Kestovaippailu - miten alkuun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ulalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Ulalla

Vieras
Tekisi mieli kokeilla kestovaippailua, nyt kun jotenkin on selvinnyt ihan siitä alkuajan härdellistä.

Mutta jotenkin suurin este on, että oon ihan ulalla, että millaisia vaippoja pitäisi ostaa? Vaippoja on pilvin pimein ja eri valmistajia jne jne...Jokainen myyjä markkinoi omiaan tietysti. Kestovaippainfo-sivuilla olen pyörinyt, mutta jotenkin tää vauva-aika vie kaiken ajan eikä ole oikeasti aikaa perehtyä ihan kympillä noihin hommiin.

Kaipasin jotain neuvoja, että mistä kannattaisi aloittaa kokeilut - mitä eri osia tarvitaan ja mitkä sopivat yhteen jne jne.

Tuntuu että hyvä tarkoitus kaatuu, kun tarjontaa on niin älyttömästi!

Ymmärrän tuskasi, koska itekkin olen ihan pää pyörällä näitten monien vaihtoehtojen viidakossa.

Perusideana on, että tarvitaan sisävaippa ja kosteusuoja. Olen kokeillut jos jonkinlaista kombinaatiota. Tällä hetkellä suosikkini: päivällä fleecekuori (kosteussuojana) ja joko ihan sideharso tai froteinen lisäimu sisävaippana. Tämä on tuntunut meillä toimivan paremmin kuin esim. Bumby-kuori + mikä tahansa sisävaippa. (Kyseessä poika ja nyt 4kk).

Toinen suosikkini on Fuzzy Bunz taskuvaippa (kosteussuojana) ja sisävaippana ImseVimsen froteinen muotoonommeltu imu.

Yöllä käytän villahousuja ja hamppusisävaippaa.

Nää on toiminut meillä, mielellään kuulisin kuitenkin itsekin muiden kokemuksia.

Täällä kestoileva 14kk pojan äiti!

Ompelin itse fleecestä sisävaipat Suuri Käsityölehti 1/2005 ohjeiden mukaan. Imuna on froteeta (lue: vanhoja pyyhkeitämme) ja kosteussulkuna Bumpyn kuoret. Olen ollut todella tyytyväinen!!! Vaipat on helppo vaihtaa, kun on sama kiinnityssysteemi kun kertiksissä (mummit ja muut hoitajat oppii helpommin kuin taittelut) ja fleece pitää pepun kuivana koko ajan.
Alkuun kokeilin myös sideharsoja ja villahousuja, mutta eivät riittäneet pitämään meidän poikaa kuivana. Vaipan vaihdan n.2 tunnin välein, nykyään jo vähän harvemmin, kun poika tekee osan pissoistaan pottaan.

Vinkkejä on varmasti yhtä monta kuin käyttäjää. Nää vaipat on sopineet meille täydellisesti. Lisäks ovat tulleet todella halvoiksi, n.3-4€/vaippa, kun valmiina maksaisivat n.14-18€/kpl. Kovin kummosta ompelutaitoa ei tarvita ja fleece on helppoa ja nopeaa ommella (ei tarvii siistiä reunoja, ei purkaudu).

Kiitos tähän astistsa kommenteista, olisi kiva kuulla nimenomaan ,että millaisia yhdistelmiä kullakin on käytössä.

Ihan en taida niin eko olla, että ompelisin, mutta varmasti sillä tavalla säästää.

Ja millainen on alkuinvestointi vaippoihin? Nyt kun on jo käytetty kertiksiä, niin tuleekohan vaan kalliimmaksi kun pitää kai melkomoine arsenaaliini olla noita kestoja? Tietty jos saa toisen tai kolmannen lapsen, niin ainahan halpenee...vaiks toi kai on vähän sellainen 'harrastus' , että sitten tulee hommattua yhtä sun toista kestoa...kuten kantoliinoissa on käynyt ap:lle..;)

Alkuinvestoinnin määrä riippuu niin paljon siitä millaisia vaippoja haluat.
Me ollaan kestoiltu alusta asti, poika nyt 1 v 4 kk, harsoilla ja muutaman kuukauden iässä lisäsin lisäimua. Harsojen taittelu voi kuulostaa työläältä ja vaikealta, mutta minusta se ei sitä ole. Harsoja ostin muistaakseni 22 kpl ja maksoivat 1,95 e/kpl. Tuosta tulee siis... nelisenkymppiä? Kuorina meillä oli kahdet Bumpyt (n. 17 e/kpl) ja kahdet Ruskovillan villikset, jotka sain lahjoituksena käytettynä kaverilta.
Kun harson imukyky ei enää tuntunut riittävän, ompelin (no, okei, pojan kummitäti ompeli kun mulla on molemmat peukalot keskellä samaa kämmentä eikä edes ompelukonetta) parista vanhasta pyyhkeestä neliön muotoisia lisäimuja, jotka taitan sitten kolminkerroin suorakaiteeksi siihen harson lisäksi.
Sitten ostin isompia Bumpyja (kahdet S-kokoiset, yhdet M:t ja viimeksi 3 kpl L-kokoisia) sitä mukaa kun poika kasvoi. Kaupassa hypistelin ja ostin kokeiluun myös muutaman valmiin lisäimun. Yöllä ja päiväunilla oli harson kokoinen taiteltava flanelli (6 kpl maksoi ehkä 25 e) ja siellä lisäimu. Viimeisin hankinta on 3 kpl bambufroteisia sisävaippoja yöksi, maksoivat 17 e/kpl. Yövaipan päällä on itse kudotut hahtuvahousut (2 kpl), lanka maksoi 5 e.

