Ketään, joka tietää oikeasti? Avioero tulossa, miten järjestän asiani..?

• Viestiketjun aloittaja "yks vaan"
  • Ensimmäinen viesti
"noo"
[QUOTE="yks vaan";28835698]Tällä hetkellä kukaan ystävistäni eikä perheenjäsenistäni tiedä tilannettamme. Olen esittänyt kaiken olevan hyvin ja ero tulee varmasti yllätyksenä. Koen olevani epäonnistunut, kun eroan ja minulla on pienet lapset. siksi en ole tilanteestamme paljoa huudellut.[/QUOTE]

Hei! Epäonnistumisen kokemus on hyvin yleistä tilanteessasi, mutta ei siitä häpeää kannata kantaa. Kaikkeen ei omassakaan elämässä vaan voi aina vaikuttaa. Mutta tuosta, ettet ole puhunut tilanteestanne kenellekään. Jos sinulla on ystäviä, niin eikö nyt kannattaisi puida asiaa ensin heidän kanssaan? Voisit saada tukea ja apua, ja ehkä ideoitakin.

"yks vaan"
[QUOTE="huoh";28835705]Taas yksi nainen joka on hätää kärsimässä kun kävelevä lompakko eli mies poistuu elämästä.

Karmea todelisuus iskee kun pitää oikeasti miettiä että miten saadaan katto pään päälle ja ruokaa pöytään. Ja täällä toiset samanlaiset huutavat kuorossa että nyt sinun pitää vaatia osaasi mieheltä ja kannustavat hakemaan yhteiskunnalta tukia sen sijaan että antaisivat vinkkejä miten pärjätä elämässä itsenäisesti.

Yhteiskunta mädäntyy päivä päivältä kun aikuiset ihmiset eivät kykene elättämään edes itseään saati jälkikasvuaan ilman toisten ihmisten tai yhteiskunnan apua. Ja tällä palstalla pidetään itsestäänselvänä ja hyväksyttävänä että rahaa tulee joko mieheltä tai yhteiskunnalta ja naisella on oikeus olla täysin avuton.[/QUOTE]

nyt kyllä täytyy sanoa että metsään menee.. Mulla on vakituinen työpaikka, josta olen nyt äitiyslomalla. Ja jonne aion palata. Koko suhteen ajan meillä on ollut omat rahat. Mutta ei minullakaan ole mahdollisuutta maksaa sekä lainaa että vuokraa samaan aikaan, sillä mieheni on sanonut että kunnes laina on hänen nimissään, joudun maksamaan osuuteni vaikka muuttaisin pois. Ja työssä olen käynyt viikonloppuisin myös äitiyslomien ja hoitovapaan aikana silloin kun mies on suostunut lapsia hoitamaan.

"sasa"
[QUOTE="yks vaan";28835719]nyt kyllä täytyy sanoa että metsään menee.. Mulla on vakituinen työpaikka, josta olen nyt äitiyslomalla. Ja jonne aion palata. Koko suhteen ajan meillä on ollut omat rahat. Mutta ei minullakaan ole mahdollisuutta maksaa sekä lainaa että vuokraa samaan aikaan, sillä mieheni on sanonut että kunnes laina on hänen nimissään, joudun maksamaan osuuteni vaikka muuttaisin pois. Ja työssä olen käynyt viikonloppuisin myös äitiyslomien ja hoitovapaan aikana silloin kun mies on suostunut lapsia hoitamaan.[/QUOTE]

Taloon jäävältä on oikeus periä vuokraa, mikäli jatkaa lyhennysten ja korkojen maksua.

nojoo
[QUOTE="huoh";28835705]Taas yksi nainen joka on hätää kärsimässä kun kävelevä lompakko eli mies poistuu elämästä.

Karmea todelisuus iskee kun pitää oikeasti miettiä että miten saadaan katto pään päälle ja ruokaa pöytään. Ja täällä toiset samanlaiset huutavat kuorossa että nyt sinun pitää vaatia osaasi mieheltä ja kannustavat hakemaan yhteiskunnalta tukia sen sijaan että antaisivat vinkkejä miten pärjätä elämässä itsenäisesti.

