Kettuuntuneena kyselen: nuorena äidiksi tulleet: moniko teistä on ilman koulutusta ja työpaikkaa ja elätte sossun rahoilla?

• Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti
Sain lapsen 19-vuotiaana. Minulla on vakituinen kokopäiväinen työpaikka ja opiskelen nyt hoitovapaalla ollessani. Sossun luukulla ei ole suunnitelmia käydä. Sen sijaan suunnitelmassa on fil maisterin tutkinto ja mahdollisesti tohtoriksi väittely :xmas:

Jostain syystä nuori äiti lusmuilee muitten rahoilla ollessaan äitiyslomalla ja hoitovapaalla, mutta vanhempi äiti taas on vastuullinen jäädessään hoitovapaalle, kun haluaa kasvattaa lapsensa itse. Hassua.

4n äiti
olen tullut äidiksi 22 -vuotiaana. omasin silloin ammattin mutten töitä. en ole koskaan saanut penniäkään sossusta rahaa, jollei kelan tukia lasketa (en tiedä, mitä sossun tuella oikein tarkoitetaan...). minulla on 2 ammattia, toinen korkeakoulusta. olen ollut useissa työpaikoissa, työkieli on englanti ja työt kansainvälisiä täysin. minulla on velaton 2 vuotta vanha auto ja meillä on täysin velaton koti. matkustamiseenkin jää rahaa.

Tulin äidiksi melkein kakskymppisenä, opiskelen nyt yliopistossa, ja mieheni ammattikorkeakoulussa. Vaikka ei käydäkkään töissä, rahallisesti asiat ovat hyvin, eikä sossunluukulla oo tarvinnut käydä. Säästöjäkin on sen kuitenkin sen verran, ettei talous romahda jos vaikka pesukoneet pamahtaisivat rikki samaan aikaa.

Siis mitä helvettiä? Onko se pahee jos pyytää sossulta apua???? kyllä kehtaan myöntää, että on tullut siellä käytyä! ihmisellä voi olla muitakin syitä turvautua sossuun kuin se että ei satu olemaan vakkari työtä tai sitä halvatun koulutusta!!!! Sain esikoisen 18 vuotiaana, kuopuksen 21 vuotiaana.. Ennen esikoista oli töissä.. Työsopimus loppui ennen laskettua.. Koulutusta ei ole, olen sitä mieltä että opiskella ehtii myöhemminkin.. Miehellä on vakkari työ. Hyvin tässä pärjäillään vaikka kaikkiin hienouksiin ei olekkaan varaa..

Miksi teidän mielestänne kaikki ihmiset tarvitsisi tehdä samalla muotilla?

JA KAIKILLE TEILLE TIEDOITAN ETTÄ KOLMAS LAPSI ON HAAVEISSA!!! järkyttävää eikö!!!! ;)

"vieras"
Esikoinen syntyi, kun olin 20-vuotias, pohjalla vain lukio. Opiskelin tuolloin, missään vaiheessa en ole sossun tukia tarvinnut. Tällä hetkellä olen valmistunut ja oman alan töissä. Mies ollut töissä kokoajan.

"vieras"
miksi aina oletetaan, että jos äiti on nuori niin myös isä olisi? meillä esimerkiksi minä olin 20v kun saatiin esikoinen. Mulla oli koulutuksena ainoastaan lukio silloin. Mies oli kuitenkin 26v, koulunsa käynyt ja esimiesasemassa. Joten ei meillä taloudellisesti ole huonosti mennyt missään vaiheessa vaikka minä nuori olinkin.

g
oltiin molemmat 18v kun esikoinen syntyi eikä päivääkään olla oltu sossun rahoilla. eikä ole maksanu isi tai äitikään. ;) mulla koulu jäi kesken mutta suoritin se loppuun töiden ohella myöhemmin.

niin no
Alkuperäinen kirjoittaja Äiskä89;24247579:
Siis mitä helvettiä? Onko se pahee jos pyytää sossulta apua???? kyllä kehtaan myöntää, että on tullut siellä käytyä! ihmisellä voi olla muitakin syitä turvautua sossuun kuin se että ei satu olemaan vakkari työtä tai sitä halvatun koulutusta!!!! Sain esikoisen 18 vuotiaana, kuopuksen 21 vuotiaana.. Ennen esikoista oli töissä.. Työsopimus loppui ennen laskettua.. Koulutusta ei ole, olen sitä mieltä että opiskella ehtii myöhemminkin.. Miehellä on vakkari työ. Hyvin tässä pärjäillään vaikka kaikkiin hienouksiin ei olekkaan varaa..