Eli että me ollaan menty halvalla, ja hehkutan aina harsoja koska ne eivät jää pieniksi, ovat edullisia, niitä voi käyttää monella tavalla ja kuivuvat nopeasti, joka taas vähentää tarvittavien vaippojen määrää. Jos teillä on kuivausrumpu, tai aijotte sellaisen hankkia, on paksut sisävaipat kätevämpiä kuin meillä, kun kuivumaan mahtuu kerrallaan vain koneellinen pyykkiä.

Joillain voi tosiaan lähteä mopo lapasesta noiden vaippahankintojen kanssa :) Mulle niin ei ole käynyt. Voithan ostaa muutaman vaipan alkuun ja kokeilla, turha on investoida täyskestoiluarsenaaliin heti alkuun. Epäsopivat vaipat on helppo myydä pois hyvään hintaan, esim. babyidea.fi tai kestovaippainfo.fi - kirppareilla. Ja käytettynä voi ostaa koekappaleen.
Tietty, jos on jo kokemusta kantoliinakoukusta, niin riski on tietty olemassa... ;)

Minä olen yhä vain jaksanut tykätä puuvillaisista prefoldeistamme. Kakan (etenkin nyt taas maitokakan) kanssa kuori tosin joutuu joka kerta pesuun. eli meillä samt vaipat ovat jo toisella käyttäjällä. Talossa kaksi vaippaikäistä poikaa, joista 2 v 1 kk opettelee kovaa kyytiä kuivaksi, kylläkin.

Tuon kuorien kakkaantumisen saisi kyllä korjattua sillä että ompelisi sisätäyttövaipoiksi vanhaa flanellia ja fleeseä, ei tarttis mitään kiinnitystakään kuoren alle. Mut sitä en ole ehtinyt tehdä, laiskottaa ;)

Meillä käytetään harsovaippoja n.20kpl (kannattaa ostaa tarpeeksi isoja, meillä Ruskovillan harsovaippoja) sekä lisäimuina flanellivaippoja (käytettyinä ostettu). Vaippakuorina toimivat bumpy-vaipat, jotka ovat ehdottomasti tosi hyviä. Näillä pärjää jo hyvin. Lisäksi ollaan käytetty riisipaperia (5,70e/paketti) peppua vasten: kakka jää siihen ja vaippa on helpompi putsata. Sappisaippuan (2,40e?) avulla vaipat pysyvät valkoisina. Bumpy-vaippoja on meillä samaa kokoa 2-3 kpl.

Bumpyt maksavat uutena 14-15e, käytettynä saa melkein puolet halvemmalla. Kannattaa siis katsella myös käytettyinä esim. huutonetin ja kestovaippainfon sivuilta. Meillä ei villaisia vaippoja ole käytetty oman allergiani vuoksi, ja yövaippoina olemme käyttäneet kertakäyttöisiä vaippoja samoin kuin kyläillessä.

Ja tottahan on, että kestovaippasuohon voi upota. Kyllä niihinkin rahaa saa menemään ja paljon. Mutta meillä toimii ainakin näin, vähän vaatimattomimmillakin välineillä ja olen tykännyt. Hyvin hyvin harvoin ovat vaatteet esim. kakkaantuneet tai pissaantuneet.

Toivottavasti oli apua näistä kommenteista=).

Vauva on vielä pieni, ja olemme toistaiseksi käyttäneet vain harsoja + riisipaperia ja (käytettyinä ostettuja) villahousuja. Hyvin toimivat. Mielestäni pitävät paremmin kun näytteinä saadut kertakäyttöiset, joita on myös joskus kokeiltu.

Kysymys: monet tuntuvat käyttävän villahousuja vain öisin. Onko jokin erityinen syy, että ette käytä niitä päivisin?

Osaiskos joku kestovaippailuun vihkiytynyt kommentoida tuota äitiyspakkauksessa tullutta kestovaippaa? Kannattaako hommata lisää samanlaisia vaiko jotain muita?

ap, älä luovuta vaikka alku onkin tuommoista. Sitten kun on vähän aikaa kestoillut niin ajattelee että miten tämä tuntui alkuun niin kamalan monimutkaiselta!