Yhteiskunta mädäntyy päivä päivältä kun aikuiset ihmiset eivät kykene elättämään edes itseään saati jälkikasvuaan ilman toisten ihmisten tai yhteiskunnan apua. Ja tällä palstalla pidetään itsestäänselvänä ja hyväksyttävänä että rahaa tulee joko mieheltä tai yhteiskunnalta ja naisella on oikeus olla täysin avuton.[/QUOTE]

Huomaatko, et sinäkään antanut tässä vinkkiä elämässä itsenäisesti pärjäämiseen.

Kuulostaa siltä, ettei ap:n kannata yrittää sopia suoraan miehen kanssa, vaan ottaa suoraan yhteyttä oikeusaputoimistoon ja hoitaa kaikki ositukset ja lasten tapaamiset yms. virallisia teitä. Kun kaikki on laillisesti paperilla, pääset myös henkisesti eroon tuosta miehestä eikä tarvitse enää selvitellä omaisuuteen liittyviä asioita. Lasten asiat toki täytyy kyetä hoitamaan vielä vuosikausia

[QUOTE="yks vaan";28835874]Oikeesti?[/QUOTE]

Kyllä. Jos mies jää yhteiseen taloonne ja sinä muutat pois, se on hän joka maksaa vuokraa sinulle - ei toisin päin. Eli käytännössä siis sinä kyllä maksat edelleen osuutesi lainasta, mutta mies joutuu maksamaan sinulle vuokraa sinun omistamastasi (ja lyhentämästäsi) puolikkaasta kunnes ostaa sinut ulos tai talo myydään.

Viimeksi muokattu:
"..."
Itsellä meni ero seuraavasti. Mies osti nykymarkkina hinnan mukaan osuuteni itselleen ( välittäjä kävi arvioimassa asunnon) , hänen piti ottaa lisää lainaa tätä varten ja maksaa varainsiirtovero vielä tästä osuudesta.

"..."
Itsellä meni ero seuraavasti. Mies osti nykymarkkina hinnan mukaan osuuteni itselleen ( välittäjä kävi arvioimassa asunnon) , hänen piti ottaa lisää lainaa tätä varten ja maksaa varainsiirtovero vielä tästä osuudesta. Jätin hänelle kaikki huonekalut joista hän maksoi sovitun summan. Näin minulla oli tilillä rahaa mukavasti ja sain aloittaa aivan alusta.
Sähän saat rahaa siitä talosta jolla voit pärjätä alkuun. Älä ny mitään ilmaiseksi anna.

"vieras"
Tulee melkein itkunauru aina kun kuulen jonkun hyvittelevän asioita, että saisi sairaan ihmisen pois kimpustaan. Ei se niin mene, vaan jos ei pidä oikeuksistaan kiinni ja on heikko, niin sairas ihminen käy sitä suuremmalla tarmolla kimppuun. Teillä on yhteisiä lapsia, niin joudut sietämään miehen touhuja vielä pitkään.

Kun ihmisellä on huono taloudellinen tilanne, niin liikkumavaraa elämässä on vähemmän. Aiheutat tahallasi itsellesi riippuvuutta miehen metkuista, jos annat hänelle kaiken omaisuuden. Ehkä oelt väsynyt, mutta toisaalta on aivan omaa syytäsi, että olet antanut tilanteen mennä niin pitkälle. Et väsymyksestäsi huolimatta saa jättää lasten hyväksi tehtäviä asioita tekemättä, vaan joudut nyt kyllä riitelemään miehesi kanssa. Ammattilaiset auttavat sinua siinä.

"yks vaan"
Mieheni sanoo, ettei halua olla lasten kanssa tekemisissä. En tiedä onko se hänen keinonsa pelata tätä peliä vai miten.. Sanoo, että haluaa kaiken menevän nyt vaikeimman kautta! Kiusaksi minulle.

Tämä tilanne on siis saanut alkunsa kun nuorin lapsemme syntyi 3kk sitten, että sinänsä hieman väärin syyttää minua siitä että olen päästänyt tilanteen näin pitkälle.

