Kohdunpoiston kokemukset!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lähihoitajaopisk.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lähihoitajaopisk.

Vieras
olen lähihoitaja opiskelija ja valmistun keväällä 2007, nyt on edessä siis opinnäytetyön tekeminen ja sen päätin tehdä kohdunpoistosta. olin työssäoppimisessa naisten tautien vuodesosastolla (5viikkoa) ja naisten taudit alkoivat sitä kautta kiinnostaa enemmän ja enemmän.

nyt haluaisin kuulla teiltä, joilta kohtu on poistettu, kokemuksia. kaikista kokemuksista saa kirjoittaa, jännityksistä, mietteistä ennen ja jälkeen kohdun poiston, kuinka se muutti elämäänne ja mitä vain mieleen tulee. olisi myös kiva kuulla, millä leikkaustavalla kohdunpoisto tehtiin ja oliko leikkauksessa jotakin komplikaatioita/ongelmia tai leikkauksen jälkeen? oletteko olleet tyytyväisiä päätökseen.. jne...

kirjoitan sitten kokemuksia opinnäytetyöhöni nimettöminä tai nimimerkkien kanssa, kuinka vain haluatte.

kiitos kaikesta keskustelusta ja kaikki keskustelu on tervetullutta! :)
jos joku haluaa myös sähköpostiini saa vastata : nirppukirppu@hotmail.com

Kohtuni poistettiin tammikuussa 2003. Poisto tehtiin KYS:ssa epiduraalipuudutuksella alakautta. Toimenpide oli kivuton, tosin puudutetta annettiin myös toimenpiteen aikana. Kipulääkkeitä annettiin toimenpiteen jälkeen varsin runsaasti, niin että ensimmäinen vuorokausi meni melkein nukkuessa. Seuraavana aamuna katetri poistettiin ja pääsin myös suihkuun. Rupesin vähentämään särkylääkkeen määrää ja lähdin jo illalla lääkärin hienoisesta vastustuksesta huolimatta kotiin. Kotona aloin tehdä pieniä kävelylenkkejä, talvella oli erityisesti varottava kaatumista. Viidentenä päivänä leikkauksen jälkeen lopetin särkylääkkeen käytön kokonaan. Kävelylenkit pitenivät ja kävin esim. kaupassa monta kertaa päivässä, koska mitään raskaampaa ei saanut kantaa. Kolmen viikon sairausloman jälkeen menin töihin ja tunsin itseni jo lähes täysin terveeksi. Olen ollut todella tyytyväinen elämääni, kärsin näet todella runsaista ja kivuliaista kuukautisista ja kohdunpoisto oli ainoa toimiva keino. Kokeilin sitä ennen myös kierukkaa, mutta sen aikana tunsin kipuja myös kuukautisten välilläkin. Ratkaisuni oli oikea, en ole tuntenut naiseuteni kadonneen millään tavalla.

kohtuni poistettiin 2.11.2006 tähystysleikkauksella.4 reikää vatsassa.pari päivää sairaalassa.viikko leikkauksen jälkeen kovat kivut.kävin päivystyksessä.virtsassa pöpöjä ja tulehdusarvot koholla.sain lääkekuurin.3päivänä menin uudestaan koska kivut jatkuivat.virtsa oli puhdasta mutta tulehdusarvot nousseet puolella,sain kahta eri antibioottia.kävin vielä kolmannen kerran koska olo ei ollu maanmainio.mutta sanottiin että kaikki ok.kävin tammikuussa kokeissa missä ilmeni että menopaussi alkanut.munasarjoissa edelleen kipua .ois varmaa kannattan poistaa nekii samalla koska vaihtaritkin sitte alko saman tien.en kyllä voi sanoa et olisin hirveen tyytyväinenleikkaukseen.virtsankarkailuakin on ja pidätyskyky aika heikko.finnii pukkaa harvase päivä.eipä oo kehumista olotilassa.kipuja tälläkin hetkellä munasarjoissa .

Vaikka onkin tutkittu, että puolet poistoista on tarpeettomia, omalta kohdaltani voin sanoa poiston parantaneen elämänlaatua huimasti. Kuukautisvuoto kesti kolme viikkoa ja viikon väli kunnes se alkoi taas. Siis juuri toisin päin kuin pitäisi. Olin aivan kypsä tilanteeseen.

Kohtu poistettiin alakautta. Neljä pientä reikää muistona. Ei tulehduksia eikä muitakaan jälki-ikävyyksiä. Olen onnellinen kohduton pian vaihdevuosissa oleva keski-ikäinen nainen.

Minulta leikattiin kohtu pois alateitse viisi viikkoa sitten runsaitten kuukautisten takia. Nyt on upea olo. Ei enää niitä kamalia rättipäiviä.
Lääkkeet eivät minuun tehonneet, siksi päädyttiin leikkaukseen.

