Ketään kissoista tietävää hereillä?

  • Viestiketjun aloittaja Lumikkotar^^
  • Ensimmäinen viesti
Lumikkotar^^
Olen tässä suunnitelut teetäväi kissalla pennut, mietin että mitä se hoitaminen käytännössä on.
Tietoa tarvitsisi mm:
-tineen ja imettävän kissan ruokavalio?
-mistä tietää että synnytys on sujunut normaalisti, esim. syökö emo jälkeiset?
-entä jos ei emo imetä/pentuja paljon, voi vissiin jotenkin itse syöttää lisäksi jonkinlaista korviketta?
-muutenki kaikki mahdollinen tieto kelpaa :)
Kaikenlaiset linkin sivuille jotka valaisevat asiaa ovat myös tervetulleita.

Tietenkin ajattelin eläinlääkärissä käydä kissan tarkistuttamassa, ja varmasti sieltäkin saa tietoa, mutta olisi kiva etukäteenkin tutkia asiaa että vrmasti on oikeanlainen käsitys siitä mitä on tekemässä..
 
Hei! Mulla oli kissalla pennut vasta. En tiennyt, että on raskaana, joten kaikki tuli yllärinä. Oikeastaan sinun ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Kissa huolehtii itse poikasista. minulla on sisäkissa ja synnytyksen jälkiä ei juuri ollut. Pieni märkä läntti sohvassa :) Kissalle riittää kyllä normaali kaupan kissanruoka, kun on naksuja ja lisäksi jotain lihahyytelöä. Paljon kyllä söi raskaana :) sitten, kun pennut syntyy ja kissa on vienyt ne parhaaksi katsomaansa paikkaan, voit varovasti laittaa sanomalehtiä ym. mitä haluat pehmusteeksi(mut ei liian pehmeää alustaa, ettei ne tukehdu) siihen paikkaan. Älä lähde kuljettamaan pentuja toiseen paikkaan(jos ei aivan pakko), sillä emo alkaa kantamaan niitä paniikissa takaisin ja saattaa jopa syödä poikasen, jos stressaantuu liikaa. Anna kissan olla rauhassa ensimmäiset pari viikkoa pentujensa kanssa. Kissa imettää pentuja ja myös kasvattaa niitä :) ne alkavat itse käymään hiekkalaatikolla. Helppoa, kun emo tekee kaiken. Sinun tehtäväsi on vain huolehtia, että ruokaa on saatavilla ja vesikuppi, kun ne alkavat liikkua. Onnea!
 
Ego
Käy kirjastossa hakemassa aiheesta kirjoja. Ongelmia voi tulla myös synnytyksissä ja niihinkin olisi hyvä lukasta jotain varalle ettei saa slaagia sitten. Incat foorumissa on myös tietoa jaoteltuna hyvin jos kävisit sielkin.
 

Yhteistyössä