Kevät tule jo! (viherpeukaloturhis)

Nalkuttava Talonmies

Aktiivinen jäsen
29.08.2007
28 309
0
36
Mä alan olla valmistautunut jo kevään tuloon, mutta missä se luuraa? Sormet syyhyää aloittamaan esikasvatusta, mutta mulla on lyhyen kasvatuksen vaativia rehuja. Oi, miksei jo ole Vappu.

Mitäs teillä on tulossa jo tai suunnittelilla?

Mä ostan vihannekset valmiina taimina, paitsi keltaista päärynätomaattia ja kukkakaalia on tulossa omasta takaa (joo ja salaatit sun muut nopeasti kasvavat). Kesäkukista panostan mm kosmoskukkiin ja malvoihin istutuksissa. Ja ostin just 45 gladiolusta, 10 daaliaa ja 15 liljansipulia. Kyllä noilla saa ruukkuihin hieman täytettä.

Kaveriksi kaivataan mm uusia kärhöjä (istutan sitten syksyllä takapihalle) ja lamoavia kesäkukkia taimina (esim istukaslobeliaa ja lumihiutaletta sekä miljoonakelloa). Ja amppelitkin pääsen varaamaan vapun tienoolla. Tänä vuonna pitää mennä huhtikuun puolella, kun viimeksi oli suurimmaksi osaksi jo jättiamppelit varattu toukokuun ekalla viikolla... Ja ne runkomarketat pitää myös varata.

Uhkasin viime syksynä että pitää vähän vaihtaa kukkareseptiä, joten sääkukkaa ja pelargonioita ei näy. Mutta mihinköhän olisi mukava langeta niiden sijaan. Ainakin 15 isoa kukkaruukkua pitää täyttää, joista 2 on metrisiä halkaisijaltaan. Ja eihän se mun nälkääni meinaa riittää.

Miulla on kasvamassa 6 eri tomaattia tuolla, ne on jo kaikki taimella. Chilejä on 2 eri laatua, porukat toi tuliaisina siemeniä niin pitää testailla että kasvaako nuo. Sitten on vielä paprikaa, punaista ja mustaa. Vesimeloneja ajattelin myös tänä vuonna testata, mutta niitä en oo vielä ehtinyt kylvää.

Kukkia en oikein osaa kasvattaa, joten ne ostellaan sitten varmaan taimikaupasta. :)

Mutta sormet jo syyhyää päästä tuonne pihalle mylläämään.

Musta paprika kuulostaa eksoottiselta.

Mullakin on kasvatuskapasiteetti rajallista. Kasvihuoneessa ei ole lämmitystä ja huoneilmassa taas rehut tuppaavat venähtämämään. Joten paljon ostan itse ja erityisesti niitä, jotka vaatisivat pitkän kasvatusajan.

Porkkanoita vois esikasvattaa, niitä lapset tykkää kesällä maasta napsia ja ne mulla onnistuu aika hyvin kasvamaan. Muuta en laita, en jaksa niitä esikasvatusvirityksiä enää, ku en loppupeleissä missään oikein sit onnistu. Tulee vähä rimpuloita taimia joista ei sit tuu mitään kunnollisen näköstä.
Terassin tahtoisin lasittaa enskesänä et sitä voisin sit käyttää kasvatukseenkin: kirsikkatomskua, amppelimansikkaa sun muuta helppoa :)
Ison kukkapenkin aion tuhota, ja pari muuta. Maa on tässä aika huonoa ja multaa saa kantaa selkä vääränä, joten nyt loppu perennojen hyysäys! Tasaseks tää terassin ympärystä takapihalta, ja muutamia isoja kesäkukkaruukkuja ja that´s it! Mä haluan helppoa kaunista, ku en ilmeisesti sittenkään oo oikea viherpeukalo ku en saa oikein onnistumaan kaikkea mitä tahtoisin :whistle:

mut ihanaa kun tulee kevät ja lumet lähtee!!

Musta paprika kuulostaa eksoottiselta.

Mullakin on kasvatuskapasiteetti rajallista. Kasvihuoneessa ei ole lämmitystä ja huoneilmassa taas rehut tuppaavat venähtämämään. Joten paljon ostan itse ja erityisesti niitä, jotka vaatisivat pitkän kasvatusajan.

Meillä ei myöskään oo lämmitettyä kasvihuonetta, tosin oon mie raahannu sinne vanhan auton sisätilanlämmittimen jolla syksyisin oon vähäsen saanut sitten lisäaikaa kasvukaudelle. :)

Saa nähdä miten tuo musta paprika nyt kasvaa, Plantagenista löysin siemeniä jotka oli ihan pirun kalliita.
Vinkkinä muuten että tilasin netistä, sellasesta paikka kun Gary's Tomato Fest noita tomaatin siemeniä ja vaikka Jenkeistä saakka tuli niin hyvin kasvoi ja olivat halvempia kun täällä. Lisäksi valikoima oli melkosen laaja.
Kivasti kyllä löytyy noita kaikki kivoja taimia ainakin tuolta Plantagenista, kurkun miekin ostan valmiina ja sit jos jotain kivaa vielä löytyisi.

Meillä on tätä lääniä tässä ja vasta viime kesänä saatiin tuo takaosa tontista sellaiseen kuntoon, että sinne voi istutella kaikkea. Nyt on vaan vaikeuksia kun olisi niiiin kiva laittaa vähän kaikkea. :D

Porkkanoita vois esikasvattaa, niitä lapset tykkää kesällä maasta napsia ja ne mulla onnistuu aika hyvin kasvamaan. Muuta en laita, en jaksa niitä esikasvatusvirityksiä enää, ku en loppupeleissä missään oikein sit onnistu. Tulee vähä rimpuloita taimia joista ei sit tuu mitään kunnollisen näköstä.
Terassin tahtoisin lasittaa enskesänä et sitä voisin sit käyttää kasvatukseenkin: kirsikkatomskua, amppelimansikkaa sun muuta helppoa :)
Ison kukkapenkin aion tuhota, ja pari muuta. Maa on tässä aika huonoa ja multaa saa kantaa selkä vääränä, joten nyt loppu perennojen hyysäys! Tasaseks tää terassin ympärystä takapihalta, ja muutamia isoja kesäkukkaruukkuja ja that´s it! Mä haluan helppoa kaunista, ku en ilmeisesti sittenkään oo oikea viherpeukalo ku en saa oikein onnistumaan kaikkea mitä tahtoisin :whistle:

mut ihanaa kun tulee kevät ja lumet lähtee!!

Suodatinkangas alle :) Jos et jaksa koko maamassaa vaihtaa. Kyllä ne perennat pärjää..

Meillä on vaan tuo terassi mihin laitan kasveja, mutta sitäkin innokkaampana odotan :cool:
Herneitä laiton jo yhden erän- nyt versot ovat syöntikunnossa. Sitten lähempänä kesää pitää laittaa toinen erä herneitä ulos kasvamaan.
Miniauringonkukkia ostin- ne voi laittaa vasta ensi kuussa esikasvatukseen - loput ovat vielä mietinnässä...Varmaan ostan valmiina taimina amppelitomaattia tai jotain ihanaa syötävää =)

Mulla ei ole yhtään kevätfiilis :snotty: Lunta on pihalla ihan perkeleellisesti. Katolta pudotetut terassilla 1,5 metriä korkeana ja kolme metriä paksuna kaistaleena koko matkalta. Sisällä en ole jaksanut idättää mitään jatkuvan sairastelun takia. Mä taidan jättää kevään väliin :'(

Oi kyllä, kahta tomaattia, paprikaa, chiliä on tuolla jo kasvamassa :) Vesimeloni tänä vuonna uutena kokeilussa, jännätään saadaanko se pidettyä hengissä ja millainen mahtaa olla kasvatettavana. Ja jotain muuta tekis vielä mieli laittaa mutta ei taida tilaa löytyä enää kovin monelle :(

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Miä;23464507:
Puutarhuri ilman pihaa itkee täällä :D Nalkuttava, nuo lamoavat, lannoita ja latvo, sillä ne kasvaa :)