Ajattelin kirjoittaa tähän oman kokemukseni gynekologisesta leikkauksestani, koska en itse löytänyt vastaavanlaisia kokemuksia netistä. Minulta poistettiin kohtu samalla kun korjattiin emättimen laskeuma. Leikkaus suoritettiin alakautta ja sujui hyvin. Tosin spinaalipuudutuksen lisäksi jouduttiin vielä nukuttamaankin, kun puudutus ei tehonnut tarpeeksi nopeasti. Kipua tietenkin oli ensimmäisinä päivinä. Olisin päässyt kotiin jo seuraavana päivänä tai ainakin sitä seuraavana, jos virtsaaminen olisi onnistunut. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan virtsa jouduttiin katetroimaan. Vain pieni liraus tuli spontaanisti. Viisi päivää olin sairaalassa. Onneksi minulle opetettiin omatoiminen katetrointi, jota jatkoin sitten kotona viikon verran, ennenkuin alkoi toimia itsestään. Olin jo todella huolissani, että joudun katetroimaan lopun ikääni. -Juuri tämän takia halusin kirjoittaa kokemukseni lohdutukseksi toisille, joilla ei heti ala pissaaminen toimia, että kyllä se sitten aikanaan. Omatoiminen katetrointi ei ole mitenkään vaikeaa, kun sen oppii. Kertakatetreja sain ilmaiseksi terveyskeskuksesta sairaalan lähetteellä. Nyt noin 4 viikkoa leikkauksesta olen tyytyväinen. Sairausloma jatkuu vielä pari viikkoa, jonka jälkeen on jälkitarkastus ja alkaa normaali elämä.

Alkuperäinen kirjoittaja kirjoita:
siihen, että puolet kohdunpoistoista on ihan turhia. Tämä on ihan tutkittu juttu, että lääkityksellä aika moni pärjää.

Joo, lapsettomalta ystävältäni poistettiin kohtu 36-vuotiaana, lääkärin kehoituksesta. Lääkäri oli vanha ukko.

Kun hän myöhemmin meni toiselle gynekologille, tämä totesi kauhuissaan että miksi IHMEESSÄ kohtu on poistettu?

Nop täytyy olla täsysi juntti jos menee leikkaukseen ja uskoo lääkäriä kuin jumalaa. Kyllä potilaallakin täytyy olla aivotoimintaa. Turha jälkeenpäin haukkua vanhaksi ukoksi jos aiemmin piti auktoriteettina. J ahomma jatkuu. Nyt siis uskoo tätä uutta lääkäria kuin jumalaa. Hohhoijakkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja n47:
Alkuperäinen kirjoittaja kirjoita:
siihen, että puolet kohdunpoistoista on ihan turhia. Tämä on ihan tutkittu juttu, että lääkityksellä aika moni pärjää.

Joo, lapsettomalta ystävältäni poistettiin kohtu 36-vuotiaana, lääkärin kehoituksesta. Lääkäri oli vanha ukko.

Kun hän myöhemmin meni toiselle gynekologille, tämä totesi kauhuissaan että miksi IHMEESSÄ kohtu on poistettu?

Kyllä potilaan täytyy voida luottaa lääkärin ammattitaitoon.
Itseltäni poistettiin kohtu isojen myoomien takia. Pitkitin leikkausta, odotin ihmettä ja lopuksi päädyin suositeltuun leikkaukseen. Silloin jo virtsarakkoani oli painanut monta kiloa lihaskasvainta vuosia ja pissa karkaili pöksyihin. Yhdyntäkivuista puhumattakaan.

Nyt leikattuna elämänlaatuni on parantunut monta vuotta sitten olleelle tasolle. Nautin sataprosenttisesti elämästä! Parisuhde voi hyvin ja minäkin.

Korrektia olisi, jos lähihoitajaopiskelija ilmoittaisi nimensä sekä oppilaitoksensa nimen.

Tutkittavien, eli kohdunpoiston kokeneiden ikä on tutkimustulosten ja analyysin kannalta tärkeä tieto. Myös raskauksien/lasten/synnytysten lukumäärä on arvokasta informaatiota.

Paras tutkimusmateriaali koostuisi tietenkin autenttisten haastattelujen tuloksena...

