kestovaippailun aloittaminen

Tammikuussa tuo laskettu aika häämöttää ja olen ajatellut tämän vauvan kanssa alkaa kestovaippailemaan,kun kammottaa se kertakäyttövaippojen kakan haju vessassa muiden vaippailijoiden jäljiltä.
Kuinka paljon mun pitäs hankkia imuja ja aio vaippoja jotta hyvin pärjäis?
vinkkejä muutenkin käyttöön..
 
Onko sulla jotain tiettyä vaippamerkkiä mielessä? :) Niin paljon siitäkin kiinni :) Mie lisäilen imuja aio:hin vain päivä- ja yöunille, meille on riittäny aio-vaippojen omat imut tähän asti, neiti siis 9 kk. Vaihtoväli meillä on noin 2-4 tuntia päivällä, yö mennään yhdellä vaipalla, ellei jostain syystä ole pissat päässeet lakanaan :) Sanoisin, että maksimissaan 7 vaippaa menee meillä päivässä, tyttö kun ei mikään megapissijä ole. Pesen yleensä joka toinen päivä vaipat, joten sen parisenkymmentä pitäs meillä olla. Kuivausrumpu kyllä vähän auttaa asiaa...

Mie kyllä suosittelen myös sisävaippojen ja kuoren, etenkin villahousujen kokeilemista jossain vaiheessa. Itse aloitin pääosin aio:lla ja nyt sitten mennään melkeinpä vain sisävaipoilla ja villiksillä :)

Sen kummemmin nyt hoksi mitään vinkkejä, muuta kuin sen että älä lannistu, jos ei heti suju! :D Mie aloitin vaipatuksen taskuilla, eikä ne pitäneet sitä ensimmäistäkään pissaa. Nyt kuullu vähän sen suuntaista kommenttia, että välttämättä taskut ei pienillä vauvoilla ole parhaat mahdolliset. Meille tuli taukoa kunnes sain hommattua tarpeeksi vaippoja uuteen yritykseen ja sillä tiellä ollaan :)

Olikohan tästä sulle yhtään mitään apua :LOL:
 
Meillä aloitettiin kestovaippailu n. viikon vanhalla. Käytettiin alkuun sisävaippa tai harso + villahousut tai vaippakuori- yhdistelmään. Harso muodostui meidän lemppariksi, kun imi kivasti maitokakat ja kuivuu nopeasti pesun jälkeen. Ostettiin 70x70cm harsoja, ja ensin harmittelin niiden ostoa, kun kaikki silloin kehuivat ruskovillan isoja harsoja parhaiksi. Nyttemmin olen ollut tyytyväinen ostokseeni, sillä nuo 70-harsot on mukavampi laittaa imuksi taskuvaippoihin, kuin isot RV:t.

Meillä on nyt kestoiltu melkein vuosi, ja välillä on epäuskokin iskenyt. Kokeilemalla uusia systeemejä ollaan kuitenkin hyvin pärjätty, ja enemmän olen tyytyväinen ollut meidän kestoiluun, kuin tuskastunut. Meillä ei edes alkuun ollut kuivausrumpua tai kunnon kuivatustiloja, joten kuivuvia vaippoja oli kaikki patterit täynnä. :D

Jos et vielä tiedä, mikä systeemi teille olisi paras tai mitä haluaisit kokeilla, niin kannattaa hankkia erilaisia vaippoja kirpparilta (esim. kestovaippainfon) ja testailla niitä, kuin ostaa samaa vaippaa tusinakaupalla vaippakaupasta ja sitten todeta se epäsopivaksi tai epäistuvaksi vauvalle.

Itse ostin ennen vauvan syntymää muutaman nauhavaipan, harsoja, PUL-vaippakuoria, kahdet villahousut, neljä AIo-vaippaa, ja muutaman muotoonommellun tarrallisen ja muutaman snappi-kiinnitteisen sisävaipan sekä yhden taskuvaipan. Alkuun siis enemmän harsoiltiin, sitten käytössä oli sisävaippa/snappivaippa+kuori ja nykyisin enemmän käytetään taskuvaippoja. Etenkin reissussa tai hoidossa. Yöksi pistetään sisävaippa ja villahousut. Iho on pysynyt hyvin kunnossa, vain reissussa kertisten jäljiltä on joskus ollut punoitusta.

Onnea kestoilun tielle ja pitkää pinnaa! Onneksi vertaistukea saa kestovaippainfon sivuilta!
 
Ihan ensimmäisiksi vaipoiksi suosittelen harsoja ja villahousuja. Harsot istuvat takuulla joka pyllylle, ovat halpoja ja nopeasti kuivuvia, kestävät keittopesun (itse en kyllä ole keitellyt), niitä voi käyttää taskuvaipoissa imuna, ja isommat (90x90) harsot ovat lisäksi sopivia koko vaippaiän. Lopuksi, harsot ovat erinomaisia likarättejä vielä senkin jälkeen, kun lapsi ei niitä enää tarvitse.

Villahousuista: Älä osta uusina, äläkä 50cm kokoisia! Meillä on yhdet uutena saadut Ruskovillat, eivätkä ne vielä 6kk käytön jälkeenkään ole yhtä pitävät kuin monella lapsella käytössä olleet lainapöksyt! Samoin olemme käyttäneet 60cm housuja alusta asti, eivätkä vielä osoita mitään pieneksi jäämisen merkkejä. Bodyn kun napittaa villahousujen päälle, niin paketti pysyy hyvin paikallaan. Villahousuja ei tarvitse kovin monia. Meillä ollaan menty pelkillä harsoilla ja villahousuilla, ja neljät riitävät hyvin. Alussa villiksistä saa olla aika usein pesemässä kakkatahroja (jos ei käytä vauvaa lavuaarilla kakalla), ja se kannattaa tehdä HETI eikä sitten kohta, kuivunut kakka on niiin hankalaa jynssättävää!

Määrä... meillä 20 vaippaa ja pesuväli joka toinen päivä on myös ollut sopiva.

Tässä oli joitain juttuja, jotka meillä pitävät kutinsa. Kukin kuitenkin tyylillään!
 

Yhteistyössä