Ketään kelle on tehty hampaiden oikomishoidon jälkeen leukaluiden leikkaus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelottaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pelottaa

Vieras
Olisi kiva kuulla kokemuksia, miten onnistui? Oliko kuinka kivulias toimenpide, toipuminen ja jäikö mitään vaivoja? Leuan ja huulten tunnottomaksi jääminen pelottaa... :(

Kiitos jos joku viittii vastata!

Heh, tutulle tehtiin ja jouduttiin korjausleikkamaan 4 kertaa ja kahden vuoden röntgenaallon jäljiltä leikattiin vielä syöpäkasvain kurkusta. Nyt on kyllä onneksi kunnossa ollut jo muutaman vuoden, mutta aikamoinen rumba oli.

Toivon, että sinulla onnistuu paremmin!!!

Hui kauhea, osaatko kertoa mikä niissä leikkauksissa meni vikaan? Pelottaa ihan törkeesti, mut hoitoa en saa mihinkään vaivaan ellen suostu siihen, että oikominen tähtää leikkaukseen...
Onneksi tuttusi on nyt kunnossa! :)

Minulla alkaa tämä koko prosessi ensi vuoden alussa... Pelottaa myös hieman leikkaus, mutta luotan kuitenkin aika vahvasti näihin lääkäreihin. Itse en edes vielä oireile, mutta hoito kannattaakin varmaan aloittaa ennen noita oireita ja hampaiden tippumista.

Aika yleinen on ilmeisesti tällainen purentavirhe, että alaleuka on liian takana.

Kolmelle tutulleni on tehty, ja kahdelle se on onnistunut hyvin. Kolmannella leukaluusta oli jäänyt joku irtopalanen, jonka kanssa oli sitten jotain ongelmia ja jouduttiin tekemään pieni korjausleikkaus. Leikkauksen jälkeen naama on kuin hamsterilla, eli kamalan turvoksissa, mutta palautuu siitä kyllä hiljakseen.

Alkuperäinen kirjoittaja samoin:
Minulla alkaa tämä koko prosessi ensi vuoden alussa... Pelottaa myös hieman leikkaus, mutta luotan kuitenkin aika vahvasti näihin lääkäreihin. Itse en edes vielä oireile, mutta hoito kannattaakin varmaan aloittaa ennen noita oireita ja hampaiden tippumista.

Aika yleinen on ilmeisesti tällainen purentavirhe, että alaleuka on liian takana.

Joo, on se kai aika yleinen vaiva. Meillä on muksuilla samaa vikaa, mutta heillä pystytään onneksi hoitamaan jo nyt kasvuvaiheessa, joten tällaisia isoja leikkauksia ei tarvii heille tehdä.

Itsekin aikoinaan asiasta olen hammaslääkärissä maininnut, mutta silloin ei asiaa katsottu niin tarpeelliseksi hoitaa, jotta hoidon saamiseksi olisi pitänyt rahat kaivella omasta pussista...eipä lapsena ollut paljon noita omia tuloja, joten homma jäi sitten siihen. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Pelottaa:

Joo, on se kai aika yleinen vaiva. Meillä on muksuilla samaa vikaa, mutta heillä pystytään onneksi hoitamaan jo nyt kasvuvaiheessa, joten tällaisia isoja leikkauksia ei tarvii heille tehdä.

Itsekin aikoinaan asiasta olen hammaslääkärissä maininnut, mutta silloin ei asiaa katsottu niin tarpeelliseksi hoitaa, jotta hoidon saamiseksi olisi pitänyt rahat kaivella omasta pussista...eipä lapsena ollut paljon noita omia tuloja, joten homma jäi sitten siihen. :(

Minä kävin ala-asteikäisenä oikomisen läpi ja sen jälkeen jouduin käyttämään jotain laitetta joka yö. Lopulta hammaslääkärit "löi hanskat tiskiin" ja sanoivat, että olen pitänyt laitetta turhaan ja että katsotaan sitten myöhemmin joskus uudestaan.. No sitä myöhempää ei koskaan tullut.

Nyt menin alkuvuodesta ensimmäisen kerran täysi-ikäisenä hammaslääkäriin perustarkastukseen ja heti sain lähetteen oikojalle ja sieltä lähetteen kirurgiseen sairaalaan. En itse edes ymmärtänyt, että tilanne olisi niin paha. Pääsin nyt erikoissairaanhoitoon, eli maksan ne käyntimaksut pelkästään.

Mietin vain, että tekiköhän nuo aiemmat kunnalliset hammaslääkärit hoitovirheen sitten..

Toivottavasti lapsiesi hampaat saadaan kuntoon jo nyt nuorella iällä ja hoito onnistuu heille!

Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:
mulla on yläleukaa siirretty eteen-ja alaspäin.

MSN:llä on sellainen ryhmä, jossa on paljon tarinoita ja kuvia leikkauksista..googlettamalla löytyy

Googlella löysin joskus linkin tuonne ryhmään, mutta kyseistä ryhmää ei kuitenkaan enää ollut olemassa..?

miksi se pitää leikata jos alaleuka taaempana kuin yläleuka??
minulla oli koko alpsuuden ajan oikomis raudat. ylähampaat siistit, mut alahampaat vinot ja alaleukataaempana kuin yläleuka. eikä minulle sanottu et pitäs pakosti leikata...

Alkuperäinen kirjoittaja Harhaanjohtaja:
mulla on yläleukaa siirretty eteen-ja alaspäin.