Jos miehesi haluaa olla hankala, ei hän siitä vähemmän hankalaksi muutu jos vaan annat periksi. Päin vastoin saattaa yhtäkkiä alkaa olemaan merkittävästi sopuisampi jos ymmärtää, että pidät oikeuksistasi kiinni ja hän on asioissa paljon heikommalla (esimerkiksi tuo asunto kuvio). Eli rohkeasti vaan yhteys lastenvalvojaan, oikeusavustajaan (joskus vakuutuksissa on mukana oikeusavustuspalvelut, eli niihin saattaa saada alennusta, kannattaa tarkistaa), pankkiin, kelaan ja haku paperit kaupungin vuokra-asuntoon. Avioero vireille mahdollisimman pian, niin saat nuo tuki ja asuntokuviot etenemään.

Ja viimeistään nyt kannattaa kyllä puhua perheelle ja ystäville, joilta saat tukea ja ihan käytännön apua. He myös osaavat olla järjen äänenä, ettei mies pysty pelottelemaan perättömillä uhkauksilla. Ja kannattaa kertoa läheisimmille ihan kaikki, niin ymmärtävät tilanteesi.

"vieras"
[QUOTE="yks vaan";28836694]Mieheni sanoo, ettei halua olla lasten kanssa tekemisissä. En tiedä onko se hänen keinonsa pelata tätä peliä vai miten.. Sanoo, että haluaa kaiken menevän nyt vaikeimman kautta! Kiusaksi minulle.

Tämä tilanne on siis saanut alkunsa kun nuorin lapsemme syntyi 3kk sitten, että sinänsä hieman väärin syyttää minua siitä että olen päästänyt tilanteen näin pitkälle.[/QUOTE]
Ahaa eli sitä ennen mies oli täysin normaali ja olet hänen kanssaan uskaltanut lapsia hankkia ja nyt 3kk vasta ollut sekopää. Kyseessä sitten joku muu kuin luonnevika ja mies pitäisi saada psykiatrin hoitoon. Tuskin sinun häntä sitten kannattaa jättääkään, jos kyse akuutista psykiatrisesta sairaudesta, joka voidaan saada kuntoon.

"yks vaan"
[QUOTE="vieras";28836812]Ahaa eli sitä ennen mies oli täysin normaali ja olet hänen kanssaan uskaltanut lapsia hankkia ja nyt 3kk vasta ollut sekopää. Kyseessä sitten joku muu kuin luonnevika ja mies pitäisi saada psykiatrin hoitoon. Tuskin sinun häntä sitten kannattaa jättääkään, jos kyse akuutista psykiatrisesta sairaudesta, joka voidaan saada kuntoon.[/QUOTE]

En ole käyttänyt sanaa sekopää. Mies haluaa erota, olla yksin. Tai mistäs minä tiedän jos on joku muu hänellä. On ilkeä mua kohtaan, aivan kuin haluaisi kiusata kunnes minä otan sen eron kun ei siihen kuitenkaan itse kykene.

"vieras"
Eli tarina vaihtelee. Ensin mies on kylmäsieluinen kiusaaja, joka vie sinulta rahat ja lapsia ei halua tavata ja kun kysellään, että no miksi olet sellaisen kanssa lapsia pykännyt, niin nyt onkin vaan erotarkoituksessa heti vauvan syntymästä kiusannut.

"yks vaan"
[QUOTE="vieras";28837088]Eli tarina vaihtelee. Ensin mies on kylmäsieluinen kiusaaja, joka vie sinulta rahat ja lapsia ei halua tavata ja kun kysellään, että no miksi olet sellaisen kanssa lapsia pykännyt, niin nyt onkin vaan erotarkoituksessa heti vauvan syntymästä kiusannut.[/QUOTE]

Mä en tiedä kumpi meistä ei nyt tajua, sinä vai minä.
Mitään rahoja ei ole kukaan vienyt, kun omat on kummallakin. Lapsia ei halua hoitaa nyt eikä kuulemma eron jälkeen tavata. En ole väittänyt että on aina ollut samanlainen ja niinkuin sanoin, on muuttunut lapsen syntymän jälkeen. Hän haluaa erota. Ja tämänkin ketjun tarkoituksena oli vaan kysellä käytännön asioiden järjestelyyn neuvoja.

