Kevään 2016 kylvöt. Vinkatkaa uutuuksista. Ja osallistukaa muuten vaan!

Korpikankaan kuvasto on vessalukemisena ollut jo muutaman viikon.

Olen viime vuosina ihastunut niihin patio-lajikkeisiin, tosi kivoja kasvattaa parvekkeella :) Minikesäkurpitsat oli hurjan söpöjä. Kasvatan ainoastaan syötäviä kasveja.
Sama täällä. Tai no, on mulla samettikukkia ja kehäkukkia, kun niiden pitäisi torjua kirvoja. Tosin niidenkin kukat ovat syötäviä.
 
Mulla ei ole ollut kirvaongelmia, mutta mikäs se ötökkä olikaan joka peittää kasvit sellaiseen harsoon? Niitä on ollut riesana niin sisällä, kuin ulkona. Eivät tunnu kuukahtavan millään :mad:
Vihannespunkki: Myös kehrääjäpunkkina tunnettu tuholainen kuivien ja lämpimien tilojen huonekasveissa. Vihannespunkit itsessään ovat vaikeasti havaittavia, mutta niiden aiheuttamat vauriot ilmenevät pieninä vaaleina pisteinä lehdissä tai ohuina kehruuseitteinä lehden ja varren välillä. Säännöllinen veden suihkuttelu kasville on helppo tapa pitää vihannespunkit loitolla.
 
No punkkia muistelin itsekin. Ehkä joku kohta kertoo.
Tänä kesänä ajattelin laittaa vain vanhoja tuttuja ruohosipulia (joka talvehtiikin mulla tuossa parvekkeella). persiljaa, basilikaa, paprikoita, tomaatteja, kesäkurpitsaa ja ehkä jotain salaatteja.
Ajattelin, että jos en mukamas tilaisi uusia siemeniä vaan käyttäisin kaikki vanhat pois :rolleyes:
 
vierailija
Kaikkia kukkia ei saada siemenestä, vaan esimerkiksi Bataatin mukulan kun laittaa multaan, tulee siitä tosi kaunis kukka. Se ei siedä luin 4 tuntia valoa päivässä. Mistä sellaisen paikan huushollista löytää, kasvaa kauniisti. Ulkona muuttuu punaiseksi ja kituu, kunnes taas syksyllä innostuu kasvamaan, ennen kuin paleltuu. Tässä ennen kukintaa:
t.paula
Ooh, upea!
 
vierailija
vierailija
Se on se henkinen kärsimys, mitä laskeskelen...
Kamalaa säätiedotusten vahtaamista, kastelun ja ilmastoinnin optimointia ja hirveitä painajaisia ötököistä. Reissujen ajan saa stressata ja purra kynnet verille miettiessä, että muistaako joku nyt käydä kastelemassa ja kasteleeko liikaa jne jne jne :D
Investoin yhtenä keväänä altakastelumattoon, josta leikkasin kurakaukalon muotoon alustoja kasveille. Se kannatti--- tosin pesin niitä pari iltaa myöhemmin, kun ei ne mitään kertakäyttöisiä ole! Tosi kätevä systeemi, eikä tarvi kenenkään kastella mitään! Ne kaukalot halkeilevat aika helposti, mut ei ne kalliita ole. Tarkista ennen käyttöä, ettei ole tullut pientäkään halkeamaa - pilallehan ne kasvit menee, jos vedet valuu pois.
Ei ollut helppo löytää sitä siihen hätään, mutta näkyy olevan myynnissä monessakin paikassa... missä halvin, en tiedä,

-----mutta sinne ruukkujen pohjalle täytyy laittaa 3cm pikkukiviä tai lekasoraa - isoille kasveille kiviä, et eivät kaatuile. Multaa reilusti, niin pärjäävät.

Suora paahde estetään säleverhoilla tai tyllikankaalla. t.paula
 
  • Tykkää
Reactions: -tibis
vierailija
Mä taidan myös bataattia kokeilla. Elämässä pitää olla haasteita :ROFLMAO:
Laita heti aika laakeaan ruukkuun, niin saat ne rönsyt juurrutettua kans siihen reunalle... ja se tarvii tuen, mihin kieppua.

Kylvin eilen makeasuippopaprikat potteihin, joissa on koko talven ollut kirsikansiemeniä - muka kylmäkäsittelyssä. Laitoin kylvömultaa potin yläosan täyteen ja siihen ne paprikansiemenet, jotka syksyllä keräsin ensimmäisistä kypsistä paprikoista. Nyt JOS ne kirsikat alkaa itää - mitä en usko alkuunkaan - joudun koulintavaiheessa erottelemaan ne ja aina siinä touhussa menee joku rikki. Haen siis kasvihuoneesta toisen laatikon (eri paikkaan täytyy laittaa niitä, kun ei koskaan tiedä, mikä olis se paras systeemi. Yhtenä kesänä olin unohtanut keinun alle jonku kylvöslaatikon, jotka sitten olin jopa kipannut nurin ja myöhemmin huomasin ne taimet nätissä järjestyksessä - eihän ne voinut olla muuta kuin niitä kirsikkapuiden alkuja:) Ajan myötä meille kasvaa oma hanamipuisto - kun vaan ei kukaan huristele traktorilla päältä! t.paula
Kurkuma on kans kiva viherkasvi, alkaa kasvaa mukulasta. Nätinpi kuin inkivääri, viherkasvina.
 
vierailija
Paula, mä kokeilin laittaa kirsikansiemeniä kasvihuoneeseen. Ovat siellä luonnollisessa kylmäkäsittelyssä mut linnut eivät pääse popsimaan enkä mä ehdi unohtaa, minne ne kylvin.
Kerro sit myöhemin, miten kävi:)
On mullakin kasvihuoneessa osa niistä. Laikkeet meni sekaisin heti alkuunsa, mutta en kerännytkään muita. kuin hyvän makuisia kirsikoita, suurin osa taisi olla kreikkalaisia. Omista kirsikoista keräsin kasn, mutta nyt en muista, mihin ne laitoin - suklaakirsikkaa, ihana maku! Ekan talven oli kellarissa, seuraavan ulkona - nyt kytätään pupuporukaa, ettei pääse syömään sitä. Verkko täytyis olla kamalan korkea... Eikä ne saa vastata oksiin yhtään tuulella.
Kun menet niitä bataatteja hakemaan, katso, ettei ole hometta yhtään siinä - ne ei kasva ollenkaan. Otin kuvankin, kun se homma oli opettelua...:


t.paula (kohta kone lähtee, joten loppuu tämä mun "spämmääminen"
Hyviä vointeja sulle:)

 
  • Tykkää
Reactions: -tibis

Yhteistyössä