ketään raskausmyrkytyksestä tietävää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolissaan

Vieras
Mulla on nyt ollut raskausmyrkytys epäily pitemmän aikaa, verenpaineet koholla reilusti, päätä särkee ympäri vuorokautisesti, proteiinit yhellä plussalla ja turvotusta tulee ainaki 2kg/viikko lisää.

Noin viikko sitten alkoi tulemaan ihmeellisiä pistoksia mahan yläosaan ja alaosaan ja en oikeen tiiä pitäiskö olla huolissaan vaiko eikö, terkka on sitä mieltä, että vaikka pää irtois niin se kuuluis normaaliin raskauteen.

Nyt toissapäivänä sitten illalla tuli kumma olo, illalla alko tuleen kylmiä väreitä ja puistattaa kauheesti, semmonen puolikipeä ja kuumeinen olo vaikkei ookkaan kuumetta ja mahassa on semmonen kosketusarka kohta, jos koskee niin sattuu silleen ihmeellisesti pistää.
Onkohan tämä nyt jotaki mistä pitäis olla huolissaan?

Normaalisti olen käynyt neuvolassa kerran viikossa, mutta nyt joulun pyhien takia en ole päässyt kahteen viikkoon.

Kyllä oisin huolissani, kuulostaa aika rajuilta nuo sun oireet jo! Ihme terkka sulla, mulla samaa seurataan ja käski ottaa äitipolille hyvinkin herkästi yhteyttä jos olo huononee. Ja mulla ei verenpaineissa nyt sentään niin suurta muutosta ole ollut.
Antoiko se sulle edes liuskoja kotiin että voisit itse seurata proteiinitasoja?

Ylävatsakivut kuuluu oireisiin ja kuulemma voi olla sellaisia kouristuksenomaisia todella pahoja että ihan kuin sydämestä ottaisi. En sitten tiedä enempää. Mut jo toi päänsärky on yks mahdollinen merkki ja tietenkin raju turvotus ja huono olo.
Mulla sekottaa omaa olotilaa just puhjennut flunssa. Tässä itsekin kahden vaiheilla että pitäiskö käydä näytillä vai ei. Nää joulunpyhät kun sekotti tän neuvolassa käynnin, niin en tiedä verenpaineitakaan.

No en saanut niitä liuskojakaan jostain kumman syystä, onneksi verenpaine mittarin sain lainaan, mulla on normaalisti niin alhaset verenpainee,t että mulla katsotaan se nousu niiden yksikköjen mukaan eli yläpaine saa nousta 30 yksikköä ja alapaine 15, ne on nyt pahimmillaan ollu 50 ja 35 yksikköä nousseena. Terkkarilla on kumma tarve selittää kaikki jollain muulla, päänsärky johtuu niskoista, mahakipu siitä ku vauva kasvaa ja turvotus on ihan normaalia lihomista koska olin niin laiha aluksi jne jne... Viimeksi kun mittas niin sanoi, että on kasvanu sf mitta viikossa puoli senttiä ja sit yhtäkkiä sano, että no laitetaan sentti.Supistuksista sanoin niin ei se huolettanut häntä ollenkaan. Se kyllä hiukan hankaloittaa kun lähimpään synnäriin on 450km ja lähimpään terkkaan 150. Soitan sinne synnärille niin kerkeää ajoissa jos jotaki on...

Nuo paineet on hirveän yksilöllisiä. Mulla on normaalisti tosi ihanteelliset, jopa alhaiset paineet joten koskaan ei terkka kiinnittänyt huomiota "vain vähän" nousseisiin paineisiin. Proteiini pistettiin valkovuodon piikkiin, pääkipu väsymyksen jne.

Lopulta arvot oli ihan tapissa ja synnytys käynnistettiin.

Hyvä että soitat sinne!

Mulle noi verenpaineet on aina ollut ihan utopiaa, kun ei häikkää ennen ole ollut. Eli siis katsotaanko ne yksilöllisesti eikä tietyn taulukon mukaan?
Ap, hankala tilanne kyllä sulla kun on noin kauhea matka ja et voi edes niitä proteiineja seurata kotoa käsin. Ja aika outo asenne sun terkalla että ei ota mitään tosissaan. Mulla taas päinvastoin, että itse oon pääkivut selittänyt niskoista johtuvana mutta terkka kyllä sanoi että huolestuttaa.
Ehkäpä se soitto nyt antaisi sulle kuitenkin jotain lisäselvyyttä että miten toimia. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Mulle noi verenpaineet on aina ollut ihan utopiaa, kun ei häikkää ennen ole ollut. Eli siis katsotaanko ne yksilöllisesti eikä tietyn taulukon mukaan?

Mun ymmärtääkseni tapana on "taulukkoa tulkitaan yksilöllisesti". Siis joku terkka kysyi multa että miten sulla on normaalisti paineet.

Ihan oikeasti SOITA lähimmälle synnärille NYT HETI! Olen kätilö, töissä vastasyntyneiden teholla ja sun oireet on semmoset, ettet ihmettele siellä kotona enää hetkeäkään!! Etenkin, kun noin pitkät matkat. Pahaa pelkään, ettei kouristukset ole enää kaukana ja sitten se on menoa teille kummallekin, kun sairaala kaukana!

Yhteistyössä