Mulla on hyvä toimittaja, ne kasvaaa ja kukoistaa aina vauhdilla. Mutta joo, loppukesästä tuppaa lannoitus jäämään, kun se isoin innostus latistuu ja kasteltavaa on ja on ja on... Lumihiutale ja miljoonakello ovat olleet mun laiskuudella parhaita, kun niitä ei tartte nyppiä. Surfiniat on ihania, mutta mä en kestä niiden siivoamista. Se tahma on kamalaa.

onneksi jälkikasvu nauttii vielä kastelusta ja tekee puolet mun hommista :xmas:

Mulla on hyvä toimittaja, ne kasvaaa ja kukoistaa aina vauhdilla. Mutta joo, loppukesästä tuppaa lannoitus jäämään, kun se isoin innostus latistuu ja kasteltavaa on ja on ja on... Lumihiutale ja miljoonakello ovat olleet mun laiskuudella parhaita, kun niitä ei tartte nyppiä. Surfiniat on ihania, mutta mä en kestä niiden siivoamista. Se tahma on kamalaa.

onneksi jälkikasvu nauttii vielä kastelusta ja tekee puolet mun hommista :xmas:

Miljoonakello on paras, reipas sheikkaus ja se on siinä :D Tykkäätkö vihreistä yhtään? Hopeaputous ja maahumala :heart:

Meillä kohta koulimista odottavat tomaatintaimet, on kirsikkatomaattia Gardener's Delight ja Hundreds and Thousands sekä uutena Red Alert runkotomaattia. Kahta eri paprikaa, ekat nostaa päätään mullasta, sekä cayennea jossa ei näy elonmerkkejä vielä lainkaan. Yrttejä laittelin joku viikko sitten, basilikaa, lehtikorianteria ja silopersiljaa. Pinaattia laitoin huvikseni isoon ruukkuun, saas nähdä mitä siitä tulee :) Herneenversoja syöty jo kaksi erää, pitäisikin laittaa uudet tulemaan.

Meillä pari vuotta asuttu tässä 60 vuotta vanhassa pihapiirissä. Pari isoa perennapenkkiä joista toinen on ihan kuollut, toisessa lähinnä kuunliljoja ja jotain keväistä, tulppaaneja jne. Nuo kumpikin olisi tarkoitus uusia. Sainkin anopilta viime vuonna daalioita, no arvatkaas unohdinko nostaa ne mukulat.. Pioneja meillä on toisaalla, jotain puskia, sekä viime vuonna laitettuja liljoa navetan päädyssä. Viime vuonna kasvatin siemenestä pelakuita, mutta pirskatit paleltuivat syksyllä, yks selvisi hengissä ja tekee uutta lehteä.

Kaikki siemenet on Hyötykasviyhdistykseltä, haaveilen pääsenväni heidän taimitorille toukokuun lopussa Annalan tilalle. Asumme liki 400km päässä, mutta eihän sitä tiedä.

Ihanaa kun kevät tulee..

Alkuperäinen kirjoittaja Miä;23464618:
Suodatinkangas alle :) Jos et jaksa koko maamassaa vaihtaa. Kyllä ne perennat pärjää..

Pärjäähän ne kyllä ja on mulla suodatinkangas mut jotenki vaan en jaksa taajoa noiden penkkien kans. Ne on entinen asukas perustanu, ja mä oon taistellu niiden kans tässä 3kesää mitä ollaan asuttu tässä. Tiivistynyttä maata, ja laihaa, rikkaruohoja, lajeja sikinsokin sen sataa sorttia joku 1 tai kaks, ja sit sitä helvatun ukonkelloa/peurankelloa pukkaa joka helvtin paikasta! Oon kyl saanu noita paranneltua, vaan nyt oon kaivanu ja jakanu ja siirrelly niitä niin paljon etten enää jaksa :kieh: Jätän tuonne tollasen yhen penkin jonne oon keränny kaikkee, ja se on ihan hyvännäkönen, mut nää vanhat penkit...oon vaan jo niin kyllästyny niihin. Kerään toki lempikasvit talteen jonneki "lastentarhaan", jos vaik joskus siirrän ne sit jonneki ku taas perennapenkin perustaminen kiinnostaa :)
Nyt mua kiinnostaa lähinnä syötävät kasvatettavat, ja oon haaveillu lämmitettävää kasvihuonetta, mut jos mä lasittaisinki ton terassin, niin se toimis sit siinä ohella kasvarinaki :)

