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

herkuttelia

Vieras
lapsilla tekee mieli vohveleita (nekun ei oo niitä saanut sitten viime kesän jälkeen)
nyt sit tuli mieleen että tietty voisin tehdä niitä tavallisia mutta nehän taitaa olla aika lihottavia.

eli onko vohveleista joku kevyt versio että minä laihduttajanikin voisin niitä syödä ilman että katselen kun muut syö vohveleta ja minä popsin porkkanoita.

mitä siien tulis? ja montako pistettä vie?
entäs mansikkahillosta (itsekeräämiä mansikoita mutta muutama ruokalusikallinen sokeria laitettu paljonko lähtee pisteitä

iltaan mennessä ois kiva tietää kun alan tekeen.

Nämä nyt ei ole kovinpaljon kevyempiä mutta itse olen tämän lettu, pannari, vohveli asian kanssa toiminut näin (kuten muunkin herkuttelun) eli silloin, kun herkuttelen niin yritän valmistaa herkun niin, että siinä on mahdollisimman paljon hyviä ravintoaineita:

Eli esim. munan voi jättää kokonaan pois, jos osan jauhoista laittaa soijajauhoa (siitä tulee reilusti proteiinia - toki munastakin mutta keltuaisen pahat rasvat jää näin pois) Ja munastahan ei ole pakko käyttää keltuaista vaan voi laittaa 2 valkuaista (= hyvää proteiinia mutta pahat rasvat lähes pois. Yli 90% kun munan rasvasta on keltuaisessa ja vastaavasti proteiinista valkuaisessa)

Laitan osan jauhoja grahamia tai vastaavaa niin tulee kuitupitoisempaa.

Laitan sokeria vain sen verran, että saa kauniin pinnan (eihän sitä sokeria tarvitse ollenkaan laittaa, jos ei halua) - jokainen voi sitten päällysteillä makeuttaa halunsa mukaan (jää osa tyhjistä kaloreista pois)

maitona aina rasvaton maito ja usein nesteen jatkeena jokin vähänatriuminen vissy (tulee hyvä rakenne ja maustetuista vielä vänkää sivumakua - ja taas osa kaloreista pois ja verrattuna kevyt tai täysmaitoon myös rasvat pois)

Suosin pannaria sillä se on kypsennyssysteemin takia luonnollisesti rasvattomin ja sitten letut paistan kylmäpuristetulla oliiviöljyllä tai kylmäpuristetulla rypsiöljyllä niin ovatpahan rasvat ainakin hyviä rasvoja.

Neuvot ei ehkä kovin hyviä, koska mun vohvelitietämys on nolla... Niitä, kun en ikinä tee - mutta koita noista soveltaa, jos joku käy :) Ja tietty sitten, jos muksut tyytyisi lettuihin tai pannariin?

Eli turha pingotus pois mutta herkusta voi tehdä "funktionaalisemman" - niin mulle ainakin jää parempi omatunto herkuttelusta.

Kannattaa myös muistaa, että myös "pahoja" ruokia voi silloin tällöin syödä - ei painonhallinta siihen kaadu. Tietysti joillakin on sitä vikaa, että yksi herkku käynnistää "lumivyöryn" ja taas saa taistella makeanhimon suitsimiseksi mutta siitäkin ongelmasta lienee parempi tosissaan yrittää eroon muilla keinoin kuin hysteerisesti herkkuja välttämällä - normaali elämä tässä kai tavoitteena on?

Herkullisia vohvelikestejä!