Keuhkokuume joka toistuu

• Viestiketjun aloittaja Katjuska71
  • Ensimmäinen viesti
Katjuska71
Onko täällä muita, joilla on toistunut keuhkokuume heti perään yhden tai useamman kerran? Onko teitä alettu tutkimaan, mistä tämä johtuu? Jos on, mikä tässä ylipäätään on syynä, kun minulle ei kerrota mitään, mikä voisi toistaa?

Itse juuri yritän toipua toisesta keuhkokuumeesta, olen menossa parin kuukauden päästä tosin vasta tutkimuksiin sairaalaan, että miksi toistuu. Mainaavat tehdä keuhkojen ct-tutkimuksen ensin, johon en olisi halukas menemään, satuin katsomaan tiistain 4D dokumentin, jossa kerrottiin noiden röntgensäteiden vaaroista, mua kun on kuvattu elämässä ja paljon, viimeisen kymmenen vuoden sisällä ollut jo 3 eri ct-kuvausta muutenkin.

Ajatuksena siis, että onkohan nyt oikeasti tarvetta tehdä tuollaista kuvausta, vai olisiko ihan normaalia sattumaa, että sain toistuvan keuhkokuumeen? Astma mulla on ollut vauvasta asti, vauvana viimeksi olen sairastanut jo alle 2-vuotiaana jopa kahdeksan keuhkokuumetta, mutta sittemmin en ole niitä sairastanut, ennen kuin nyt.

Lääkäri heitti ilmoille, että jos ei käytä astmalääkkeitä säännöllisesti, saattaa keuhkot vaurioitua, mm limakalvo paksuuntua. Omaa tyhmyyttäni olen vuosia käyttänyt ennalta ehkäisevää lääkettä miten sattuu, kun olen suht hyvin pärjännyt ilmankin. Kiva vaan, kun ei olisi teini-iässä jätetty heitteille astman hoidon suhteen, siis terveyskeskuksen hoidettavaksi, niin ois ehkä tajunnut asian vakavuuden paremmin. Ei terveyskeskuksessa juuri muuta tehdä, kun uusitaan reseptit, ei multa ole pyydetty pef-puhallustaulukkojakaan vuosiin, joka pitäisi tehdä joka vuosi, saati, että olisi tehty spirometria tutkimusta, joka tulisi tehdä viiden vuoden välein. Joskus lapsena tehty viimeksi, joten en edes muista, miten tehdään.

Yhteistyössä