Ketään 6v tä jolla lykätty oppivelv aloitusta?

Meidän poitsu on syntyny ihan vuoden lopussa, oikea laskettu aika oli 30.12 mutta käynnistetiin 21.12. Siis on nyt vielä pitkään 6v. ja oli koulukypsyystesteissä ja sieltä saatiin suositusta siihen mitä itsekin oli ajateltu että kävis toisen vuoden eskaria. Viime vuoden oli päiväkodin eskarissa, nyt on koulun esikoulussa ja paikalla jokapäivä tai siis 4 pv / viikko mutta pvkodissa ei tarvinnu jokapäivä hoitoa niin ei sitte eskariinkaan päässy kun meidän auto ( ainoa) oli mulla töis.
Tämän ajattelin olevan itsetuntoystävällisempää kuin ekaluokan kertaaminen kenties.....kun siinä saa sitten aina tuta olevansa nuorin hitain ja honoin monessa asiassa....
Meillä on isosiskon kans( myös joulukuussa synt.) tehty samoin ja nyt on koulu sujunut hyvin. Aikas merkittävä viikko tuo mikä muutti syntymäpäivää kun se olis voinu olla seur vuoden puolella( mun kaikki raskaudet on ollu yli 2-4 pv) ja sitten mentäis nyt eskariin niinkus kuluu ja kaikki olis ok. ilman paperisotaa jne...
 
kiitos ekakerta tällasta palautetta kun on aina tuntunu että pitäs olla jonkinlaista kunnianhimoa lastensa puolesta että kyllähän meidän lapset osaa ja pärjää. Nythän mll kampanjoi sitä liian aikaista pärjäämisen kulttuuria vastaan mikä suomessa tuntuu vallalla olevan. :flower:
 
Tytöllämme sama homma mutta meni kouluun kun ainoa, joka halusi lykkäystä olin minä. Päiväkodissa ihmeteltiin, että vielä joulun jälkeen jaksoin "vieläkin" asiasta puhua. Nyt harmittaa. Ekan viikon kuherruskuukauden jälkeen onglemat ovat jo alkaneet näkyä. Lukutaito ja kirjoitustaitokin ovat jo hyvät mutta ei se ole silti koulukypsä... kaikki kaverit olivat pieniä (eli jäivät tarhaan) ja sosiaaliset sekä keskittymitaidot motorisista taidoista puhumattakaan alle ikätasoiset. Nyt aamuisin pelottaa ja tyttö on välitunnit yksin.
 
Meillä poika käy eskaria nyt toistamiseen. Hän on elokuun lapsi joten syynä ei tuo loppuvuonna syntyminen. Pojalla hahmottamisen kanssa pientä ongelmaa ja ihan vauvahan tuo muutenkin on. Tykkää kovasti leikkiä jota kai ei sais enää tehdä.. tai näin ainakin luin rivien välistä. Olimme koulukypsyystesteissä ja siellä opettaja sanoi, että leikkiminen on vielä todella tärkeää pojalle.
Olen päätökseemme ihan tyytyväinen. Saa nyt olla "lapsellisempi"vielä vuoden. :)
 
kuka teille on suositellut eskarin kertausta? oon miettinyt samaa vaikka tyttö nyt vasta eskaris ja täyttää marraskuus kuus, osaa kyl lukea ja kirjottaa, oppi itellään aikalailla, mutta muista jutuista en sit tiä... niinku odottamiset ym ja usein kans kaverit pienempiä olleet hoidossa jne
 
Meillä kaksoset kanssa joulukuussa syntyneitä, la oli 28.12., mutta sattuneesta syystä lapset leikattiin 5.12. ja näin ollen lapset kävivät eskarin kaksivuotisena ja nyt vasta menivät sitten ekalle luokalle, tosin pienryhmässä aloittivat ja todennäköisesti käyvät tämän ekan ja tokan vuoden siinä ja vasta 3lk siirtyvät isoon ryhmään.
Itse olin alussa eskarin kertaamista vastaan, mutta nyt olen todennut että se olikin hyvä juttu.
 
Mun vanhin poika on syntynyt 21.1 ja hänellä lykättiin koulua, oli jo 8 1/2v kun alotti, ja huonosti menny koko ajan. nuorempi poika on syntynyt 29.12, alotti koulun normaalisti, ja pärjännyt hyvin. Vanhempi poika on nyt 7lk (täyttää 15v) ja ongelmia on.
 
Kuopukseni täyttää uutenavuotena eli 31.12 6 vuotta. käy nyt esikoulua,mutta kesän vielä katson uskallanko kouluun ensi syksynä päästää. Jos kesällä tuntuu, ettei kouluun tarvi mennä niin esikouluun saa mennä uudestaan.
 

Yhteistyössä