MSN:llä on sellainen ryhmä, jossa on paljon tarinoita ja kuvia leikkauksista..googlettamalla löytyy

Googlella löysin joskus linkin tuonne ryhmään, mutta kyseistä ryhmää ei kuitenkaan enää ollut olemassa..?

No voi harmi :( itselle siitä oli ennen leikkausta suurta apua/tukea, tuli luettua moneen kertaan leikkeuskertomukset ym..

Alkuperäinen kirjoittaja w:
minulla oli koko alpsuuden ajan oikomis raudat. ylähampaat siistit, mut alahampaat vinot ja alaleukataaempana kuin yläleuka. eikä minulle sanottu et pitäs pakosti leikata...

Jos alahampaat osuu kitalakeen, eikä yhtään purupintaa tuu hampaisiin, niin on niiden kanssa aika vaikea varmasti elää. Mun poikapuolella on oikomishoito edessä heti kun rautahampaat puhkeaa, osuu aika ikävästi kitalakeen nuo alaetuhampaat..

Aina ei pelkillä oikomishoidoilla päästä riittävään tulokseen.

Mulle on tehty yläleuan siirtoleikkaus eli yläleukaa "tuotiin eteenpäin". Leikkaus meni ok, jonkin aikaa näytti pieneltä tai vähän isommalta possulta kun oli niin turvoksissa. En vain itse oikein ollut siinä vaiheessa vielä ihan kotiutuskunnossa, kun minut osaston sulkemisen vuoksi kotiutettiin ja sairaalassa oli hieman ongelmia kipulääkityksen ym kanssa.

Mutta itse toipuminen sujui pikkuhiljaa, 6 vkoa liemiruokaa, ei saanut purra leipää tms. Ja suuta ei tosin saanutkaan auki. Titaanilevyt on edelleen paikoillaan kasvojen luissa.

Ainakin noissa mun tietämissä tapauksissa kyseessä on leukaluiden kuluminen... eli tuolta korvan alta/takaa, missä ala- ja yläleukaluu yhdistyvät, eli on vaarana, että se yhdistymiskohta siellä kuluu jossain vaiheessa niin paljon, että alaleuka ns. "tipahtaa" tai menee ainakin sijoiltaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:

Ainakin noissa mun tietämissä tapauksissa kyseessä on leukaluiden kuluminen... eli tuolta korvan alta/takaa, missä ala- ja yläleukaluu yhdistyvät, eli on vaarana, että se yhdistymiskohta siellä kuluu jossain vaiheessa niin paljon, että alaleuka ns. "tipahtaa" tai menee ainakin sijoiltaan.

Juuri näin minullekin sanottiin. Minulla on jo kulunut leukanivel (olen reilu 20v.) ja se naksuu ja jää välillä lukkoon. Tulevaisuudessa saattaisi tulla lisäksi voimakasta päänsärkyä sekä oireita hartioissa, korvissa ja jopa kurkussa. Lisäksi puren koko ajan etuhampaiden yläreunaan niin, että ien tuosta ylhäältä on turvoksissa ja välillä tosi kosketus arka. Etu hampaille ei myöskään tee hyvää, että alahampaat hakkaa niiden takareunaan koko ajan. Oli vielä jotain muitakin juttuja ja oireita joita saattaa tulla (huom! saattaa), mutta en nyt muista kaikkia.

multa leikattiin molemmat leuat 2005 jyväskylässä.. Sen jälkeen taisin olla 8 viikkoo sairaslomalla.. Erittäin kipeä olin ekat viikot, hyvä et suihkussa uskalsi käydä yksin.. Paino tippu n. 5kg, ku tosiaan nestemäistä ruokaa.. muistan aina miten hyvältä maistu tuore sämpylä ku sai ujutettua suuhun, viikon nesteruoan jälkeen =).. olen tyytyväinen lopputulokseen, mut uudestaan en todellakaan lähtis, jos sais päättää.. tsemppiä ja pikaista paranemista sulle!!

Minulla myös paha purentavika, juuri noin, että alaleuka jää liian taakse. Leikkausta on ehdotettu, mutta toistaiseksi olen siitä kieltäytynyt. Joku kirjoitti, että tällainen voisi aiheuttaa muita vaivoja, kuten kurkkuun jotain. Onko tarkempaa tietoa millasia kurkkuvaivoja voisi tulla???
Minulla on vasemman äänihuulenhalvaus, jonka syy ei koskaan selvinnyt. Kovasti kiinnostaa, voiko tuo olla seuraus purentavaivoista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minulla myös paha purentavika, juuri noin, että alaleuka jää liian taakse. Leikkausta on ehdotettu, mutta toistaiseksi olen siitä kieltäytynyt. Joku kirjoitti, että tällainen voisi aiheuttaa muita vaivoja, kuten kurkkuun jotain. Onko tarkempaa tietoa millasia kurkkuvaivoja voisi tulla???
Minulla on vasemman äänihuulenhalvaus, jonka syy ei koskaan selvinnyt. Kovasti kiinnostaa, voiko tuo olla seuraus purentavaivoista.

Käsittääkseni oireet on lähinnä kipua ja palan tunne kurkussa. En kyllä ole aivan varma. Lääkärit tietäisi parhaiten.

Joku sanoi, että oikomisen ja sen vuoksi usein tehtyjen röntgen-kuvausten takia oli ilmeisesti tullut syöpäkasvain kurkkuun ja se oli sitten pitänyt leikata.