Kestovaippailua vastasyntyneestä lähtien

Onko ketään, joka olisi käyttänyt lapsella kestovaippoja vastasyntyneestä lähtien?
Mitkä vaippamallit ja -materiaalit koitte parhaaksi ihan pienellä vauvalla? Entä sitten, kun vauva lähti ryömimään/konttaamaan? Entä taaperolle, mikä vaippamalli paras? :)

Miten teillä on tehty? Kuulisin mielelläni kokemuksia.

Vastasyntyneellä sisävaippoja ja kuoria. Imsevimsen flanelletet, nallen nöttöset yms. Pienet ja kätevät vaipat. Päälle kuori tai villahousut. Näistä vaihtoehdoista se, kumman itse kokee paremmaksi.

Taskuvaipat toimivat joillain lapsilla jo pienempänä, joillain vasta puoli vuotiaanakin. Riippuen paljon lapsen mallista. Onko rimpulareidet vai paksummat reidet. Paksureiteisillä siis taskuvaipat toimivat paremmin, ei pääse ohivuodot reisistä.
Tämänkin oikeastaan tietää omalla lapsella vain testaamalla.

Taskuvaippoja ollaankin käytetty sitten ihan kuivaksi oppimiseen asti.
Pienemmällä parhaiten toimii siis sisä(täyttö)vaipat + kuoret, ja mitä vanhemmaksi ja kenties muodokkaammaksi lapsi kasvaa, alkaa taskuvaipatkin toimia.
Toiset kylläkin taas tykkää käyttää ihan sinne 2-3 ikävuoteen asti sisävaippoja ja kuoria/villahousuja. Kokeilemalla selviää =)

"vieras"
Sisävaipat ja kuoret minäkin havaitsin parhaiksi. Takuvaipat alkoi toimia noin kuukauden ikäisellä. Harsoja ja villahousuja moni suosittelee, mutta minä en saanut niitä toimimaan. Hyvistä harsoista tuli niin paksuja paketteja, että vauvan oli vaikea olla ja ohuemmat harsot taas eivät riittäneet mihinkään. Sisävaippoja saa mukavan ohuina kun hankkii hamppu- ja bambukankaisia. Vastasyntyneelle ei myöskään kannata käyttää one-size- kuoria, vaan ostaa muutaman nb- kuoren. Ne yhdenkoon kuoret ainakin meillä falskasi sieltä taitteista ja tuntuivat muutenkin hankalilta pikkuruiselle vauvalle moneen kertaan taiteltuina. Seuraavasta koosta nekin alkoi toimia.

hirmuna
Vauvasta on käytetty niitä äippäpakkauksessa (aikaisempina vupsina olleet, löytyy kirpparielta) tulleita imsevimsejä imuina ja kuorivaippaa päällä. Kuoria meillä on vaikka minkä merkkisinä.

kestonauru
Meillä oli vastasyntyneelle parhaimmat ihan harso+villahousu -yhdistelmät. Pikkaisen kun kasvoi poika ja äidin taidot saatiin menestyksekkäästi imsevimsen flanellit käyttöön. Näillä ja muutamilla pul-kuorilla mentiin koko ensimmäinen vuosi, tuli halvaksi! Ja myöhemmin siirryttiin fuzzi bunzin ja bumgeniuksen taskuvaippoihin. Nämä oli sitten helppo hoitaa ja helppo myydä kun vaippakausi oli ohi.

neov
No mä käytin vastasyntyneellä lähinnä harsoja (ostin normaalia pienempiä) ja hahtuvavillahousuja + Loft merinovillahousuja. Jossain kohtaa lisäsin pakettiin myös sellaiset hyvin ohuet bambuimut. Kun vauva kasvoi ja lähti liikkeelle, siirryimme päivisin käyttämään taskuvaippoja (meillä Fuzzi bunzit olivat sopivimpia), öisin pitäydyimme hahtuvavillahousuissa ja harso+bambuimu-systeemissä/Ronja ja Roope läppävaippa- tai tuplaläppävaippa-systeemissä. Taaperon kanssa mentiin oikeastaan pelkillä taskuvaipoilla. Öisin oli nuo Fuzzi Bunzit aika muhkeilla täytteillä (esim. pieni harso + bambuimu/ Fuzzin oma imu) ja päivisin meillä oli käytössä sellaiset enemmän pikkuhousujen malliset taskuvaipat (en kuollaksenikaan muista merkkiä).

Nyt vielä sitten sellainen huomio tähän, että meidän kuopus on syntynyt v. 2007, joten mun kestovaippailuajoista on jo aikaa. En tiedä, onko noita mun mainitsemiani merkkejä enää edes olemassa...:D

Mullakin jo aikaa vaippa-ajoista, lapset on syntyneet 07 ja 08, mutta koitan muistella:) Ihan alkuun käytimme mekin sisävaippoja ja pul-kuoria tai villahousuja. Kaikkein eniten tykkäsin sisävaippa+pitkät villikset-yhdistelmästä varsinkin sitten, kun vauveli alkoi jo makoilla lattialla mönkimässä(muita housuja ei tarvittu ja vauva pysyi lämpimänä). Meillä oli käytössä taskuvaipat myös jostain kuukauden ikäisestä lähtien. Esikoiselle sopi leveän malliset, kuopukselle kapeanmalliset vaipat. Tykkäsin käyttää myös harsopötköä kuorien kanssa. Taaperolla sitten lähinnä on ollut Aio tai tasku enimmäkseen käytössä.

