Ketkä ei ota rokotetta ja miksi?

Pitäisi tehdä päätös rokotteen ottamisesta. Mulla rv 7+0 menossa nyt ja kaksoset näkyi masussa varhaisultrassa. Olen ajatellut olla ottamatta sikainfluenssarokotetta, mutta välillä iskee kova epävarmuus, että pitäisikö sittenkin. Miten te, jotka ette ota rokotetta olette päätyneet siihen päätökseen? Mitkä ovat syynne olla ottamatta rokotetta?
 
En taida ottaa (nyt rv32 menossa) koska en luota rokotteen turvallisuuteen. Lääkevirastosta todettu (tänään uutisissa) myös ettei rokotteen turvallisuutta voida taata mm. raskaana olevilla ja tutkimustietoa kerätään nyt kun sitä joudutaan riskiryhmilläkin käyttämään. Tietenkään en voi myöskään tietää mitä tapahtuu jos tautiin sairastun...

Alkuraskaudessa en myöskään rokotetta uskaltaisi ottaa mahd. sikiövaurioiden pelossa.
 
En aio ottaa rokotusta.

Ollaan koko porukka oltu tähän asti perusterveitä, eikä olla otettu mitään influenssa tms rokotuksia aiemmin. Lapsista en ole vielä varma, luultavasti ei heillekään rokotusta oteta (3,5 ja 5,5v ).

Vaikka raskauden puolesta olenkin jo turvallisemmilla viikoilla niin silti en uskalla luottaa etteikö tuosta jotakin seuraisi, varsinkin kun se on tuolla "kehitysmaa-Sveitsissä" raskaille kielletty (vai ei-suositeltava? )

On kyllä tosi epävakaista vielä minunkin ajatteluni, mutta mikäli kukaan ei painavaa syytä rokotukselle anna, niin väliin jääköön tämä.

 
Täällä samoin huomattiin eilen kaksosraskaus ja se laittoi miettimään uudelleen hyödyt ja haitat rokotteesta, haluaisin odottaa sinne 12 viikolle, mutta ei tietoakaan et otanko vai en...aikaisemmin olin en mieltä, nyt pelottaa vaan vauvojen vuoksi, kun kuitenkin kaksosraskaus aina riskiraskaus

Mutzilla ja kullanmurut 9+4
 
Olen myös Sohvin kannalla samoista syistä. Mielessä pyörii se talidomidi- katastrofi. En suostu piikittämään itseeni mitään, mikä voisi aiheuttaa kauan odotetulle lapselle jotakin. Norja ja Belgia lienee hyvästä syystä negatiivisella linjalla piikin ja raskauden suhteen? Mene ja tiedä, mutta itse en suostu sitä ottamaan.
Kamalaa kumminkin, kuinka eräs lähisuvusta näkee kuitenkin kovasti vaivaa siitä, etten suostu ko. rokotusta ottamaan. Kovaa painostusta.
 
Mitä tiomersaali on?
Tiomersaali on orgaaninen elohopeayhdiste, joka sisältää 49.6% etyylielohopeaa, kemialliselta nimeltään natrium-etyylielohopea-tiosalisylaatti. Tiomersaalia on käytetty 1930-luvulta alkaen ehkäisemään bakteerien kasvua rokotteissa. Sitä lisätään bakteriostaattisena aineena rokotepulloihin, joista annostellaan useille lapsille. Kertakäyttöampulleissa tiomersaalia ei tarvittaisi, todetaan FDA:n lausunnossa. Useimmissa Suomessa käytössä olevissa lastentautien rokotteissa ja aikuisten influenssarokotteissa on elohopeaa. Lapsi saa ensimmäisen 6 kk:n aikana yli 100 mikrogrammaa (µg) elohopeaa elimistöönsä.

Rokotteiden lisäksi altistumme orgaaniselle elohopealle muun muassa syömällä järvikalaa ja epäorgaaniselle amalgaamipaikkojen elohopealle kun niitä laitetaan ja poistetaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja sohvi77:
Tietenkään en voi myöskään tietää mitä tapahtuu jos tautiin sairastun...
Tässä on asia mitä kannattaa jokaisen miettiä.

Sveitsin asiasta joku kommentoi. Sveitsi vaihtoi oman maansa rokotteeseen tämän Suomessakin käytössä olevna rokotteen. Kauppapolitiikkaa siis. Myös tässä Sveitsin kehittämässä rokotteessa on tuota adjuvanttia mitä Suomenkin rokotteessa. Eli uutisointi oli hyvin harhaanjohtavaa tässä ja antoi kuvan että Suomen rokotteessa on jotain häikkää koska SVEITSI vaihtoi sen pois.

Norja suosittelee kaikille kansalaisilleen rokotetta. Miksi ei alkuraskauden kohdalla jossain maissa sitä suositella johtuu siitä että alkuraskaudessa nuo keskenmenot on niin yleisiä että ei haluta sekoittaa niitä piikistä johtuviksi.

http://www.ktl.fi/attachments/suomi/osastot/roko/esite_raskaanaolevalle_verkkoon.pdf.

Gerperalle elohopeasta - Rokotteessa käytetty säilöntäaine tiomersaali on sellaisessa muodossa, että se sisältämä elohopea ei kerry elimistöön vaan poistuu nopeasti. Tiomersaali on vuosikymmenien käytössä osoittautunut lastenkin rokotuksissa turvalliseksi. Rokotteen elohopeamäärä on lisäksi niin pieni, että enemmän elohopeaa saa esim. kala-ateriasta.
 
En aio ottaa, oon perusterve ja hyväkuntoinen joten jos se tulee niin sitten vaan sairastetaan rauhassa.
Ja jos viikot pitää paikkaansa niin oon alle 10 viikoilla joten tuntuu turhan isolta riskiltä lähtee ottaa sitä..Tuntuu muutenkin et vähä turhan myöhäseks meni rokotusten alkaminen, täällä on eilen alettu rokottaa ja tapauksia on sadellu jo viime viikosta asti, rokotuksen voimaan tulemiseenkin menee se 2vko joten siihen mennessä on suurin osa kerenny jokatapauksessa sen saamaan..
 
Oliivitar sulla siis possuflunssa kuumettomana? Mietin onkohan meillä sama juttu jos se on kuumeettomana/vähälämpöisenä mahd sairastaa; lapset on nyt kipeinä ja olleet syyslomalla pohjoisessa jossa heidän kanssa ollut hlö todennäköisesti sairastanut jo yli viikon possuflunssaa. Lapsilla ollut max. 38 kuumetta, nyt yskä/kurkkukipu ja itselläni myös yskä&kurkkukipu, mutta ei kuumetta. Kuinka rankkana teillä tauti lasten kohdalla on?
 
Itse olen viikolla 30 enkä aio ottaa rokotetta. En vain uskalla pienokaisen takia, kun en tiedä, mitä rokote tuo tullessaan. Syyttäisin itseäni hautaan asti, jos lapseni esim. vammautuisi heikosti tutkitun rokotteen vuoksi. Kantaani vahvisti tuokin Ruotsin uutinen (linkki alla) eli itse näe asian niin, että siitä ei ole varmuutta, mitä rokote tulee tekemään.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6026728.ab
 
Alkuperäinen kirjoittaja sohvi77:
Oliivitar sulla siis possuflunssa kuumettomana? Mietin onkohan meillä sama juttu jos se on kuumeettomana/vähälämpöisenä mahd sairastaa; lapset on nyt kipeinä ja olleet syyslomalla pohjoisessa jossa heidän kanssa ollut hlö todennäköisesti sairastanut jo yli viikon possuflunssaa. Lapsilla ollut max. 38 kuumetta, nyt yskä/kurkkukipu ja itselläni myös yskä&kurkkukipu, mutta ei kuumetta. Kuinka rankkana teillä tauti lasten kohdalla on?
Hei! meillä lapsilla kuume huitonut lähellä 40 astetta. Pari vuorokautta saa tuputtaa panadolia ja pamolia. 6-vuotiaalla kuumetta nyt neljättä päivää, mutta laskenut 38 asteeseen. Köhä tulee kuvioihin kuumeen hieman laskettua. 2-vuotiaalla myös nuha, joka kuuluu sikainfluenssan oireisiin. Tytöllä vain lämpöä ja päänsärkyä ja köhää. Omat oireeni ovat selkäkipu, huimaus, heikotus, keuhkoissa tuntuva paino ja yskä. Eilen pukkasi lämpöä 37,2. En koe kuitenkaan oloani kamalan kipeäksi. Saamattomaksi tosin, no on lupa levätä, minkä lastenhoidolta kerkiää... Oma diagnoosini kohdallani on possuflunssa, koska oireeni samankaltaiset kuin lapsilla. Meillä kaikki on sairastunut.
 
Tällä hetkellä on olo, että jätän ottamatta. Nyt on rv 9+4 menossa. Kävin juuri viime viikolla ensimmäisen kerran neuvolassa. Siihen asti olin epävarma kannasta. Neuvolatäti puhui kaikesta muusta ja lähtiessä kysyi onko kysymyksiä. Kysyin että niin tää sikaflunssapiikki, että kannattaisiko mun käydä ottamassa. Sanoi, ettei tässä vaiheessa tarvitse edes ajatella. Ne ei mielellään rokota kuin loppuvaiheessa olevia ja mä olen muuten ihan perusterve, niin ei kannata ainakaan vielä harkita. Pisti tietenkin ajattelemaan, että tahtovatko vaan, että rokote riittää kaikille ;) No ei vaisinkaan. Mutta varmisti jo ajatukseni siitä, ettei rokotteen hankkiminen ole ehkä tarpeellista.
Itse en ole koskaan ollut influenssassa, muita flunssia kyllä potenu senkin puolesta. Mulla on ollu korkeata kuumettakin, mutta en mä koe, että se on niin kauheaa. Eli jos sairastun, niin kai sen kestän. Vielä ei ole korviin kuulunut, että näitä raskaanaolevia olisi missään erityisemmin kuollut eli en tajua miksi siitä niin on nostettu häly.
Kaikenkaikkiaan koen, että tästä koko jutusta on nostettu liian suuri häly ja kun ihminen yleensä pelkää kaikkia mahdollisia sairauksia, niin tästä rokotteesta on nyt tehty joku ihme pelastaja. Hei se on kumminkin vaan yksi influenssa muiden joukossa. Tähän asti siihen on vähempi ihmisiä kuollut kuin normi influenssaan tässä vaiheessa taudin etenemistä.
Ja tietenkin mä en koskaan antaisi anteeksi, jos vauvalle kävisi jotain, kun olen ottanut rokotteen, josta ei varmuutta ole. JOS se olisi 100% turvallinen, ei näitä keskusteluja edes käytäisi.
 
Juuri näin wilma79. Samoin ajatuksin mennään. Kummallinen häly tosiaan noussut koko taudista. Ja on ihan käsittämätöntä, miten ihmiset saadaan tekeen mitä vain, kun pelotellaan kuolemalla ja sitten vielä lisätään tieto, että rokotteet eivät riitä kaikille. Huh huh!
 

Yhteistyössä