Minulta ei ole kohtua poistettu, mutta läheltä-piti.
synnytyksen jälkeen kun olin päivän ollut kotona, alkoi aivan kaamee vuoto. verta tuli kun hanasta. näin sitä mentiin kaavintaan.
vaikkakin "jälkeiset puhtaat", niin silti niitä ihmeesti oli jäänyt kohtuun. olin menehtyä sille reissulle, mutta se on tavallaan toinen tarinansa.

päivä kaavinnan jälkeen kun lääkäri eroitti mut lakanan väristä, kysyi minulta että onko minulla vielä suunnitelmia lapsien suhteen. Sanoin että ei mutta kyllä synnytyksen mahdollisuus olisi kiva säilyttää. lääkäri sanoi että toivottavasti jälkivuoto loppuu että kohtua ei tarvitsisi poistaa. No, tilanne rauhoittui.
Nyt toivon että se kohtu olis poistettu sillä samalla reissulla jo 19 vuotta sitten.
Minulla on aina ollut tosi kivuliaat ja runsaat kuukautiset. mikään keino tai lääke ei meinaa tehota.

siskolleni tehtiin kohdun poisto pari kuukautta sitten. olen hänelle kateellinen

Alkuperäinen kirjoittaja Vinkx:
Korrektia olisi, jos lähihoitajaopiskelija ilmoittaisi nimensä sekä oppilaitoksensa nimen.

Tutkittavien, eli kohdunpoiston kokeneiden ikä on tutkimustulosten ja analyysin kannalta tärkeä tieto. Myös raskauksien/lasten/synnytysten lukumäärä on arvokasta informaatiota.

Paras tutkimusmateriaali koostuisi tietenkin autenttisten haastattelujen tuloksena...

Miksi ihmeessä lh-opiskelijan pitäisi ilmoittaa nimensä ja oppilaitoksensa nimen? Ei kai sillä ole väliä minkä niminen henkilö kyselee kokemuksia vai miten se vaikuttaa asiaan? Näitä opinnäytetöitä tehdään tuhansia/vuosi. Suurin osa opiskelijoista kokoaa työnsä tutustumalla aiheesta kirjoitettuihin teoksiin ja osa lisäksi haastattelemalla ihmisiä.
Totta on, että oleellinen tieto on tutkittavien ikä ja kohdunpoiston syy.

Ja vihdoin ohi myös tuskallinen alavatsakipuilu.Jännitys!? aiheutti 10+ asteikon kivut sairaalaan päästyä vielä leikkausaamuna juuri ennen esilääkitystä.Operaatio 1½h. tehtiin emättimen kautta eli ei vatsaviiltoja .Poistettiin Adeno kohdun mukana(plus tummentuma joka ei ultrassa selvinnyt).Munasarjat jätettiin.Leikkaus meni ihan uneliaassa tilassa kivuttomasti rauhoittavan lääkityksen ja selkä spinaalipuudutuksen johdosta.Heräämössä tunti.Lämpöpeitto oli mukava.Sitten osastolle,sen jälkeen nukutti vielä n.vuorokausi.katetri poistettiin huomisin sekä illemmalla tippa.Ensimmäisen verenohennuspiikin pistin itse kotona ja sairaalassa se pistetiin aamuin illoin.Pissaamisen tarvetta ei tuntunut kun oli kai turtana, mutta kun meni wc:n niin onnistui.viinirypäleet helpotti vatsantoimintaa.Kipulääkettä sai aina kun pyysi ja ilmankin.Liikkeelle lähtö ok heti kun uskalsi,ensin hoitajan kera.Sairaalassa 3 ja puolipäivää.Pian viikko takana kotona toipumista burana 600x3(4)+litalgin.Hb 106,siihen 20mg gräyter blut saft`ia/pv. Liukulakanan pala helpottaa sängyssä kääntyilyä.Tuolissa tyyny korokkeena.Vielä nipistelee ja alaosa väsyy jos on kauan ylhäällä tai istuu,joten vaakatasossa tasaisin väliajoin.Lopputarkastuksessa viimeistään saa sitten kuulla patologin diagnoosin mikä oli löydös.
-65, lapsia 3. Olisin kaivannut sairaalasta henk.kohtaisesti postissa jonkun tietopaketin/paperin.Onneksi löysin netistä ns.kotiutumis-sivun, jonka tulostin että muut(kin) perheessä tiesi mitä tuleman pitää.Mies ei kuulemma hylkää eikä karta "jutun vuoksi",eikä miehisyys kärsi,juteltu on.