"vieras"
meillä ekalla oli harso+ villahousu yhdistelmä alkuun , muilla on ollut sisävaippa ja villahousut. kun lapset on vähän kasvanut ollaan siirrytty taskuvaippoihin tai aio vaippoihin. Malli on vähän vaihdellut eri lapsilla. Mut suosittelen kokeilemaan eri ratkaisuja, kun kaikille lapsille ei käy samat vaipat.

Vastasyntyneellä käytin sisävaippaa (imsevimset toimi hyvin) ja kuoria/villahousuja, noin kuukauden ikäisestä eteenpäin myös taskuvaippoja ja aio-vaippoja. Harsoja en tykännyt käyttää, ei mun juttu.

Taskuvaipoista mä eniten pidän. Huomenna 3 kk ikäinen poitsu käyttää vain niitä (plus kertsejä lisäksi), ja niitä käytin myös taaperolla.

Mä käytin imse vimsejä, kuorien tai villiksien kanssa. Nyt ollaan siirrytty (3kk--->>) täysin harsoihin ja villahousuihin, enkä muita edes laittaisi! Nopeasti kuivuvat, hyvä imuteho, minkä ikäiselle vain sekä villikset on hengittävät ja ihoystävälliset.

Mies ylistää niitä myös, ei edes antaisi laittaa muita :)

Ihmispaskaa pyörimään pesukoneeseen, brilliant fucking idea.
Missä sä pesisit sun vaatteet jos sattuisit paskomaan housuun? Tai jos lapsella käy pissavahinko? Laitatko vaatteet tylysti roskiin?

Sairaaloissakin ja tarhoissa pestään pesukoneessa likavaatteet.

Kiva se on dumpata se paskavuori sinne ulos, kun ei mädännyt koskaan. Kohta kaikki hukutaan siihen. Se on vielä parempi idea!

"hmm"
Meillä oli imse vimset alussa ja taskuvaipat n. 3kk ikäisestä. Mutta tämä johtui siitä etten hankkinut taskuvaippoja ennen sitä. Seuraavalle ajattelin kokeilla taskuvaippoja heti alusta, ovat niin käteviä.

vrs
Meillä toimi hyvin harsot sillä mikälie origamitaitoksella (tms) ja päällä oli kuorivaippa. Vauvan ihoa vasten oli vielä palanen coolmaxia, ettei tuntuisi vauvasta märältä ja se oli helpompi huuhtasta kakoista, kuin koko harso.

"nenna"
Meillä käytettiin noita monen muunkin mainitsemia Imse Winse flanelletteja + pul-kuorta, harsoja + kuorta sekä nauhavaippoja, jotka meni tosi pitkään. Myöhemmin sitten siirryttiin taskuvaippoihin, jotka pääasiassa olen ommellut itse, joitakin ostettuja on. Edelleen taaperolla on käytössä taskut + öisin ja satunnaisesti esim. automatkoilla kertsit.

Sisävaippoja ja kuoria pienellä. Imsevimsen flanelletteista en kauheasti tykänny, kun heikompi imukyky ja kun ei mitään tarroja/neppejä niissä.
Jossain vaiheessa alkoi tulla taskujaki... Nyt taaperolla taskut on mukavin pukea, mutta sisävaippa+kuori on varmempi, taskut tulee herkemmin reidestä ohi.

Kuivaliinoista paras on ollu coolmax. Fleece tuntui aiheuttavan ihottumaa, ja myllymuksujen kuivaliina ei tunnu kovin kuivalta (vai onko menny tukkoon..), en tiiä mitä tossa yhessä bumgeniuksen taskussa on kuivaliinana, se on kans ihan hyvä.

"vieras"
Odotan esikoista. Tähän mennessä olen lukenut vaan teoriaa kestovaipoista ja tuntuu siltä että kaikki termit menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos eikä tiedä mistä aloittaisi. Olen tosin menossa kestovaippainfoon ja toivon että saan asiaan selkoa sitten kun pääsen ihan käytännössä kokeilemaan kestovaippailua. Kestoja olen ajatellut käyttää alusta saakka :)

"joku"
[QUOTE="vieras";27207998]Odotan esikoista. Tähän mennessä olen lukenut vaan teoriaa kestovaipoista ja tuntuu siltä että kaikki termit menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos eikä tiedä mistä aloittaisi. Olen tosin menossa kestovaippainfoon ja toivon että saan asiaan selkoa sitten kun pääsen ihan käytännössä kokeilemaan kestovaippailua. Kestoja olen ajatellut käyttää alusta saakka :)[/QUOTE]

Kokeilemallahan se selviää sitten vaikka kuinka valmistautuisi :) Kannattaa hankkia ainakin muutama erilainen ennen ison satsin hankintaa ja hankkia enemmän sitten kun tietää mikä toimii parhaiten. Imse vimset ovat edullisia, niitä hankkisin ehkä alkuun eniten.

Minä. Ei harson ja villavaippahousujen voittanutta pikkuvauvalla.
'Kakkajarrulliset' vaipat, eli röyhelöt jalanteissä olivat myös hyviä maitokakkavaiheessa.
Taskut koin helpoimmiksi ja kätevimmiksi sitten isommalla vauvalla (kosteussulkukankaasta)

Ihan pienellä käytin harsoa ja kuorivaippaa.Itse tykästyin ja meillä toimi Imsevimset hyvin.Sitten isompana flanelletteja niihin ja vastaavia froteisia+ostettuja lisäimuja ja itsekin surautin vanhoista pehmeistä pyyhkeistä lisää.

Yhteistyössä