kasvima on piirretty uusiksi. mansikkaa tulee puolet lisää eli n 160 tainta. uuet kankaat + hiekkaa väleihin. omenapuut on varattuna 3kpl. vedelmat on jo valeistutuksessa. sain tutulta viime kesänä. lapin nauhukset on kans jo valmiina, tulevat pörriäs houkuttimiksi :D 3xpun viinimarjapensaat saa siirron samoin 2x musta. valkeaa viinimarja pitäs pari tainta ostaa.

muutoinki kasvimaa mennee uusiksi. porkkanoita yms juureksi varten tullee korkeat penkit, puukehikko ja niihin multa. väleihin parkki+ hiekka sekotus. perunamaa loppuu kokonaan :/ rutto perhana valtasi.

kasvihuone on suunniteltu ja perustukset tehään heti ku maa sullaa :) esikasvatettavia ei taija olla ku avomaan kurkku. kukkia en ala taithaan koska kasvimaa projeksi vie varmasti koko kevään ajan.

Pärjäähän ne kyllä ja on mulla suodatinkangas mut jotenki vaan en jaksa taajoa noiden penkkien kans. Ne on entinen asukas perustanu, ja mä oon taistellu niiden kans tässä 3kesää mitä ollaan asuttu tässä. Tiivistynyttä maata, ja laihaa, rikkaruohoja, lajeja sikinsokin sen sataa sorttia joku 1 tai kaks, ja sit sitä helvatun ukonkelloa/peurankelloa pukkaa joka helvtin paikasta! Oon kyl saanu noita paranneltua, vaan nyt oon kaivanu ja jakanu ja siirrelly niitä niin paljon etten enää jaksa :kieh: Jätän tuonne tollasen yhen penkin jonne oon keränny kaikkee, ja se on ihan hyvännäkönen, mut nää vanhat penkit...oon vaan jo niin kyllästyny niihin. Kerään toki lempikasvit talteen jonneki "lastentarhaan", jos vaik joskus siirrän ne sit jonneki ku taas perennapenkin perustaminen kiinnostaa :)
Nyt mua kiinnostaa lähinnä syötävät kasvatettavat, ja oon haaveillu lämmitettävää kasvihuonetta, mut jos mä lasittaisinki ton terassin, niin se toimis sit siinä ohella kasvarinaki :)

Sori, miä käsitin että haluat säilyttää ne. Jos et niin ei muuta kun pois vaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Miä;23464696:
Miljoonakello on paras, reipas sheikkaus ja se on siinä :D Tykkäätkö vihreistä yhtään? Hopeaputous ja maahumala :heart:

Maahumalaa on nurmikko täys... Joskus oon ottanut suikeroalpia kukkaruukkuun, mutta sen haasteena on väri (keltaiset kukat ei oo ihan lempparini)

Chilejä on kasvamassa hyvällä mallilla oliskohan nyt kahdeksaa lajia. Osa on jo koulittukin. :) Yrttejä kasvatan ruukuissa, mutta kyse ei ole varsinaisesti esikasvattelusta. Tomaatintaimet saan ystävältä. En vielä tiedä esikasvattelenko mitään vai kylvänkö kaikki suoraan avomaalle. Jotain monivuotista on palstallani jo odottamassa. Omaan pihaan (pikkuinen rivaripläntti) laitan sipulikukkien lisäksi vain ruukkupuutarhan.

http://www.pihakauppa.fi/amppelitomaatti-uutuus-p-1135.html
Amppelitomaatti, "Hundreds & Thousand".
Todella satoisa lajike. Sadoittain, jopa tuhansittain pieniä makeita rypäleen kokoisia hedelmiä.
Kylvö sisälle maalis-huhtikuussa. Lämmin, tuulelta nsuojattu kasvupaikka.
Runsas kastelu ja lannoitus.
Toimitusaika 2-4 arkipäivää.

Yhteistyössä