Miksi teidän mielestänne kaikki ihmiset tarvitsisi tehdä samalla muotilla?

JA KAIKILLE TEILLE TIEDOITAN ETTÄ KOLMAS LAPSI ON HAAVEISSA!!! järkyttävää eikö!!!! ;)
No jos olisi koulutus, olisi suuremmalla todennäköisyydellä se kunnollinen työpaikka ja silloin ei tod.näk. tarvitsisi sossuun turvautua, että kyllä se koulutuksen ja työn puute on varmasti yleisin syy miksi sossun puoleen käännytään...

Meillä mies on minua 4 vuotta vanhempi. On koulutus ja se työ.
Mutta en nyt tarkoittanut että joka kuukausi olisimme sossun luukulla.. Ajatelkaapas sitä jos ei olisi koko sossua? Itsekkin kammosin sitä paikkaa, mutta kun huomaa että sieltä saa oikeasti apua kun sitä tarvitsee..

Ja kyllä niitä koulutettujakin ihmisiä on ilman työtä.. Aina vain haetaan johonkin työntekijää.. siihen se jääkin..

pohjantähdenalla
Itse tulin äidiksi 18-vuotiaana. Ei ammattia,mutta tultiin toimeen ilman sossua. Monien sattumien summana vieläkään ei ammattia,mutta enpä tarvi sossuakaan,pärjätään ilman.
Nyt haaveilen josko sitä löytäisi alan, jota voisin sitten harjoittaa vielä monia monia vuosia.

"minä"
Sain lapsen 23-vuotiaana, jäin yksin lapsen kanssa. Lukio oli käyty ja kolme vuotta tein töitä ennen lapsen syntymää. Äitiyslomalla sain minimiäitiyspäivärahan ja hain ja sain sosiaalitoimistosta toimeentulotukea, n.60e kuussa (min.toimeentulotuki- min.äitiyspv.raha). Enkä sitä häpeä. Äitiysloman lopulla hain ja sain AMK-opiskelupaikan. Luultavasti saan toimeentulotukea vielä opiskeluajan, jonka jälkeen menen töihin ja maksan mielelläni veroni seuraavat vuosikymmenet. Onhan minuakin autettu. Emmekä ole syrjäytyneitä myöskään. Ainoat sosiaalituella huvikseen elävät tuntemani ihmiset ovat lapsettomia, hieman alkoholisoituneita miehiä.

"neiti"
Täällä kun noista tilastollisista todennäköisyyksistä keskustellaan niin mitäs mieltä, mitä todennäköisesti olisi odotettavissa seuraavassa tilanteessa: nainen, alle 25-vuotias, yliopiilas, yhden lapsen yksinhuoltaja, diagnosoitu psykiatrinen mielialahäiriö, entinen narkomaani, asuu kaupungin vuokrayksiössä ja on luottotiedoton?

Viitisen vuotta myöhemmin: Kääntynyt uskoon, valmistunut korkeakoulusta, on absolutisti, mennyt uudelleen naimisiin ja odottaa toista lastaan, käynyt vuosien mittaisen psykoterapian ja parantunut oireettomaksi, saanut luottotietonsa takaisin ja asuu omistusasunnossa.

Joku on kuitenkin aina se p.0.01 virhe siellä tilastoissa.

"Iiris"
Sain lapsen 16 vuotiaana, miehellä oli vakityöpaikka mutta kusetettiin kelaa, sossua että sain asumistuet, yh lisät :D Nyt 27 v on kouluja käyty, vakituinen työpaikka, ei oo kelasta, sossusta tullut mitään vuosiin paitsi nyt lapsilisä.

papunen86
oltiin hetki sossun rahoilla ja sitten mies sai työpaikan. Minä hoidin muksun kotona minimi äitiyspäivärahalla ja hetken kotihoidontuella ja jatkoin sitten opintoni loppuun. Nyt vakkari työpaikka ja toisen vauvan kanssa äitiyslomalla. Eli hetki elettiin yhteiskunnan apuja käyttäen mutta ei pitkään:)

Yhteistyössä