Alussa ei kannata kuitenkaan liikaa säästää vaan ostaa jotain uutta ja kunnollista sillä kestoilu kaatuu usein juuri siihen että ei ole kunnollisia vaippoja. Käytettyinä ostetut kuoret saattaa hyvinkin vuotaa, joten kannattaa ostaa ainakin niitä uusina. Sisävaipoilla ja imuilla ei niin ole väliä, ne paranee vaan käytössä kun imukyky on alkuun vähän huono. Ompeleminen kannattaa jos tietää mitä tekee ja on kunnon materiaalit! Esim vanha pyyhe ei välttämättä ime kovin hyvin vaikka ne imut ei mitään maksakaan...

Hyväkuntoisista vaipoista saa rahansa melkein takaisin myymällä eteenpäin joten siinä ei hirveesti takkiin tule vaikka vaippa ei istuisikaan! Ei silti kannata ostaa esim kymmentä samanlaista vaippaa vaan vähitellen tutustua yksittäisiin kappaleisiin ja hankkia sitten lisää.

Ollaankohan me sotkettu ajatuksesi ihan täysin... ;)

Unohdin kokonaan mainita noita merkkejä:

Yleisimpiä on varmaan FuzziBunz-täyttövaipat joiden sisään voi änkeä melkein mitä vaan! Bumpy-kuoret taitaa kanssa olla suosituimpia, niiden kanssa toimii harsot tai sisävaipat. Itsellä on toiminut parhaiten yhdistelmä swaddlebee-sisävaippa & Bumpy-kuori. Kotimaisista sisävaipoista suosittelen Tirsokasta.

no pitää munkin tunkea täne kertomaan...;) Meillä aloitettiin taskuvaipoilla, tajunta laajeni sisä- ja kuorivaippoihin jonka jälkeen tuli villikset ja harsot. Juup, ja täällä allekirjoittanut¨on ""hurahtanut"" vaippoihin....
Noi taskuvaipat ovat hyvä aloittaa mielestäni, siinä on oikeanlainen sisäpinta peppua vasten ja kuori ulkopintana(pul-tai fleece), sisään vaan voi laittaa periaatteessa ihan mitä vaan minkä ajattelee imevän nestettä:) Sitten kun niihin on tottunut niin laajentaa katselukantaa...;) Äkkiä niihin uppoaa ja tajuaa systeemin kun on vaan alkuun päässyt.
Pakko on kommentoida, että hamppuimut maksavat mutta ovat kyllä hintansa arvoisia kun ovat niin imutehoisia ja ohkasia.
Tosiaan kannattaa ostaa käytettynä niin saat hieman edullisemmin. Voit katsella vaippoja valmiiksi kauppojen nettisivuilta niin tiedät mitä hakea...
Mutta muista pestä vaipat oikein etteivät ne mene pilalle. Kestovaippainfon sivuilla on neuvottu sekin. Pesuaineessa ei saisi olla yli viittä prosenttia saippuaa ja zeoliittikin on pahasta.. niin ja ei huuhteluainetta, 60 asteen pesu ja satunnaisesti 90 asteen pesu.
Toivottavasti pääset kestovaippailun maailmaan! :)

Mielettömästi kiitoksia viesteistänne - nyt alkaa ekan kerran tuntumaan, että ""osaa lukea"" noita kestovaippa-aiheisia sivuja :)

On mukava kuulla eri yhdistelmistä ja mitä niistä on pidetty.

Nyt vaan sitten metsästämään vaippoja. Suurkiitokset! Enää ei ahdista niin paljoa..:)

Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa siitä että nuo taskuvaipat ovat erittäin helppoja käyttää eli ovat hyviä aloittelijan vaippoja, meillä aloitettiin kestoilu juuri fuzzi bunzeilla (imuina pehmoiset micro insertit). Sitten vähän myöhemmin kuvioon mukaan tulivat muotoonommellut sisävaipat + kuoret-yhdistelmä. Hamppuimut ovat imukykyisiä mutta itse tykkään vielä enemmän bambusta imumateriaalina koska se pysyy todella pehmoisena narukuivatuksessa ja on erittäin imukykyistä. Ja eniten tykkään villahousuista kuorina (pitkälahkeiset ruskovillat/vekaramaan prinssi-hahtuvat), kesällä sitten lyhytlahkeiset ruskovillat. Ja kyllä meillä on rahaa kestoihin palanut kun olen niihin täysin hurahtanut. Jos täydellisen hurahduksen pystyy välttämään niin PALJON halvemmalla pääsee ;)

Meillä käytettiin pitkään kertiksiä öisin mutta n pari viikkoa sitten kokeilin kestoa myös yöllä (ronjan tuplabambuläppä+prinssi-hahtuvat) ja eipä ole kestovaipat kertaakaan vuotaneet öisin :). Kertikset vuosivat vähintään sen 2xviikossa. Meillä on lähes 1,5v kestoilua takana ja erittäin tyytyväinen olen ollut valintaamme, seuraavalla mahdollisella lapsella aiomme ehdottomasti kestoja käyttää :)

Yhteistyössä