NIIN...SILLEENHÄN SE ON ,ETTÄ " KOHDUNPOISTO ON VAKI TYÖ.....sanoo lääkäri tai hänen assistentti!!!
> vaarasllinen sellainen on kohdunpoisto...
> tarviaa lepoa eli saikkua..monta viikkoa....
< 3- 6 vko,n
> Ja ennen kohdunbpoistoa( jota Sinulta ,jonka kohtu on...päätökseen>>Kohtu poistetaan>>E I K Y S Y T Ä!! -eli joko mennään kohdunpoiston terveydellisiin juttuihin taikka mies puolinen kirurgi kunhan vaan sen poistaa taikka...joku muu syy....mutta HITTO sentään..kyllä siltä NAISELTA tuylee ihan aikuisten OIKEESTI kysyä ja saada LUPA!!!
>ja hei; voisitteko Te "Ammatti-ihmiset>lääkäristä neuvottelu lääkäreihin...hoitajiin,.,operoiviin...saada sen tajunnan,että IHMINEN(nainenkin,,,varsinkin) H A L UY A A A A tietää :M_I_T_Ä nyt tapahtuu????? Ja mitkä on kipuseuraamukset
- " - VIstsaamis seuraamukset ja ulostus...???
-kertokaatte rehellisesti,että voi tulla TULEHDUS! (sinne) ja oikeesti> mitä se tekee yhdynnälle??? mutta ,,,mutta KMANSALAISEN
SE IYTSE TIEDTÄÄ...JA PIKKU PALKOIN!!

NIIN...SILLEENHÄN SE ON ,ETTÄ " KOHDUNPOISTO ON VAKI TYÖ.....sanoo lääkäri tai hänen assistentti!!!
> vaarasllinen sellainen on kohdunpoisto...
> tarviaa lepoa eli saikkua..monta viikkoa....
< 3- 6 vko,n
> Ja ennen kohdunbpoistoa( jota Sinulta ,jonka kohtu on...päätökseen>>Kohtu poistetaan>>E I K Y S Y T Ä!! -eli joko mennään kohdunpoiston terveydellisiin juttuihin taikka mies puolinen kirurgi kunhan vaan sen poistaa taikka...joku muu syy....mutta HITTO sentään..kyllä siltä NAISELTA tuylee ihan aikuisten OIKEESTI kysyä ja saada LUPA!!!
>ja hei; voisitteko Te "Ammatti-ihmiset>lääkäristä neuvottelu lääkäreihin...hoitajiin,.,operoiviin...saada sen tajunnan,että IHMINEN(nainenkin,,,varsinkin) H A L UY A A A A tietää :M_I_T_Ä nyt tapahtuu????? Ja mitkä on kipuseuraamukset
- " - VIstsaamis seuraamukset ja ulostus...???
-kertokaatte rehellisesti,että voi tulla TULEHDUS! (sinne) ja oikeesti> mitä se tekee yhdynnälle??? mutta ,,,mutta KMANSALAISEN
SE IYTSE TIEDTÄÄ...JA PIKKU PALKOIN!!

Tuosta viimeisestä viestistä ei nyt oikein ota selvää mitä siinä sanotaan, mutta millä perusteilla kohdunpoistoleikkaus tehdään alakautta ? Asia pelottaa, mutta taitaa olla väistämätön. Toivottavasti tulee tarpeeksi kipulääkkeitä ja katetrin voisi jotenkin välttää, kun on kroonisesti rikkinäinen virtsaputki.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Ehkä edessä;11160786:
Tuosta viimeisestä viestistä ei nyt oikein ota selvää mitä siinä sanotaan, mutta millä perusteilla kohdunpoistoleikkaus tehdään alakautta ? Asia pelottaa, mutta taitaa olla väistämätön. Toivottavasti tulee tarpeeksi kipulääkkeitä ja katetrin voisi jotenkin välttää, kun on kroonisesti rikkinäinen virtsaputki.

Jollei ole mitään estettä, se poistetaan alakautta. Se on potilaalle ainakin mukavin. Ei jää näkyviä aropia, leikkaushaava on pienin, koska se on vain kohdunsuussa eikä vatsanpeitteitä tarvitse avata.
Toipuminen meni ainakin minulla tosi hyvin, kipulääkkeitä saat ihan varmasti riittävästi. Kaiken kaikkiaan, ei sitä tarvitse pelätä. Pidä itsesi hyvässä kunnossa jo etukäteen, sillä se edistää toipumista.

Jollei ole mitään estettä, se poistetaan alakautta. Se on potilaalle ainakin mukavin. Ei jää näkyviä aropia, leikkaushaava on pienin, koska se on vain kohdunsuussa eikä vatsanpeitteitä tarvitse avata.
Toipuminen meni ainakin minulla tosi hyvin, kipulääkkeitä saat ihan varmasti riittävästi. Kaiken kaikkiaan, ei sitä tarvitse pelätä. Pidä itsesi hyvässä kunnossa jo etukäteen, sillä se edistää toipumista.

Kiitos sulle kannustavasta vastauksesta. Onko sinulla, tai jollain kokemusta Tampereen Yliopistollisen sairaalan gynekologian poliklinikan lääkäreitten toiminnasta tässä asiassa ? Onko annettu vaihtoehtoja asian suhteen ja hyvin ymmärretty, jos haluaa kohdunpoiston alakautta ym ?

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä