Ketkä saa kotihoidon kuntalisää ja onko teillä siinä ihme sääntöjä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shihtzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

shihtzu

Vieras
Meillä ei ole kuntalisää, mutta nyt kaupunki on päättänyt, että kuntalisää maksetaan tänä vuonna elo-joulukuulta ja siinä on niin älyttömät ehdot, että ei tosikaan.

Ensinnäkin toisen vanhemman on oltava pois töistä, elikkä meillä ei kuntalisää makseta kun itse olen aamuisin töissä ja mies sitten sen jälkeen ja lapsi siis kotihoidossa. No ei tuo vielä mitään, mutta yksi älyttömimmistä ehdoista on se, että toisen vanhemman on oltava kotona lapsen kanssa ja toisen on oltava töissä tai opiskelijana.
Esim. äiti on kotihoidontuella ja isän on silloin oltava opiskelija tai työelämässä, työtön ei käy. Niin ja kuntalisää maksetaan minimissään 4 kuukaudelta, elikkä jos lyhyemmältä ajalta maksetaan, niin se peritään takaisin.
Oli tuossa jotain muutakin, mutta me ei sitten tulla saamaan sitä kuntalisää.

No se on ihan jokaisen kunnan harkinnassa. Ja ymmärrän, että siihen halutaan tiettyjä vaatimuksia. Työttömän ymmärrän, koska silloin saattaa olla myös toimeentulotuen maksua, joka on pois kunnann omasta kukkarosta. Mutta tuo, että molemmat käy töissä ja lapsi on kuitenkin kotihoidossa, kuulostaa oudolta.

Alkuperäinen kirjoittaja kata:
Miks sitä kuntalisää pitäs saada ku olette molemmat duunissa???

No minähän sanoin, että ei se nyt ole suurin juttu todellakaan, tosin mä teen tällä hetkellä tarkoituksella vaan muutaman tunnin päivää ettei lasta tarvi hoitoon laittaa. nuo muut ehdot on vaan aika tiukkoja.

Niin tääläkin on sääntönä että toisen vanhemman oltava töissä ja toisen kotona kotihoidontuella. Ja tietty minimi kk että ei tarvi maksaa takasin. Ja sen kotonaolevan työistoriaa pitää olla tietty määrä. Se kuntalisähän on jatke kotihoidon tuelle.

Joo täällä on ehtona että kotiin on jäätävä työpaikasta tai keskeytettävä opinnot. Mä en ymmärrä ollenkaan tuota että jos olen jäänyt työttömänä äitiyslomalle niin en saa kuntalisää hoitovapaalla. Siis millä perusteella ihmiset eriarvoistetaan näin? Eikö ideana ole juuri se että vähennetään painetta ylitäysien hoitopaikkojen suhteen ja kannustetaan vanhempia hoitamaan lasta kotona?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No se on ihan jokaisen kunnan harkinnassa. Ja ymmärrän, että siihen halutaan tiettyjä vaatimuksia. Työttömän ymmärrän, koska silloin saattaa olla myös toimeentulotuen maksua, joka on pois kunnann omasta kukkarosta. Mutta tuo, että molemmat käy töissä ja lapsi on kuitenkin kotihoidossa, kuulostaa oudolta.

Mitäs outoa siinä että lapsi hoidetaa kotona kunnallisen hoidon sijaan? Onhan niitä hoitajia kodeissakin.

Ajattelinkin niitä, joissa äiti on kotihoidontuella ja isä työtön, niin silloin ei kuntalisää tule.
Älkää tohon mun ja

Kuntalisä on kunnan keino säädellä sitä, että lapsi ei tule kalliiseen päivähoitoon. Se ei tietenkään ole KUNNAN maksama korvaus siitä, että vanhempi ei ole töissä eikä mm. maksa kuntaveroa, ainakaan niin paljon kuin palkasta.

Mutta tässä tapauksessahan perhe ei päivähoitopaikkaa edes tarvitse joten sinällään kunnalta perusteltua olla maksamatta kuntalisää.

Ajattelinkin niitä, joissa äiti on kotihoidontuella ja isä työtön, niin silloin ei kuntalisää tule.
Älkää tohon mun ja miehen työssäolemiseen puuttuko, kirjoitin sen vaan siihen.

Sitten tuossa oli myös työssäolo vaatimuksia, jotka ei välttämättä ihan nuorilla täytykään.

Ainoa järkevä rajoitus olisi mun mielestä se, että kaikki alle kouluikäiset lapset pitäisi hoitaa kotona. Siis jos on sisaruksia, jotka eivät vielä ole koulussa, mutta ovat yli 3-v. Eskarilaiset toki asia erikseen, jos käyvät vain eskarissa. Tämä olisi mun mielestä ainoa oikea rajoitus, että rajoitettaisiin näitä ns. turhaan hoidossa olevia. Lääkärintodistuksella voisi saada paikan (vr erityislapset, joilla kuntoutustarvetta).

Alkuperäinen kirjoittaja hoya bella:
Mutta tuo, että molemmat käy töissä ja lapsi on kuitenkin kotihoidossa, kuulostaa oudolta.

Mitä outoa siinä on jos kotiin on palkattu lastenhoitaja?

Eiköhän työssä käyvällä ole rahaa maksaa palkkaa? joka asiasta vaa pitäs saada yhteiskunnalta tukia....

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:

No minähän sanoin, että ei se nyt ole suurin juttu todellakaan, tosin mä teen tällä hetkellä tarkoituksella vaan muutaman tunnin päivää ettei lasta tarvi hoitoon laittaa. nuo muut ehdot on vaan aika tiukkoja.

Se on pelkästään hyvä, että muuten vastikkeettomalle rahalle on edes jotain ehtoja. Raha ei kasva puussa katsos.

Mutta tuo, että molemmat käy töissä ja lapsi on kuitenkin kotihoidossa, kuulostaa oudolta.

Niin mitä outoa siinä on, sillä mä teen aamua ja mies useinmiten iltaa ja yötä ja jos tarvitaan muutaman tunnin hoitoa, niin lasta hoitaa mun vanhemmat tai mun täti, jotka tekee sen ilmaiseksi, tai miten sen ottaa, mä hoidan tätini koiraa taas vastavuoroisesti.

Eiköhän työssä käyvällä ole rahaa maksaa palkkaa? joka asiasta vaa pitäs saada yhteiskunnalta tukia....

Sulla on vara maksaa joka kuukausi lastenhoitajalle vaikka 1500e omasta pussista? Kaikilla ei ole jotka on pienituloisia tai vaikka yksinhuoltajia mutta jotka silti haluavat kotiin lastenhoitajan.

Ei ole. Koulutetun lastenhoitajan bruttopalkka on parempi kuin oma bruttoni. Lisäksi työntekijästä on työnantajalle muitakin kuluja kuin bruttopalkka. Voi olla ettei edes mieheni nettopalkka, vaikka hänen bruttonsa onkin huimasti lastenhoitajan bruttoa parempi, riittäisi kustantamaan lastenhoitajaa kotiin.

Lastenhoitajan palkkaamista yhteiskunta tukee yksityisen hoidon tuella. Juuri siksi, kun tavallisella palkkatyöläisellä ei todellakaan ole mahdollisuuksia kustantaa hoitajaa kotiin.

Yhteistyössä