Ketään jolle sopinut hormoonikierukka vaikka kuukautismigreeniä?

Olen neljän lapsen äiti ja olis aika laittaa kunnon ehkäisy. Kärsin migreenistä lähinnä kuukautisten aikaan. E-pillerit eivät sopineet koskaan, aiheuttivat pahempia migreenikohtauksia ja olo oli muutenkin ihan hirveä. Hormoonikierukka kuulemma saattaisi silti sopia, kun siinä ilmeisesti ei ole niitä molempia hormooneja mitä e-pillereissä on. Tietenkin se kokeilemalla selviää, mutta haluaisin kuulla muiden samasta vaivasta kärsivien kokemuksia ennen kuin alan asiaa vakavasti harkitsemaan. Ja jos hormonikierukka ei sopinut, niin minkä ehkäisyn olet löytänyt? Minulle lääkäri on suositellut myös cerazetteja, nekin pitäisi kuulemma kuukautismigreenistä huolimatta käydä. Niitä nyt ainakin olis helppo kokeilla. Kovasti huonoa näyttää ainakin tällä palstalla niistä puhuttavan. Kiitos jos jaksat kirjoitella kokemuksistasi!
 
Itselläni myös tosi paha migreeni liityen juuri hormonaaliseen ehkäisyyn. Valitsin kuparikierukan, ajaa saman asian kuin hormonikierukka, ilman hormoneja tietenkin. itselläni kuparikierukka on toiminut hyvin, hieman on kivuliaammat kuukautiset mutta mieluummin se kuin migreeni, kuukautiseni ovat myös ihan säännölliset kierto noin 28päivää, eikä ole ollut tiputteluvuotoja, tosin ensimmäiset pari kuukautta tuli muutamana päivänä tiputtelua mutta sitten tasaantui. suosittelen lämpimästi kuparikierukkaa. Ehkäisyteho on muuten kuparikierukalla 5vuodeksi kunnes se tarvitsee vaihtaa uuteen.
 
En tiedä onko mun vastauksesta apua, kun en kärsi kuukautismigreenistä vaan ihan tavallisesta joka voi siis tulla mihin kuukauden aikaan tahansa. Onkohan noilla eroa?

Kuitenkin hormonikierukka sisältää vain keltarauhashormonia mitä on myös mainitsemassasi cerazette-pillereissä. Itse söin noita minipillereitä ekan ja tokan lapsen välissä, mut en muistanut niitä ottaa joten lopetin kokonaan.
Mulla hormonikierukka vaikutti migreeniin niin, et kohtaukset väheni selvästi. Alussa oli vuotohäiriöitä ja ihokin rasvottu, mut ekan vuoden jälkeen oireet helpotti kun sitkeesti vaan odottelin parempia päiviä ;)
Kuparikierukkaa en edes harkinnut kun kärsin muutenkin runsaista vuodoista. Hormonikierukka poistettiin viime lokakuussa ja se ehti olla n.4,5 vuotta. Lääkäri sano sitä poistaessaan, et se voi olla jopa 7 vuottakin ja teho säilyy. Tutkimukset on lopetettu viiden vuoden jälkeen, niin pidempää aikaa ei voida virallisesti suositella. Jokainen tapaus katotaan erikseen ja arvioidaan kesto. Jos teho säilyy tuon 7 vuotta, niin halvaksihan se ainakin tulee ja periaatteessa olo on huoleton =)
 
Kiitos kun kirjoititte omista kokemuksistanne. Täytyy nyt miettiä ja yrittää löytää sopiva. Kuparikierukka epäilyttää kun niin useassa paikassa mainittu sen lisäävän vuotoa. Minulla on jo nyt melko runsaat kuukautiset. Lisää kokemuksia luen mielelläni, jos joku jaksaa kirjoitella! :flower:
 

Yhteistyössä