Ketään jolla on vasenkätinen/kätisiä lapsi(a)??

Missä iässä se alkoi näkymään että on vasenkätinen?

Meillä kuopus 1v3kk käyttää selkeästi vasenta kättä hallitsevana kätenä ja oikeaa apukätenä. Onko teillä jo näin pienenä asia näkyny vai voiko se vielä muuttua? kaks isompaa käytti tuossa iässä oikeaa kättä ja oikeakätisiä ovat. Olemmeko saamassa vasenkätisen perheeseen?

"minja"
Meillä tytöllä alkoi vasenkätisyys olla vahvemi jo puolentoistavuoden iässä. Silloin ajateltiin että vielähän se saattaa muuttua; että ei kai se vielä niin nuorena näy. Mutta nyt 5-vuotias täysin vasuri. :)

meillä
2 vuotias poika ja ihan selkeesti käyttää enempi vasenta kättä,syö, piirtää heittää palloa. isoveli taas aikoinaan käytti molempia kunnes alkoi enempi kirjoittamaan ja on siis oikeakätinen.

olen näitä asioita mielenkiinnolla seurannut kun itse olen vasenkätinen, mummoni on vasenkätinen ja lapsen vaari isänpuolelta myös vasuri :)

näin
Meillä vajaa 3 v on jo ihan selvä vasuri. Alkoi näkymään selkeästi jo ennen vuoden ikää, itse en sitä vielä silloin uskonut, mutta on se niin vahvaa, että tuskin se tuosta enää muuttuu.

vieras vieras
Mulla oli kuulemma ollut sellanen "käyrä" vauvalusikka (en tiedä onko sellasia enää, mutta silloin muinoin oli!) jonka tarkoitus on kai tehdä syömisestä helpompaa. Se oli kuitenkin oikeakätiselle suunniteltu ja mä olin aina vaihtanut sen vasempaan, jolloin syöminen oli entistä hankalampaa. :)

Ihan pieni siis olin, ja tuosta äiti kai tajusi että taitaa olla vasuri.

Meidän esikoinen on vasenkätinen. Nyt hänellä on ikää jo 6v, joten en ihan tarkkaan enää muista ikää jolloin huomasin vasenkätisyyden. Silloin kun tyttö alkoi itse syömään lusikalla, niin huomasin hänen käyttävän vasenta kättä. Oliskohan se sitten ollut joskus 1-1,5v ikäisenä?..
Itse olen myös vasenkätinen. Mies ja kaksi pienempää lastamme ovat oikeakätisiä.

Huomasin lapseni vasenkätisyyden juuri ruokailu- ja piirustushetkien yhteydessä, kun lapsi oli noin 1,5-vuotias.
Meillä kans tämä 1v3kk syö itse lusikalla niin lusikka on AINA vasemmassa kädessä. Oon kokeillu useamman kerran antaa lusikan sen oikeaan käteen niin se itse siirtää lusikan vasempaan ennenkuin alkaa syödä. Jos sille antaa kynän niin se ottaa senkin vasempaan ja suttaa sitte paperiin. Nuppipalapelissä käyttää vasenta kättä. Tässä muutama esimerkki. Vastaavasti meidän isommat tuossa iässä käyttivät aina oikeaa kättä ja ovat oikeakätisiä. Jännittävää jos saadaan vasuri :) mieheni on ja se on ihan onnensa kukkuloilla kun joku ees seuraa häntä siinä asiassa :D

"vierAS"
En tarkalleen muista mutta kätisyys vakiintui viimeistään neljävuotiaana, tais kyllä aika varhain vasenta suosiva, varmaan just siitä lähtien kun alkoi syömään ite, mutta käytti jkv oikeaakin. Poika on nyt 8v joten aika huonosti sitä muistaa.. En vaan koskaan älynnyt antaa vasenkätisten saksia, kun ei tainnut missään normikaupassa ollakaan niin oppi leikkaamaan sitten oikealla ja leikkaa edelleen, koulussa oli tarjottu vasenkätisten saksia muttei enää huolinut.

Meillä tyttö alusta lähtien ollut selkeästi vasenkätinen. Kynää käyttelee satunnaisesti myös oikealla, mutta hallitsee syömiset, piirtämiset ym. paljon paremmin vasemmalla, kuin oikealla. En ole puuttunut siihen, kumpaa kättä käyttää :) Kyllä se siitä sitten vakiintuu.

"vieras"
meidän tytön vasenkätisyys näkyi jo hyvin nuorena, reilun vuoden ikäisenä. Aina oli kaikki vasemmassa kädessä, lelut, ruokailuvälineet, hammasharja, kynät jne. Nyt hän on jo 15. Meillä on suvussa minun isäni vasuri sekä minun tyttöni ja siskoni tyttö.

Meidän poika on ihan aina ollut selkeästi vasenkätinen. Silloin, kun 1v:nä söi vasemmalla kädellä niin kukaan ei uskonut että siitä oikeasti tulis vasuri. Mutta niin vaan tuli :) Alusta asti söi ja piirsi vasemmalla kädellä. Nyt on 5v.

Testinä joskus annoin kynän tai lusikan oikeaan käteen, kun oli pienempi, mutta aina vaihtui käsi :D

"vieras"
Nyt 11v:llä huomasi siinä 2-3 v:nä et käyttää vasenta. Nyt 4v sit vielä arpoo et kumpi käsi ois se vahvempi. On aika kakskätinen tällä hetkellä ainakin. Tietyt jutut tekee vasemmalla ja tietyt oikealla.

kello
Meillä lukee esikon (poika) neuvolakortissa 1- vuotisneuvolan kohdassa, että selvästi vasenkätinen ja näin on edelleen nyt kun ikää on 6 vuotta. En tiedä minkä verran on perinnöllistä, mutta meillä on mun äidin puolella tosi paljon vasenkätisiä miehiä.

"Ava"
Heti, kun alkoi syömään sormiruokia ja vähän myöhemmin muuta lusikalla, niin on suosinut vasenta kättä. Myöhemmin vaihtoi lusikan vasempaan, jos sen hänelle oikeaan antoi. Oli myös kaksikätinen monessa jutussa, mutta kyllä selkeästi silti vasenta tuntui suosivan. Nyt kohta kolme, ja aivan varmasti on vasuri. Maalaa vesiväreillä vasemmalla yms. Suvussa kummaltakaan puolelta ei tietoa yhdestäkään vasurista!

Mun tyttö on nyt vajaa 4-vuotias ja ilmiselvästi vasenkätinen. Alkoi näkymään reilun vuoden iässä mm. ruokailussa, piirtämisessä, leikeissä = kaikessa. Pikkuveli 1½v vaikuttaa kyllä oikeakätiseltä esikoiseen verrattuna, mutta voihan sekin vielä vaihtua.

"vvv"
Meillä taas tyttö käytti vielä 6 vuotiaana yhtä paljon molempia käsiä. Ja nytkin 9 vuotiaana esim. syö ja leikkaa saksilla oikealla kädellä mutta kirjoittaa vasemmalla.

Yhteistyössä