Mene muualle.

"vieras"
No tuossa kerroit, että mies on kiusannut sinut niin väsymyksen partaalle, että voisit jopa luovuttaa hänelle osasi omaisuudestanne. Ja omaisuushan on tärkein järjestelyasia.

"yks vaan"
[QUOTE="vieras";28837174]No tuossa kerroit, että mies on kiusannut sinut niin väsymyksen partaalle, että voisit jopa luovuttaa hänelle osasi omaisuudestanne. Ja omaisuushan on tärkein järjestelyasia.[/QUOTE]

Niin? Kyllä näin sanoin ja näin on. Mitä sä nyt meinaat? Niin mitään rahaahan hän ei ole vienyt, sanoin vaan että vaikka joutuisin luopumaan omasta osuudestani hänen hyväkseen, tekisin sen jos sillä edellytyksellä pääsen nopeasti hänestä eroon. En kuule jaksa ajatella nyt sitä sen järkevämmin kun pienet lapset ja oma jaksaminen on etusijalla.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28837174]No tuossa kerroit, että mies on kiusannut sinut niin väsymyksen partaalle, että voisit jopa luovuttaa hänelle osasi omaisuudestanne. Ja omaisuushan on tärkein järjestelyasia.[/QUOTE]
Olet valmis luopumaan talosta ja samaan aikaan sinulla on autolainan kanssa akuutti rahan tarve eli miksi luovut rahoista, jos mies on vaan tilapäisesti ikävä, että saa eron?

"vieras"
[QUOTE="yks vaan";28837199]Niin? Kyllä näin sanoin ja näin on. Mitä sä nyt meinaat? Niin mitään rahaahan hän ei ole vienyt, sanoin vaan että vaikka joutuisin luopumaan omasta osuudestani hänen hyväkseen, tekisin sen jos sillä edellytyksellä pääsen nopeasti hänestä eroon. En kuule jaksa ajatella nyt sitä sen järkevämmin kun pienet lapset ja oma jaksaminen on etusijalla.[/QUOTE]
No et pääse yhtään sen nopeammin eroon hänestä luopumalla talosta. Omaa jaksamista ja lapsien etua ajaa ettet ole rahanpuutteessa.

"yks vaan"
[QUOTE="vieras";28837201]Olet valmis luopumaan talosta ja samaan aikaan sinulla on autolainan kanssa akuutti rahan tarve eli miksi luovut rahoista, jos mies on vaan tilapäisesti ikävä, että saa eron?[/QUOTE]

Niin, siis autolainaa, mahdollista vuokraa uudesta kämpästä ja talon lainanlyhennyksiä en kyllä pysty maksamaan kaikkia, se on totta. Lisäksi on lasten menot.
Joo, ehkä kun pääsee tästä pahimmasta yli, voisi ajatella asiaa noinkin järkevästi kuin sinä.

"vieras"
No järjellä juodut ajattelemaan, ettet pitkitä kärsimystäsi turhaan. Pankin kanssa voi neuvotella, että lainalyhennys laitetaan tauolle ja auto heti myyntiin, kun olet päässyt uudelle paikkakunnalle.

sama laulu joka päivä
[QUOTE="vieras";28837088]Eli tarina vaihtelee. Ensin mies on kylmäsieluinen kiusaaja, joka vie sinulta rahat ja lapsia ei halua tavata ja kun kysellään, että no miksi olet sellaisen kanssa lapsia pykännyt, niin nyt onkin vaan erotarkoituksessa heti vauvan syntymästä kiusannut.[/QUOTE]Nämä tarinat ovat AINA väritettyjä aloittajan eduksi ja miehen mustamaalaamiseksi. Aina, poikkeuksetta.

Näiden tarkoitus on saada sympatiaa ja vertaistukea ja apua miehen selkäänpuukottamiseen.

Yhteistyössä